Kdo má dnes službu na mytí tabule? Bílé prsty, prach z křídy a skřípání při počítání rovnic. Vzpomínáte si na typické školní třídy z nedávné minulosti? Zatímco před pár lety dominovaly školám učebnice a křídové tabule, dnes v nich najdeme interaktivní panely, virtuální realitu a umělou inteligenci. Jaké technologie dnes vévodí českým učebnám?
Top 5 technologických trendů v rámci vybavení učeben
1. Interaktivní velkoformátové panely
Centrálním prvkem mnohých současných tříd se stávají velkoformátové interaktivní panely, které nahrazují klasické projektory a tabule. Tyto panely nabízejí nejen dotykové ovládání, ale i připojení k internetu, sdílení obsahu a integraci s dalšími zařízeními ve třídě. „U zákazníků je nově patrný příklon k dotykovým displejům, které splňují požadavky na multifunkční interaktivní tabuli s plnou implementací a podporou Google služeb,“ dodává Jaroslav Simajchl ze společnosti Scholatab.
2. Systémy pro hybridní výuku
Během pandemie covidu‑19 se více rozvinula hybridní výuka kombinující online a prezenční výuku, kde se část studentů účastní výuky na dálku. Tento model výuky umožňuje větší flexibilitu a kontinuitu vzdělávacího procesu i to, aby mohli participovat nepřítomní žáci. Learning Management Systems jako Google Classroom, Microsoft Teams nebo český Škola Online slouží jako místo, kde učitelé sdílejí materiály, komunikují se žáky a sledují jejich pokrok.
3. Virtuální a rozšířená realita
Rozšířená a virtuální realita přináší revoluci především v předmětech jako biologie, chemie či dějepis. Žáci mohou virtuálně navštívit historická místa, prozkoumat lidské tělo zevnitř nebo simulovat chemické reakce. Jedna z takových učeben funguje na Základní škole Bosonožská 9 v Brně, kde vznikla specializovaná učebna využívající virtuální realitu. Žáci zde pravidelně absolvují část výuky v digitálním prostředí. Na Smíchovské střední průmyslové škole a gymnáziu šli ještě dál. Od roku 2018 zde funguje Studio 301, které v době svého vzniku disponovalo 18 stacionárními a pěti přenosnými pracovišti, a stalo se tak největším zařízením svého druhu ve střední Evropě. Z projektu učebny navíc vznikla i spin‑off společnost Studio 301 s.r.o., kterou založili studenti a absolventi školy.
V africké třídě slyšíte špendlík na zem spadnout. Nikdo neruší, škola je za odměnu
4. STEM učebny a maker space
STEM učebny, zaměřené na vědu, technologie, inženýrství a matematiku, jsou vybaveny moderní technikou, jako jsou 3D tiskárny, programovatelné robotické stavebnice a senzory pro sběr dat. Jednu z těchto tříd najdeme v pražské ZŠ Zličín, kde žáci využívají počítače a stavebnici VEX k sestavení vlastního robota, kterého si sami naprogramují a ovládají pomocí dálkového ovládání. Statistiky a názory odborníků ukazují, že práce v těchto specializovaných učebnách hraje klíčovou roli v motivaci k dalšímu studiu technických oborů.
5. Personalizace vzdělávání s podporou AI
Personalizace vzdělávání prostřednictvím adaptivních technologií začíná nahrazovat jednotný přístup k žákům. Aplikace sledují pokrok žáka a přizpůsobují náročnost úkolů jeho tempu. Příkladem je platforma ScioEDU, která využívá analýzu dat k vytváření individualizovaných učebních plánů. Umělá inteligence zároveň stále více proniká i do samotné výuky. AI asistenti se pomalu etablují jako pomocníci vyučujících a pomáhají s hodnocením, generováním cvičení nebo odpovídáním na rutinní dotazy. Uvolňují tak pedagogům ruce pro kreativnější a individuálnější práci se žáky.
Na vzestupu je i koncept Bring Your Own Device, kdy žáci pracují na vlastních zařízeních, která dobře znají.
Pohled pedagogů: výzvy i nadšení
Podle zprávy ICILS 2023 se čeští pedagogové v sebedůvěře při zvládání úkolů spojených s informačními technologiemi výrazně neliší od průměru všech zemí zapojených do šetření ani od průměru zemí Evropské unie. Vyšší míru sebedůvěry při využívání ICT udávají muži než ženy, a s rostoucím věkem pedagogů tato důvěra klesá. Nejvíce si v práci s technologiemi věří vyučující informatiky, naopak nejméně učitelé českého jazyka.
Při zavádění nových technologií do výuky pedagogové často čelí počátečním obavám a nejistotě, jak nové postupy vhodně začlenit do výukového procesu. Opírají se přitom především o podporu kolegů a kolegyň, sdílejí materiály nebo se zapojují do vzájemných školení.
„Průběžné vzdělávání a školení kolegů jsou klíčové pro efektivní integraci ICT do výuky. Mezi hlavní překážky patří obavy z technických problémů a nedostatečné ICT kompetence učitelů. ICT koordinátor má v tomto směru zásadní roli – nejen jako technická podpora, ale i jako metodický průvodce, který pomáhá kolegům přizpůsobit výuku novým technologiím a rozvíjet digitální kompetence žáků,“ zdůrazňuje Boris Hajdúk, učitel a metodik ICT ze ZŠ Kořenského.
Další výzvou je riziko přetížení. Pokud škola zavede příliš mnoho různých systémů najednou, může to vést k takzvanému technostresu, tedy pocitu zahlcení nebo frustrace z rychlých technologických změn. V takovém případě učitelé nové nástroje často ignorují nebo využívají jen zlomek jejich funkcí. Řešením je postupné zavádění technologií a jasná strategie digitalizace.
Pedagogové, kteří technologie do výuky úspěšně integrovali, zaznamenávají vyšší motivaci a zapojení žáků. Zároveň ale upozorňují, že je složitější kontrolovat, jak žáci zařízení skutečně používají, a dochází ke stírání hranic mezi výukou a zábavou.
Čísla a fakta
Podle zprávy ČŠI z roku 2017 je podíl českých škol s připojením o rychlosti 11–30 Mbps: ZŠ do 150 žáků – 39,4 %, ZŠ nad 150 žáků – 43,0 % a SŠ + VOŠ – 33,4 %.
České školy měly v roce 2024 celkem 477 tisíc notebooků dostupných pro žáky, studenty, učitele i další školní personál.
V českých školách dnes působí více než 4000 ICT koordinátorů.
Perspektiva výrobců a dodavatelů
Výrobci a dodavatelé vzdělávacích technologií zdůrazňují, že samotná zařízení nestačí. „Podpora je naprosto klíčová. Zákazníci oceňují zejména kompletní montáž a zprovoznění systému, včetně všech kabeláží, nastavení uživatelských počítačů a zaškolení obsluhy,“ vysvětluje Jaroslav Simajchl ze společnosti Scholatab.
Dodavatelské firmy reagují na rostoucí požadavky škol nejen technologiemi, ale i flexibilním nábytkem umožňujícím rychlou adaptaci uspořádání učeben. Podle Jany Ivančíkové z MY DVA holding a.s. v oboru sledují rostoucí požadavky na flexibilitu, technologickou integraci a interaktivní výuku. Na vývoj reagují při výběru a vývoji nábytku například použitím stohovatelných či snadno přemístitelných stolů, které umožňují rychlou změnu uspořádání podle typu výuky nebo velikosti skupiny.
Stáhněte si přílohu v PDF
Systémové překážky a příležitosti
Zásadní překážkou zůstává financování. Zatímco jednorázové investice do hardwaru pokrývají dotační programy EU nebo Národní plán obnovy, dlouhodobá udržitelnost je problematická. Mnoho škol navíc bojuje s nevyhovující infrastrukturou. Přibližně třetina až dvě pětiny škol v Česku má podle České školní inspekce internetové připojení o rychlosti 11 až 30 Mbps, tedy kapacitu, která může být na hraně pro zvládnutí online výuky více tříd současně.
Přesto mezinárodní srovnání Digital Economy and Society Index řadí Česko v digitálních dovednostech k evropskému nadprůměru, alespoň základní úroveň těchto dovedností má 69,1 procenta populace, což převyšuje průměr EU ve výši 55,6 procenta.
Třídy budoucnosti nejsou ale definovány jen připojením k internetu, počtem displejů a tabletů. Úspěšné školy 21. století budou ty, které dokážou smysluplně propojit technologie s pedagogickými cíli a připravit žáky na svět, kde digitální kompetence patří mezi základní gramotnosti. Nákup vybavení bez promyšlené strategie jeho využití a bez kontinuálního vzdělávání pedagogů je cestou k vysokým nákladům s minimálním dopadem. Klíčem k úspěšné implementaci technologií do školství je dlouhodobá vize a spolupráce všech aktérů, kteří znají své potřeby a omezení.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Vzdělávání.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist