Evropská komise předložila jeden z klíčových dokumentů, který popisuje její zamýšlené směřování, tedy Kompas konkurenceschopnosti. Zásadní je proto, že z tématu konkurenceschopnosti se postupně oprávněně stává nejdůležitější úkol, se kterým chce komise unii pomoci.

Česká politika se již delší dobu veze na vlně, že hlavním problémem Evropy je snaha o snižování emisí, a proto nejvíce pomůžeme její ekonomice, když této snahy zanecháme. V hlavní roli tohoto postoje jsou samozřejmě „auťáky“ – opuštění kurzu snižování emisí v dopravě a tím i zvyšování dovozu fosilních paliv. Podle proponentů tohoto názoru lze tímto řešit krizi automobilek (která se v ČR projevila tak, že jsme vyrobili historicky nejvyšší počet osobních aut). Další korekce, o kterých se u nás snad každý den mluví, jsou „zrušení Green Dealu“, obrat v energetické politice, konec či redukce role emisních povolenek a další.

Z tohoto pohledu je Kompas šokující, protože naopak hodlá tyto politiky rozvíjet a nemluví ani o zásadních korekcích původních cílů. Ovšem šokující je to jen pro ty, kteří uvázli v české diskusi a nedívají se kolem sebe. A kteří uvěřili slibům, které mnozí politici před volbami do Evropského parlamentu stále opakovali, tedy že právě „konec či podstatnou revizi Green Dealu“ zajistí.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaká opatření komise navrhuje ke snížení administrativní zátěže?
  • Proč česká politika nedokáže nabídnout alternativy k evropským plánům?
  • Jak ovlivní neochota některých států konkurenceschopnost celé EU?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.