Firma pokračuje ve vytváření nových pracovních příležitostí

Nová Mosilana očekává silný růst

Italský vlastník investoval ve firmě tři čtvrtě miliardy korun za pět let a přinesl know-how a moderní technologie.
Brno (ick)
Zdvojnásobit tržby na rekordní dvě miliardy korun plánuje v letošním roce akciová společnost Nová Mosilana. Jeden z největších tuzemských výrobců oděvních tkanin opírá svůj optimismus o rozsáhlé investice do modernizace strojů, o těsnější spolupráci s mateřskou firmou, italskou skupinou Marzotto, i o přístup k náročnějším zahraničním zákazníkům.
"Loňský rok byl pro nás zlomový. Ve výrobě přízí nám nové zařízení umožní ztrojnásobit výstupy až na dvacet tun denně," informoval předseda představenstva brněnské firmy Jiří Urban s tím, že letos bude modernizována i tkalcovská sekce.
Za rok 1999 vykáže Nová Mosilana obrat ve výši 900 miliónů Kč a vyrovnaný hospodářský výsledek. "Důvodem jsou jednak masivní investice a jednak nutnost cenové vstřícnosti vůči klientele vzhledem k celosvětové stagnaci v textilní branži," sdělil Urban.
Nová Mosilana vyváží 90 procent své produkce na zahraniční trhy, především do západní Evropy, USA, Kanady a na Blízký východ. "Dosáhli jsme vyšší jakosti našich polotovarů i finálních výrobků a můžeme ve větší míře spolupracovat s renomovanými oděvními firmami, které jsou schopny vstřebat pouze špičkové produkty. Samozřejmě ve vyšších cenových relacích," řekl předseda představenstva.
Italský koncern Marzotto vstoupil do brněnské společnosti před pěti lety. Následovala tvrdá restrukturalizace, soustředění dříve roztříštěných výrobních kapacit pod jednu střechu a investice v hodnotě tři čtvrtě miliardy korun. "Italští experti nám pomohli dvojnásobně zvýšit produktivitu práce a ukázali nám nové možnosti při finální úpravě tkanin," konstatoval Urban.
Marzotto je jedno z největších textilních uskupení na světě a v jeho portfoliu je například výrobce konfekce Hugo Boss.
Právě silný zahraniční partner byl podle expertů klíčem k úspěchu Nové Mosilany. Textilní průmysl totiž v ČR zatím nemá na růžích ustláno a řada firem během posledních let ukončila svou činnost nebo se potýká s problémy.
Některé odhady hovoří dokonce o poklesu výrobních kapacit na polovinu úrovně před rokem 1989. "Mosilana je jeden z mála příkladů povedené privatizace. Koncern Marzotto přinesl zázemí, know-how a investice do technologií," soudí Jiří Kohoutek, ředitel sekretariátu Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu.
Zmíněné odvětví čeká podle odborníků v letošním roce stagnace, protože se stále nedaří překonat ruskou krizi a pokles kupní síly. "České textilní a oděvní firmy mají konkurenční nevýhodu v podobě levných dovozů z Asie, domnívá se analytik Roman Cenek z Atlantiku Finanční trhy. V oboru navíc ubývá pracovních příležitostí. Nová Mosilana je však výjimkou: loni zvýšila počet svých zaměstnanců o 150 lidí, letos chce přibrat dalších sto pracovníků na cílových 890. Průměrný výdělek v brněnské firmě přitom patří k nejvyšším v celém textilním průmyslu a dosahuje 10 600 korun.