Když se mluví o trápení Volkswagenu, tak v problémech není jen samotná hlavní značka koncernu. Ta sice chystá největší miliardové škrty, ale řadu starostí mají téměř všechny značky automobilové skupiny, luxusnější nevyjímaje. Například Porsche plánuje podle oborového webu Automobilwoche propustit během pár let v hlavních závodech v jihozápadním Německu na patnáct procent zaměstnanců, jde o jednotky tisíc lidí. Vedle toho výrazně omezuje nábor nových lidí.
Důvod? Podle automobilky slabá poptávka po elektroautech a stále náročnější geopolitické a ekonomické podmínky. Odbyt Porsche loni klesl o tři procenta na 310 tisíc aut, ještě větší procentuální propady počítají v Audi nebo Bentley. Největší ztráty si koncernové značky připsaly na trzích v Číně (celkově 9,5 procenta) a jihovýchodní Asii (17,6 procenta).
I podle šéfa německého Centra pro automobilový výzkum Ferdinanda Dudenhöffera je největším problémem Porsche právě Čína. Hlavní zdroj zisků německých automobilek pochází právě odsud, nikoliv z evropských trhů.
„Druhou věcí jsou Spojené státy. Cla, která uvalí Donald Trump na importéry, automobilku zatíží, Porsche nemá v USA závod. No a pak se podívejte do Evropy. Nejprodávanějším vozem značky Porsche byl Macan a ten se vyrábí už pouze v elektrické verzi. Přitom Porsche prodává v drtivé většině modely se spalovacími motory,“ uvedl Dudenhöffer v nedávném rozhovoru s HN.
Problémy Porsche v poslední době gradují. Projevuje se to i na změnách v představenstvu. Svoje posty by měli podle německých médií opustit finanční ředitel Lutz Meschke a šéf prodeje a marketingu Detlev von Platen. Oba si přitom dělali zálusk na pozici šéfa automobilky, kterou nyní zastává Oliver Blume. Ten je současně šéfem celého koncernu a o jeho dvojí pozici se vedou v koncernu spory. Podle zdrojů Handelsblattu se ale Blume těší silné podpoře mocných majitelů, konkrétně rodin Porscheových a Piëchových, a v obou pozicích zůstane.
Nejisté vyhlídky pro autoland. Na elektromobilech mají výrobci černou nulu, oživení poptávky se nečeká
Jedním z důvodů, proč skončil finanční ředitel, je prudký pokles akcií Porsche. Ty se nyní obchodují za cenu okolo 57 eur, před rokem to bylo přes 80. Detlev von Platen má zase odnést neúspěchy v Číně. Kdo oba firemní veterány nahradí, zatím není jasné. Blume navíc podle německých médií dostal od vlastnických rodin svolení ke svým rozsáhlým plánům na generační obměnu nejvyššího managementu Porsche, kterému dominují (skoro) šedesátníci.
Neklidná situace je i v Audi. Značka loni ztrácela na všech svých klíčových trzích. Nejvíce v Německu, kde jí odbyt spadl o více než pětinu na necelých 200 tisíc prodaných aut a předběhla ji koncernová sestra Škoda Auto.
Audi vede rok a půl Gernot Döllner, ale moc se mu nedaří. Manažer chystá škrty až deseti procent německých zaměstnanců a stále mění strategie. Navíc se firmě nedaří prodat nedávno zavřený závod na elektroauta v Bruselu. „Každé dva roky mění šéfkonstruktéra. Nemůžete mít strategii, pokud neustále měníte hlavního inženýra,“ říká Dudenhöffer. Podle Handelsblattu značka prakticky nevydělává, přitom koncern byl zvyklý na to, že hned po Porsche bylo Audi tradičním strojem na peníze.
Obě značky navíc zasáhnou cla, která americký prezident Donald Trump uvalil na import zboží z Mexika. Osmdesát procent všech prodaných vozů koncernu VW se do USA dováží, většina právě zpoza jižní hranice. Audi loni ve Spojených státech prodalo přes 160 tisíc vozů, Porsche 76 tisíc. Nejde sice o obrovská čísla, ale značky tam nabízejí ty luxusnější, nejziskovější vozy.
Celosvětově loni prodalo Audi o 12 procent vozů méně než loni, tedy 1,7 milionu. Elektroaut pak 164 tisíc, o osm procent meziročně méně. Aby oživilo poptávku, rozhodlo se cenu svého modelu Q4 E-tron snížit o více než šest tisíc eur (150 tisíc korun). Jde přitom o nejúspěšnější elektroauto od Audi, loni se jich prodalo 108 tisíc. Základní cena modelu startuje na necelých 50 tisících eurech (1,24 milionu korun). Díky slevě se tak dostane toto prémiové elektrické SUV na roveň běžnějších modelů, jako je Tesla Model Y a Škoda Enyaq.
Právě Škoda Auto je nyní podle Dudenhöffera jedinou značkou, která zachraňuje koncern Volkswagen. „V současné době je ve VW za hvězdu,“ komentuje expert. Provozní marže Škodovky se za loňský rok pohybuje nad osmi procenty, hlavní značka se přitom trápila se dvěma procenty, provozní marže Audi například ve třetím čtvrtletí loňska klesla na 0,7 procenta, celkově byla za tři čtvrtletí na 4,5. Provozní zisk Škody v prvních třech čtvrtletích v meziročním porovnání vyskočil o více než třetinu na 1,7 miliardy eur (kolem 43 miliard korun) při tržbách 20,4 miliardy eur.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist