Zjistil to jeden, sdílel to dál a byly z toho desítky tisíc objednávek. Na sociálních sítích se v průběhu víkendu začala šířit informace o technické chybě na evropském e-shopu značky sportovního oblečení Reebok. Při přepnutí měny z eur na koruny zůstávala cena stejná – a tak bylo možné pořídit například boty této značky namísto za 100 eur (2500 korun) za 100 korun či tričko za 16 korun namísto plné ceny, která by vyšla na 400. Lidem však levné zboží nakonec zřejmě nepřijde, značka zatím mlčí a promrhává tak šanci využít chyby na dobrou kampaň.
„Řekněme, že jsem si koupil kompletní outfit na dalších 50 let života pod 10 tisíc. Ušetřeno = vyděláno,“ napsal na síť X například čtyřiadvacetiletý David. Ten se o chybě na webu Reebok dozvěděl už v sobotu odpoledne a hned si vytvořil několik objednávek.
Na základě dalších diskusí s uživateli sociálních sítí přitom odhaduje, že do neděle večer Reebok obdržel desítky tisíc dalších. Ty Davidovy ze sobotních 17 hodin mají totiž pořadové číslo kolem 18 tisíc. Podle objednávek, které sdíleli další uživatelé na platformě X, pak objednávky vytvořené v neděli kolem 10. hodiny večer měly už pořadové číslo přes 350 tisíc. Za levnější české koruny totiž nakupovali lidé napříč celou Evropou. Celý evropský trh tak zaznamenal nárůst přes 300 tisíc objednávek za něco málo přes den.
Has someone been vibe coding here?
— Martin Machava (@MartinMachava1) June 8, 2025
reebok,eu (shopify store) has a bug when in Sales category prices are not converted from EUR to CZK
I mean... I'm not mad. Will see if my order will be processed 😇 pic.twitter.com/R5QxWZCKDk
Velký zájem konkrétně v Česku potvrzují i data Heuréky. Reebok byl v rámci srovnávače cen během víkendu druhým nejvyhledávanějším heslem. „Dokonce přeskočil takové stálice, jako je poslední model iPhonu od Applu. Například v neděli se z obvyklých desítek vyhledávání staly stovky a mezidenní nárůst se tak vyšplhal téměř k 1000 procentům,“ komentuje hlavní analytik společnosti Michal Buzek.
Reebok se doposud k situaci nevyjádřil a HN se nepodařilo společnost dostihnout s dotazy. V pondělí ale už z e-shopu zmizela možnost přepnout měnu na české koruny.
Celkem pět prvních objednávek, které David zadal v sobotu, se tváří jako odeslané. On sám ale nespoléhá na to, že mu skutečně přijdou.
Zásilkovna pod tlakem. Po problémech s doručováním se ozývají obce kvůli mizejícím boxům
Reebok totiž zřejmě i už zaplacené objednávky zruší. V podmínkách na svém webu firma stanovuje, že kupní smlouva vzniká až momentem odeslání zboží, nikoliv platbou. „Vyhrazujeme si právo odmítnout nebo zrušit jakoukoli objednávku před tím, než ji odešleme. Například pokud se v nabídce vyskytne chyba v ceně, můžeme vám naúčtovat správnou cenu nebo vám zrušit objednávku,“ stojí v podmínkách, které jsou aktuální k lednu 2025.
Jak vysvětluje ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška, je tak Reebok dostatečně právně chráněný. E-shop totiž funguje na principu rezervace zboží a je na firmě, zda objednávku přijme. V českém prostředí je nicméně podle Vetyšky běžnější systém, kdy kupní smlouva vzniká už tím, že se zákazník zaváže k platbě. „Tím, že kliknete na tlačítko o vytvoření objednávky, přistupujete na nabídku e-shopu.“
Reebok pak navíc podle Vetyšky chrání i české zákony. Chyba v ceně je totiž v tomto případě očividná a podle občanského zákoníku tak bude považovaná za neplatnou. „U těchto zjevných pochybení je obchodník chráněný. Zákon myslí na to, že může vzniknout chyba lidským faktorem.“ To podle něj půjde uplatnit zejména v případech, kdy si lidé objednali například 15 párů bot, jak ukazují příspěvky na sociálních sítích. „To je úplně scestné, protože je jasné, že to nemají pro vlastní spotřebu.“
Otázkou tak podle Vetyšky zůstává, jak bude Reebok postupovat v případě objednávek, které by pro vlastní spotřebu být mohly – tedy u lidí, kteří si například vzali boty jen jedny. Tam má v očích zákazníků šanci vylepšit si image. „To už není otázka legislativy, ale čistě podpory jejich brandu,“ dodává Vetyška.
I v případě, že všechny objednávky zruší, nemusí totiž Reebok jako značka utrpět. Pokud tedy rychle zareaguje. „Má příležitost využít pozornost, která je na něj upřená, a rychlou reakční kampaní ukázat, co značka skutečně nabízí – a místo nových jednorázových zákazníků, kteří přišli jen kvůli ceně, začít budovat vztah se zákazníky na hodnotách, které budou mít dlouhodobý přínos,“ říká Rostislav Starý, partner v marketingové agentuře Konektor. I on nicméně očekává, že firma všechny objednávky zruší.
Podobná situace se nicméně nestala poprvé. Jak popsal server Novinky, například v lednu 2015 bylo na krátkou dobu možné pořídit na Alze telefony iPhone za 800 korun či Samsung Galaxy S4 mini za 250. Firma tehdy všechny objednávky stornovala s tím, že šlo o omyl.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist