Stát vydá pět miliard na I. tranzitní železniční koridor Děčín - Břeclav
Českým drahám se zatím nedaří zajistit úvěrování pro poslední dva roky stavby koridoru.
Praha (jimi)
Výstavba I. tranzitního železničního koridoru Děčín-Břeclav, který je součástí IV. panevropského multimodálního koridoru spojujícího Vídeň s Berlínem, je v letošním roce zajištěna. Tuto informaci vzala včera na vědomí vláda ČR. Letos na modernizaci této trati prostaví České dráhy (ČD) zhruba pět miliard korun. Podle zástupců Ministerstva dopravy a spojů (MDS) je to dostačující objem finančních prostředků, aby nebyly ohroženy termíny výstavby.
Zástupci MDS se domnívají, že i přes loňské zdržení některých staveb pro nedostatek financí je reálné celý projekt dokončit podle plánu do konce roku 2002. Původní termín byl přitom rok 2000, ale vláda vloni schválila dvouletý odklad. Ke zpomalení výstavby v minulém roce došlo kvůli téměř rok trvajícímu rozhodování vládních činitelů o zvýšení investic na I. koridor. Toto navýšení přitom činilo 12 miliard korun. Termíny dokončení jsou závazné a jejich nedodržení by znamenalo pro náš stát mezinárodní ostudu. Zástupci ČR se k nim totiž zavázali v minulých letech přistoupením k Dohodám AGC a AGTC o mezinárodních železničních magistrálách.
"Konečný termín i přes loňské problémy není ohrožen," potvrdil HN mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Skluz nebude mít podle něj ani dopad na zvyšování nákladů. "Ze strany dodavatelů je takový zájem podílet se na výstavbě koridoru, že se nám v obchodních soutěžích daří ceny dokonce mírně snižovat," dodal Šťáhlavský.
Původní rozpočet projektu z roku 1994 počítal pouze s 24,4 miliardami korun, ale jeho tvůrci opominuli inflační vlivy. Ke zvyšování celkových nákladů koridoru došlo také kvůli stupňujícímu se důrazu na bezpečnost provozu a dodatkovým stavbám, které si vynutily obce podél plánované trati. Vláda se rozhodla navýšit prostředky z 24,4 miliardy na 36,5 miliardy korun až vloni v listopadu. Na financování stavby se z více než poloviny podílejí státem garantované úvěry od evropských bank, prostředky státního rozpočtu tvoří necelou polovinu rozpočtu. Malou částí přispívají prostředky z fondu Phare. Problémem zatím zůstává finanční krytí posledních dvou let. Ze zprávy, kterou MDS předložilo vládě, vyplývá, že vedení ČD se doposud nepodařilo u stávajících úvěrových bank navýšit úvěry o posledních 10 miliard korun.
Projekt I. koridoru obsahuje optimalizaci celkem 388 kilometrů tratí. Běžné soupravy by měly na 174 kilometrech tratí z celkového počtu dosahovat rychlosti 160 km/h, soupravy s naklápěcí skříní až 216 km/h.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist