Občas je někdo odřízne, aby z nich získal cennou měď. Občas je někdo „jen“ poničí. Výrobci a provozovatelé veřejných nabíjecích stanic hlásí čím dál víc krádeží kabelů. Automobilka Tesla proto teď v americkém Seattlu zkouší opatření, která mají krádeže nabíjecích kabelů ztížit a ze zlodějů nadělat „šmouly“.
Na měděné kabely Superchargerů začala společnost Elona Muska razit nápis „Majetek Tesla Motors“, aby byly snadno identifikovatelné a obtížněji se zlodějům prodávaly. Označení umožní kabely sledovat. „Recyklační společnosti by je neměly přijímat a měly by nás o nich informovat,“ uvedl Max de Zegher, vedoucí nabíjení společnosti Tesla, v příspěvku na sociální síti X. Bezpečnostní řešení označil za nákladově efektivní, které nijak neovlivní provoz poskytovaných služeb.
Soláry, které pomáhají těžit ropu. Česká firma si na tom vybudovala byznys. Staví pro BP nebo Shell
Kromě vyrytých značek používá Tesla v rámci zabezpečení „DyeDefender“ i další opatření proti krádeži. Například obaluje kabely materiály, které více odolávají řezání. Jako odstrašující prostředek byl navíc zvolen speciální modrý inkoust, kterým je obal kabelu pod tlakem naplněn. Při jeho porušení barvivo vystříkne na zloděje.
Ke krádežím nabíjecích kabelů dochází i v Česku a potýkají se s nimi všichni provozovatelé nabíjecích stanic. Například jen v prvním pololetí roku 2023 společnost E.ON u nabíjecí stanice v Čestlicích opravovala kabely hned třikrát. Vandal či zloděj tam tehdy odstřihl úplně všechny kabely na všech stanicích. Škodu na jedné poškozené stanici vyčíslila společnost na sto tisíc korun.

K obdobné krádeži došlo i loni v prosinci v Olomouci u supermarketu Penny. I tam byla škoda vyčíslena na 100 tisíc korun.
Pachatelé často prodávají odcizené kabely do sběren kovů, i když jejich výdělek z toho je relativně nízký v porovnání se způsobenými škodami. Kilogram mědi se nyní vykupuje za cenu kolem 170 korun.
Všichni provozovatelé se proto snaží kabely svých nabíjecích stanic nějak zabezpečit – většinou kamerovými systémy nebo speciálními obaly, které jsou odolnější vůči proříznutí. Zabezpečení kabelů v Česku provozovatelům nabízí i americká společnost ChargePoint. Kromě odolnějšího kabelu představila také technologii Protect, která dokáže automaticky rozpoznat, že se kabel snaží někdo poškodit. V takovém případě se přes integrovaný reproduktor spustí hlasitý alarm a rozsvítí se světla na nabíjecí stanici. Zároveň se pošle bezpečnostní SMS výstraha majiteli (provozovateli) nabíjecí stanice.
V Česku je aktuálně v provozu kolem 3000 dobíjecích stanic pro elektromobily.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist