AUTOMOBILOVÁ TECHNIKA
Součinitel přebytku vzduchu
Aby bylo možné rozpoznat, jak se odlišuje skutečný poměr vzduchu a paliva při spalování v motoru od poměru teoretického (14,7:1 - stechiometrický směšovací poměr), byla zavedena hodnota lambda. Bezrozměrné číslo lambda charakterizuje složení směsi a je dáno poměrem přivedené hmoty vzduchu k hmotě vzduchu teoreticky potřebné pro stechiometrické spalování.
Lambda = 1: přiváděná hmota vzduchu odpovídá teoretické potřebě.
Lambda < 1: bohatá směs s přebytkem paliva. Při maximálním výkonu se hodnota rovná přibližně 0,85 - 0,95
Lambda > 1: chudá směs s přebytkem vzduchu. Hodnoty lambda = 1,05 - 1,3 charakterizují sníženou spotřebu paliva a nižší výkon.
Při lambda = 1,3 je směs tak ochuzená, že už není schopna zapálení. Proto dochází ke značně neklidnému chodu a vynechávání zápalů.
Zážehové spalovací motory dosahují nejvyššího výkonu při 5 - 15 % přebytku paliva (lambda =0,95 - 0,85), nejnižší spotřebu paliva při 10 - 20 % přebytku vzduchu (lambda = 1,1 - 1,2) a bezproblémový volnoběh při lambda =1.
Z diagramu závislosti výkonu a specifické spotřeby paliva na hodnotě lambda vyplývá, že neexistuje žádná hodnota lambda, při které by měly oba faktory příznivou hodnotu.
Pavel Biskup
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist