Je to jeden z těch nenápadných mnichovských areálů na kraji metropole, kde za centrální vrátnicí sídlí v plechových halách řada firem. Spolu s dalšími novináři stoupáme po železných schodech kopírujících fasádu budovy, abychom se v jejích útrobách mohli ještě před pondělní premiérou přelomového elektrického kombi seznámit s tím, čemu Škoda Auto říká Modern Solid Next Generation.
První okamžik tváří v tvář elektrickému kombíku, ze kterého vzejde příští generace Octavie Combi, je vlastně dost ohromující. Žádné parádičky, na které jsme u současných škodovek zvyklí, ale jednoduchost, klasická elegantní silueta s dlouhou přídí, ostré zakončení splývavé zádě. A navzdory minimalistickému čelu s úzkými světlomety se tvůrcům pod vedením Olivera Stefaniho podařilo autu vtisknout silný charakter.
Některé prvky z prototypu Vision O, který automobilka představila veřejnosti v pondělí večer v Mnichově, jsou ale přece jen povědomé: „Máme tu klasickou křivku kapoty s takzvaným nosem nebo T-signaturu ve světlech. Ale také vzhůru se rozšiřující středový sloupek, který někomu může připomínat Roomster,“ říká designér Petr Nevřela, který se na tvorbě studie podílel.
Když ale člověk obchází elektrický kombík kolem dokola, vybaví se mu docela jiné auto. A sice to, které pro film Upír z Feratu před desítkami let navrhnul Theodor Pištěk – snad díky tvaru předních světlometů a nekompromisnímu zakončení karoserie na opačné straně. „Hledali jsme maximální možnou míru zjednodušení designu, což je nejvíc vidět na boční části vozu, kde obvykle vytváříme efekty pomocí hran a linií, ale tady máme úplně plynulý přechod,“ vysvětluje Nevřela. Styling je podle něj v tomto případě v maximální souhře s aerodynamikou pro dosažení maximálního dojezdu. A tak má koncept aerodynamická zrcátka i speciální kryty kol. Ale také to, čemu se říká podfukovaná kapota, kdy je nabírán vzduch nad hlavními světlomety a vypouští se ven v blízkosti čelního skla.
Škoda odtajnila náhradu za Citigo, Epiq půjde do výroby příští rok s cenou od 600 tisíc korun
Pokud lze tvary Vision O považovat za jednoduché, pak interiér si s nimi v ničem nezadá. „Chtěli jsme našim zákazníkům přinést úplně novou zkušenost. Všechny prvky uvnitř tak souvisí s novou architekturou,“ pokračuje Nevřela. „V horní části palubní desky je po celé šířce úzký horizontální displej. To je oblast, kde se zobrazují nezbytné informace tak, aby řidiče zbytečně nezahlcovaly, dále tu máme vertikální displej na přístrojové desce s interaktivním ovládáním, jak je známe z jiných vozů. Ale nezapomněli jsme ani na haptickou část. Proto zde najdeme i reálná tlačítka a ve střední části multifunkční otočný ovladač,“ uklidňuje Nevřela všechny motoristy, kterým se bezbřehá digitalizace ovládání aut nelíbí.
A co mu na autě přijde nejzajímavější? „Osobně bych vyzdvihl takzvané Cyberlights. Jde o výrazný prvek na přídi, který je zážitkem pro zákazníka, který přichází k vozu. Není to jen taková obvyklá hra světel a stínů, jak ji známe dnes, ale světla se aktivně vysunou z místa pod kapotou.“ Na poznámku, že u konceptu vozu jsou patrné jen LED diody pro denní svícení a úplně zde chybí větší světlomety pro jízdu v noci, má Petr Nevřela nečekanou odpověď. „Světelné moduly se velmi rychle vyvíjejí a už dnes mají některé z nich velikost několika milimetrů. Můžeme předpokládat, že za pár let si vystačíme s tím, co zde dnes vidíme.“
Takhle vypadá budoucí Octavia Combi. Škoda odhalila elektrický koncept na mnichovském autosalonu



V případě sériové podoby konceptu Vision O je totiž řeč až o příští dekádě. Designérský styl Modern Solid, který zákazníci v jeho komplexní podobě poprvé spatří příští rok u modelu Epiq, se zde posouvá na novou úroveň – škodováci ji označují přídomkem Next Generation. A s ní přichází i téma recyklovaných materiálů a jejich další zpracování po skončení životnosti vozu.
Materiálová designérka Petra Debnárová v této souvislosti poukazuje na hlavovou opěrku vyrobenou na 3D tiskárně z materiálu, který se v současnosti uplatňuje v obuvnictví při výrobě tenisek. „Má tu vlastnost, že mění svou pevnost podle toho, jak jej vytisknete. Ve spodní části může být opěrka měkká a v místech, kde se jí dotýká hlava, naopak dostatečně tuhá.“ Podle Debnárové je důležité i to, že při následné recyklaci může být zpracována jako jeden kus a není třeba ji nijak rozebírat a třídit. To ostatně platí i o potazích sedadel, která na konceptu postrádají vnitřní plastové úchyty, ale mají na sobě našitá látková poutka, kterými se potah z rubové strany uchytí ke kostře sedadla.
Patrně nejzajímavějším materiálem interiéru je potah podlahy zavazadlového prostoru, vyrobený ze zbytků přírodní kůže. „Při jejím zpracování zůstává velké množství dosud nevyužitého odpadu. My jej vezmeme, rozemeleme a vyrobíme z něj originální potah,“ říká Debnárová. A myslí to doslova – protože zbytky kůže mají pokaždé jinou barvu, i odstín vzniklého produktu je pokaždé jiný. „Je to takový upřímný materiál,“ pochvaluje si designérka.
Bestseller Octavia
K autu samotnému je známa i spousta dalších podrobností. Na délku měří 4850 milimetrů a jeho kufr má objem 650 litrů. Škoda Auto se také pochlubila, že je od roku 2016 lídrem evropského segmentu kombi, takže elektrický „stejšn“ je pro ni mimořádně důležitý.
A to navzdory faktu, že zákazníci dávají čím dál víc přednost vozům SUV. Octavia je nejdůležitějším a také nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky. Loni Škoda Auto dodala celosvětově 926 600 vozů, přičemž Octavia se s 215 700 prodanými kusy opět ukázala jako jasný bestseller.
I na českém trhu výrazně dominuje, výrobce loni zaznamenal přes 19 tisíc registrací a devítiprocentní podíl na trhu. Za prvních osm měsíců letošního roku se dle statistik Svazu dovozců automobilů registrovalo více než 12 tisíc Octavií. Modelu se tak pořád daří udržet si stabilní pozici na trhu.

Národ „kombíkářů“
Významnou kapitolou úspěchu je provedení Combi, které je mezi zákazníky mimořádně oblíbené. Od roku 1998 se prodalo více než tři miliony vozů Octavia Combi napříč čtyřmi generacemi, přičemž už původní Octavia z šedesátých let nabízela verzi kombi. I proto se o Češích s nadsázkou mluví jako o „národu kombíkářů“, kteří u aut vyhledávají praktičnost a velký zavazadlový prostor. Přestože se i v Česku aktuálně prodává nadpoloviční většina aut v kategorii SUV, zůstává Octavia Combi oblíbenou stálicí.
Jak bude přesně vypadat modelová řada nové generace, zatím zástupci značky před oficiální premiérou nezveřejnili. Otazníkem také zůstává, zda bude nová generace Octavie skutečně už jen elektrická, nebo se nakonec představí i ve variantě se spalovacími motory. S nimi se původně už nepočítalo s ohledem na chystaný konec prodeje aut, která nevykazují nulové emise, v roce 2035. Pokud by se ale stanovený termín nakonec přece jen odložil, je možné, že Škoda Auto prodlouží životnost konvenčních motorů i v nové Octavii.
Takhle vypadá budoucí Octavia Combi. Škoda odhalila elektrický koncept na mnichovském autosalonu



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist