"...nebráním Sartra. Vyprávím dobrodružství..." (B. H. Lévy)

Lesk a bída intelektuála

Jean-Paul Sartre? Jak ho všichni citovali za života, tak se po smrti podivuhodně vytratil. Nikdo o něm vážně nemluvil. Teprve nyní, v souvislosti s výročím jeho úmrtí, se opět opět dostal do středu pozornosti.
Důvodem nového zájmu o Jeana-Paula Sartra je řada knih, které ve Francii vyšly u příležitosti dvacátého výročí jeho smrti. Pozornost vyvolalo především značně problematické dílo současného předního francouzského filozofa a esejisty Bernarda-Henri Lévyho nazvané Sartrovo století. Stačilo málo a Sartre znovu vyvolal, tak jako tolikrát za života, spor intelektuálů, vášnivé debaty, osočování, nejpozoruhodnější interpretace toho, co zanechal: nepřehlédnutelné a rozporné dílo.
Svého času byl Jean-Paul Sartre nejznámějším, nikoli však nejvýznamnějším, francouzským filozofem a spisovatelem. Kdyby nic jiného, potvrzuje to až neuvěřitelná příhoda, o níž se kdysi zmínil esejista Claude Roy. V 60. letech narazil v jakémsi kalifornském městečku, téměř zapadákově, na chlápka u benzínové pumpy, který v panamském klobouku přežvykoval doutník. Obyčejný pumpař. "Přiznal, že Francii má moc rád... Maurice Ševaliér a Džín-Paól Sárter. Bylo nám zřejmé, že má Francii skutečně rád a že čte časopis Life."

Mnoho rolí

Sartre se narodil 21. června 1905 v Paříži. Po gymnazijních studiích vstoupil na École Normale Supérieure, kde v roce 1929 absolvoval filozofii. Dalších patnáct let pracoval jako profesor na různých francouzských lyceích. Od konce války se již věnoval výhradně spisovatelské a publicistické činnosti, a stěží lze najít jinou osobnost, která by měla následujících více než dvacet let takový význam a úlohu. Tvrdilo se o něm, že jeho výjimečný talent mu umožňuje hrát jakoukoli roli: Byl filozofem, spisovatelem, novinářem, dramatikem, esejistou, kritikem a svým způsobem i politickou osobností. Když 15. dubna 1980 zemřel, na poslední cestě ho doprovázely desetitisíce lidí.
Ve svých začátcích se Sartre inspiroval především Gidem, Bergssonem a Kierkegaardem, poté Husserlem a Heideggerem, Hegelem a psychoanalýzou, stejně tak jako raným Marxem.

Existencialismus

Ještě v průběhu války, kdy vydal svůj stěžejní spis Bytí a nicota, se stal hlavním představitelem ateistické větve francouzského existencialismu. A právě existencialismus byl po roce 1945 díky Sartrovi nejen filozofickým směrem, který po dlouhou dobu udával tón a ovlivnil množství intelektuálů, ale v nemalé míře i obyčejnou módou. Z té doby pochází i bonmot, že "všichni Sartra citují, ale nikdo ho nečetl".
Existencialismus doslova zachvátil většinu mladých Francouzů, kteří se vědomě ve všem odlišovali od světa minulosti, a navštívit v Paříži čtvrť Saint Germain-des-Prés, kde Sartre bydlel, patřilo k dobrému tónu. Téměř denně ho bylo možné vidět, jak píše u kavárenských stolků ve Flóře či u Dvou Magotů. A večer jeho obdivovatelé navštěvovali noční podnik Tabu, svého času nejvyhlášenější na světě, kde začala svou kariéru i zpěvačka Juliette Gréco, v té době "múza existencialistů". Tehdejší Sartrova díla Nepochopení, Počestná děvka, Cesty svobody, stejně jako jeho revue Temps modernes, vyvolávaly více senzace než pochopení. Přesto Sartrovy myšlenky přitahovaly řadu pronikavých myslitelů a jeho pojetí existencialismu silně ovlivňovalo myšlenková hnutí druhé poloviny století.
Není náhodou, že i taková osobnost, jakou byl Václav Černý, kterému muselo být pozdější Sartrovo přiklonění k marxismu, či přesněji snaha spojit tyto dvě filozofie v jednu, naprosto cizí, mu věnoval ve svých pamětech až překvapivý hold: "Ze sartrismu jsem oceňoval hlavně Sartrův smysl pro lidskou svobodu, jeho intuici, že svoboda je nevyhnutelným osudem člověka, že jsem esenciálně svobodný, i kdybych být nechtěl, a že smysl svému životu i životu vůbec, tedy dějinám lidstva, dává každý sám za sebe a ze sebe, ze své svobody nebo z její zbabělé abdikace, a že proto život tvůj i dějinný mají smysl, trváš-li na svobodě, a jsou nesmyslem, vzdáš-li se jí. To se mi v Sartrovi zdálo nejen zrcadlivě věrné, ale i povzbudivé, to dávalo nejen obraz, ale i radu, to v něm bylo výzvou k odpovědnosti."
Právě Sartrovo pojetí svobody ve své knize vyzdvihuje již zmíněný Bernard-Henry Lévy. Na otázku pro deník Le Figaro, zda mu nepřipadá, že bránit Sartra znamená obhajovat neobhajitelné, odpověděl: "Za prvé nebráním Sartra. Vyprávím dobrodružství... Existuje i jiný Sartre, než je všeobecně znám. Sartre zamilovaný do Stendhala, Nietzscheho. Zázračně svobodný. A především blázen do literatury."

Literatura

Sartrův první román příznačně nazvaný Hnus (někdy překládaný též jako Nevolnost) vyšel v roce 1938 a vzbudil neobyčejnou pozornost. Nikoli však svým stylem, ale myšlenkami, které obsahoval - o "absurdnosti lidského údělu", který lze překonat pouze tím, že člověk dá smysl vlastnímu životu. Po problematických Cestách k svobodě, svým způsobem de facto románem na pokračování, jehož stylistické principy někteří kritici dnes srovnávají s hlavními aspekty Kunderovy knihy Umění románu, je to zejména autobiografická kniha Slova, kterou se definitivně zařadil mezi velké spisovatele století. Snaží se v ní podle vlastního tvrzení vysvětlit "původ svého bláznovství, své neurózy".
Na jedné straně jsou Slova spisovatelskou konfesí i autoanalýzou. "Vzpomínka bez data: Sedím na lavičce v Lucemburské zahradě. Anna-Marie mě požádala, abych si u nás odpočinul, protože jsem moc utíkal a byl jsem celý zpocený. To je pořadí příčin. Tak se nudím, že mám tu drzost je přehodit: Běhal jsem, protože jsem se musel zpotit, aby maminka měla důvod mě zavolat." Na straně druhé jsou o postavení spisovatele na světě o jeho poslání i bezvýznamnosti: "Dlouho jsem pokládal pero za meč. Nyní znám naši bezmocnost. Kultura nic a nikoho nezachrání, neospravedlňuje. Je to však lidský výtvor: Člověk se do ní promítá a poznává se v ní."
Řada kritiků dnes již pokládá Sartrovo literární dílo za nečitelné. Vytýkají mu především jistou didaktičnost, suchost a angažovanost. Druzí oceňují brilantní stylistiku, naturalismus, který má blízko až k Célinovi. V jednom se však shodují: To nejlepší ze Sartra jsou Situace, Baudelaire a Svatý Genet, vskutku obdivuhodné knihy.

Politika

Sartrův složitý svět je natolik propojen, že z něj téměř nelze vyčlenit jeho jednotlivé fasety. Jedna jeho rovina se odráží v druhé. Spisovatel se stýká s filozofem, dramatik s politikem, novinář s intelektuálem a všechny tyto aspekty lze doslova podle libosti volně kombinovat. V této celistvosti i autenticitě spočívá Sartrova velikost. Snad nejproblematičtější, nechápané a odsuzované je jeho spojení s marxismem, stejně tak, jako jeho po léta nikoli jen koketování s komunistickou stranou. Sartre viděl v marxismu jednu z cest ke svobodě. Byl však natolik inteligentní, že musel vidět i zločiny, které byly ve jménu marxismu páchány. Poněkud velkolepě a nepochopitelně je však přehlížel. A stěží v tomto směru obstojí konstatování jiného francouzského významného filozofa existencialismu Merleau-Pontyho o tom, že "Sartre ze sebe chrlil ideje jako lokomotiva kouř".
Po návštěvě Sovětského svazu v roce 1954 Sartre "směle" prohlásil, že zde "existuje naprostá svoboda kritiky". O Alexandru Solženicynovi v roce 1974 napsal: "Představuje člověka, jehož myšlenky patří minulému století, a současná společnost je nemůže přijmout. Je proto škodlivým prvkem vývoje." Sartre byl rovněž velkým zastáncem a obdivovatelem kubánské revoluce, svým způsobem, tedy slovně, nerozpakoval se podporovat a ospravedlňovat jak teroristická hnutí z přelomu 60. a 70. let, tak i jakobínský teror francouzské revoluce. Neváhal v této souvislosti napsat, že "revoluční režim se musí zbavit určitého počtu lidí, kteří jej ohrožují. A nevidím jiný způsob než je usmrtit. Z vězení může člověk vyjít..." A právě tyto Sartrovy postoje vzbuzovaly již za jeho života největší odpor.
O jeho složitém vztahu k prezidentu de Gaullovi kolují legendy. Několikrát ho přirovnal k fašistickému kolaborantovi Pétainovi. A po jednom z mnohých nezdařených atentátů vůči prezidentovi dav na Champs Elysées se dožadoval "zastřelení Sartra". Mnozí jeho kritici v této souvislosti upozorňují na to, že tyto "úchylky" nestojí jaksi na okraji jeho díla, ale tvoří samotnou strukturu jeho myšlení. Ne náhodou se v souvislosti se Sartrem často hovoří o lesku a bídě intelektuála. Na druhé straně Sartre aktivně požadoval nezávislost Alžírska, bránil tzv. židovskou otázku, byl jednou z předních osobností pařížských studentských revolt v roce 1968. Jeho nesmazatelný vliv lze vidět i v myšlení těch liberálních intelektuálů a spisovatelů, bez nichž by bylo nemyslitelné "pražské jaro". Sartre nebyl modelem, metodou nebo příkladem, ale "závanem čerstvého vzduchu, intelektuálem, který významně změnil postavení intelektuálů".

Jean-Paul Sartre několik let před smrtí vzhledem ke své těžké oční chorobě oslepl. Několikrát v té době pomýšlel na sebevraždu, která v jeho mysli vždy byla osvobozujícím činem, ale nikdy k tomu podle vlastních slov nenašel dost odvahy. Tento tragický stín jeho stáří nakonec přijal jako naplnění svého osudu. Jako by v něm našel ozvěnu jednoho ze svých stěžejních děl, které věnoval analýze Charlese Baudelaira. Odmítá ho zprostit odpovědnosti za jeho nešťastný život, za tragédii, která ho provázela: "A co, jestli si svůj život zasloužil? Co jestli - na rozdíl od přijatého názoru - mají lidé vždycky jen takový život, jaký si zasluhují?" Jsou to stejně znepokojující otázky jako století, které Bernard-Henri Lévy neváhal nazvat Sartrovo.
Jan Gabriel

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist