Stejně jako se v minulosti příznivci Jana Husa odvrátili od Říma, dochází i nyní v Česku k náboženskému rozvratu. Již před pár lety se zde etablovala nová víra očekávající příchod mesiáše v podobě Pražského okruhu či jiné dopravní stavby, která přinese konec dopravních zácp a plynulý průjezd městy.

Od ažbudeokruhistické církve se však nyní oddělil nový názorový proud. Také jeho příznivci věří, že brzy vjedou do pozemského motoráje. Podle ažnebudehřibovského směru už ale není třeba očekávat příchod spasitele, stačí porazit satana v podobě pražského náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti). Právě ten podle mnohých nese vinu za aktuální sérii uzavírek a současný kolaps automobilové dopravy ve městě.

Základy víry obou denominací jsou logické. Kompetentně zorganizovaná koordinace oprav stejně jako výstavba dopravní infrastruktury mohou průjezdnost skutečně zlepšit. Ale právě že jen zlepšit, zmírnit, ulevit. Nikoliv vyřešit.

Podle studie INRIX 2024 Global Traffic Scorecard promarnili Pražané loni postáváním v zácpě v průměru 64 hodin. Praha je tak deváté nejucpanější město v Evropě. Situace v metropolích obdobné velikosti jako Mnichov či Budapešť je o něco lepší, i tam však šoféři promarnili více než dva dny života.

Přesně dva dny to byly i ve Vídni, nížinatém městě s širokými bulváry a promyšlenou strukturou dvou okružních ulic kolem centra. Dokonce i v cyklistické Kodani strávili řidiči 42 hodin zbytečným stáním. Bez ohledu na dopravní koncepci magistrátu či geografii metropole, čeká se zkrátka všude. V Praze se čekalo před Hřibem a bude se i po okruhu.

Města prostě narazila na limity, kdy více vozů už nepojmou. V Praze je více než milion osobních aut, třikrát více než v roce 1990. Jen za posledních pět let se počet vozů na 1000 obyvatel zvýšil z 870 na 946. Držet tempo s takovým růstem nemá šanci ani nejprotřelejší náměstek a ufinancovat výstavbu potřebné infrastruktury ani ta nejrozhazovačnější vláda.

Nebojte, nebudou následovat hloupé rady o jízdách po cyklostezkách vedených frekventovanou magistrálou či přestupu do přeplněného MHD. Jen vzkaz: ať už patříte k ažbudeokruhistům či ažnebudehřibistům, vaše víra je zcela naivní. Město už plynule průjezdné nebude. Nikdy.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist