Ke stému výročí založení automobilky uvedl FIAT na trh novou generaci stěžejní modelové řady Punto
FIAT Punto HGT - když konfekce dostane křídla
Nové punto druhé generace se již na první pohled hlásí k úspěšnému předchůdci. Zákonitě, vždyť původní model z B segmentu měl ve svém životopisu nejen titul Auto roku 1995, ale na pomyslném počítadle na konci výrobní linky součet 3,7 miliónu vyrobených vozů.
Takové auto se jen tak neodepisuje z výrobního programu. Ostatně punto tvoří přibližně polovinu automobilové produkce koncernu pod touto značkou. Podle firemních zdrojů se obměna nového modelu dotkla 80 procent součástek. Nicméně již například fakt, že změnou je i zvětšení rozvoru o 1 cm, napovídá, že z předchozího modelu hodně osvědčeného bylo přejato.
Základ dobrý, všechno dobré
Především zůstala osvědčená koncepce - karosérie s koly v rozích, tedy s maximálním využitím obestavěného prostoru. Nyní dostala atraktivnější tvar a pár centimetrů navíc. Ve velmi dobře řešeném interiéru přibyla řada dalších odkládacích ploch, které jsou teď skutečně doslova na každém volném místě.
Zvláštností nového punta je, jak odlišuje obě provedení. Třídveřová a pětidveřová verze se již na pohled poměrně dost liší, každá má svoji vlastní osobitost. Více agresívní třídveřová verze je určena pro sportovněji založené zákazníky, kdo preferuje komfort, spíš zvolí prostornou pětidveřovou verzi. Ta je mimo jiné jedna z nejpohodlnějších ve své třídě. K testování jsme měli k dispozici verzi HGT, tedy třídveřovou s nejsilnějším pohonným agregátem o výkonu 96 kW.
Než nahlédneme do útrob testovaného punta, nutno vzpomenout to, co v podstatné míře vytváří úspěšnost této modelové řady - velké množství variant, nabízí se 23 verzí! Lze tedy volit tří- nebo pětidveřové provedení karosérie, v kombinaci s pěti motory (1,2/8v, 1,2/16v, 1,8/16v, 1,9D a 1,9JTD), dvěma manuálními převodovkami (5- a 6stupňové), kombinovanou sekvenční převodovku se 6 nebo 7 stupni, jednu z pěti výbav (SX, ELX, HLX, Sporting, HGT) a patnáct barevných odstínů karosérie, každou obvykle se dvěma variantami barevnosti interiéru.
Omlazovací kúra zvenčí
Zjevně s pohledem do budoucnosti stylizovali designéři Fiat Style Centre jak karosérii, tak i interiér punta. Obojí spojuje jedno - typický italský styl. Výsledkem je osobitá tvář vozu, na ulici mezi ostatními nepřehlédnutelná. Kombinace ostrých hran z ladných křivek pak zvlášť vynikne s detaily sportovního ladění třídveřové verze v neobyčejně atraktivní signálně výrazné žluté barvě, do které je verze HGT standardně oblékána.
Při obhlídce karosérie nelze pominout kruhový znak na kapotě přestylizovaný ke stému výročí firmy. V retroprovedení nesporně i tento detail novému fiatu sluší více než poněkud neosobní dosud užívané šikmé čárky (byť i ty budou, snad pro zachování nezbytné kontinuity značky, nadále používány). Další věc, kterou nelze při čelním pohledu přehlédnout, jsou světlomety s čirými čočkami. Nárazník s navazujícím spoilerem v barvě karosérie je u třídveřové verze po celé délce i vertikálně dělen černými plastovými díly, což vyvolává dojem, jako by auto bylo přilepené k vozovce.
Dalším zajímavým detailem, který se stylistům povedl, je boční linie. Ta se zvedá směrem k zádi vozu, a tak navozuje dojem jakoby sprintéra zakleknutého na startu. Vozu sluší i spoiler na přechodu střechy a zadního okna. Koncová světla jsou tradičně umístěna v horní části C sloupku. Zde připomeňme prioritu malých fiatů v tomto řešení. Ostře oddělují boky a zadní část vozu a podílejí se na jeho celkovém dynamickém vzhledu. To je v této kategorii pro designéry úkol krkolomný, avšak v tomto případě dokonale zvládnutý. Punto HGT je tedy skutečně i při svých malých rozměrech nepřehlédnutelné.
Nejen vzhled, ale i funkčnost
Karosérie není jen atraktivní, musí být - pro vůz této kategorie to je doslova životně důležité, konstruována i funkčně tak, aby deformačními zónami zajistila dostatečný prostor pro přežití při nehodě. Skelet je vyroben z velmi pevné high-tech oceli. Konstrukce dveřního zámku a samotných dveří zabraňuje náhodnému otevření při nárazu, zároveň zajišťuje jejich snadné otevření po nehodě. Pro ochranu při nárazu z boku jsou ve dveřích zabudovány tyče z odolné oceli, přední sedadla mohou mít boční airbagy. Konstrukce kapoty spolu se závěsy zabraňuje rozbití skla při nárazu. Provedení nárazníků umožňuje po menší nehodě vyměnit pouze několik dílů, což šetří čas i peníze.
Uvnitř především účelně
Zatímco dominantní dojem z exteriéru vozu lze definovat jako osobitost, interiér zaujme navýsost praktickým uspořádáním. Prostorností samozřejmě navazuje punto na svého staršího sourozence, patří stále k nejlepším ve své třídě. Koeficient obyvatelnosti je například u pětidveřového modelu 86,4 procenta, zatímco průměr třídy činí 56 procent a nejsilnější konkurent má pouze 79 procent.
Verze HGT je vybavena anatomicky tvarovanými sedačkami s rozsahem posunu 22 cm, které si zaslouží absolutorium. To nutno ocenit zvlášť proto, že jsou zároveň i sklopné pro možnost nastupování dozadu a mají paměť pro návrat do původní polohy. Přístrojová deska s osobitými křivkami dává interiéru zajímavý vzhled. Celá horní část interiéru je ve světlejším provedení plastů a čalounění, aby se docílilo dojmu větší vzdušnosti. O nadstandardním počtu odkládacích ploch a přihrádek již byla zmínka, jsou vyrobeny z praktického materiálu odolného proti poškrábání.
Pod kapotou ukázněně živo
Model HGT pohání nejsilnější z motorů v nabídce - čtyřválec 16v 1,8 l/96 kW. Není třeba zdůrazňovat, že pro vůz této kategorie tedy síla více než dostatečná. Agregát má i jak se sluší sportovně, ale přitom decentně vyladěné výfukové potrubí s tlumičem, což dodává jízdě další sympatickou dimenzi. Dobře sladěný je s pětistupňovou převodovkou, respektive s jednotlivými převodovými stupni.
U velmi živého vozu hrají významnou roli samozřejmě brzdy. Punto HGT je vybaveno vzduchem chlazenými disky o průměru 257 mm na předních kolech, diskové brzdy o menším průměru jsou i vzadu. Čtyřkanálový systém BOSCH 5,3 ABS je doplněn rozdělovačem brzdné síly EBD s aktivními senzory, které jsou schopné registrovat rychlost prakticky od nuly a jsou méně citlivé na vedlejší rušivé prvky. Systém EBD distribuuje brzdnou sílu na jednotlivá kola, zabraňuje blokování kol, reguluje i reakci posilovače brzd.
Standardem u HGT je TCS systém, zabraňující naopak prokluzu kol při akceleraci měřením přilnavosti na povrchu s různou adhezí, což jsme ocenili právě v tomto ročním období na kluzku.
Bez problémů za volantem
Punto v tomto špičkovém provedení nabízí výborné jízdní dojmy. Vůz je díky velkou silou oplývající pohonné jednotce velmi dynamický, zásluhou sportovně vyladěného podvozku skýtá jistotu spolehlivého kontaktu s vozovkou. I když do nového modelu bylo převzato leccos z dosavadního, například koncepce prostorové úsporné klasické klikové zadní nápravy, přináší jízda s Puntem HGT požitek z jízdy. Ten umocňuje fakt, že jej není dosaženo za cenu přehnané spotřeby. Jízdu zpříjemňuje i pocit dokonalého splynutí s vozem, na čemž se podílí především dobře vyřešený interiér. K jízdnímu komfortu přispívá také vtipná možnost volby síly posilovače řízení tlačítkem u volantu.
Kladné dojmy jsou podloženy i zjevným celkovým ztišením punta druhé generace, na čemž se podílí celý soubor drobných i větších změn v konstrukci vozu. Za všechny jmenujme například použití magneziových slitin v dílech řízení, což vedle úspory na váze přináší i efekt do snížení jak hlučnosti, tak zmenšení přenosu nežádoucích vibrací do interiéru.
Miroslav Hájek
Technické údaje a cena vozu
FIAT Punto HGT
Pětimístný osobní automobil s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol ve dvouprostorové karosérii.
Motor: zážehový čtyřválec s rozvodem DOHC, poháněným ozubeným řemenem a s hydraulickými zdvihátky, 4 ventily v úhlu 47 stupňů na válec s proměnným časováním rozvodu, sekvenční vstřikování MPI; objem 1747 cm3, výkon 96 kW (130 koní)/ 6300 ot./min, nejvyšší točivý moment 164 Nm/4300 ot./min
Převodovka: pětistupňová ručně řazená
Rozměry: 3800 mm-délka, 1660 mm-šířka, 1480 mm-výška, rozvor náprav 2460 mm
Nejvyšší rychlost - 205 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h za 8,6 s
Spotřeba: 11,5/6,4/8,3 l/100 km (město/mimo město/kombinace)
Základní cena: 469 900 Kč
Výbava na přání: střešní okno (elektricky ovládané) - 20 400 Kč, boční airbagy - 9900 Kč, metalíza - 7000 Kč, CD měnič - 12 000 Kč.
Vložka olejového filtru 425 Kč
Brzdové destičky přední (sada) 2196 Kč
Světlomet kompletní 6794 Kč
Přední nárazník 8610 Kč
Přední blatník 2646 Kč
Specialita FIATU Punto
Aby se konstruktéři punta vyhnuli nutnosti použít u moderního auta očekávaný, ale přece jen dražší a konstrukčně složitější posilovač řízení s proměnnou funkcí v závislosti na rychlosti vozu, zvolili řešení nepoměrně jednodušší, levnější, ale přitom velmi dobré. Punto má na přístrojové desce tlačítko s funkcí city. Při stisknutí - což je signalizováno příslušnou kontrolkou, se změní silové poměry v posilovači řízení tak, že je s vozem doslova radost parkovat i v sebestísněnějším prostoru. Snadnost manévrování usnadňuje i velmi dobrý výhled z vozu, u něhož lze z místa řidiče dokonale kontrolovat vnější obrysy. A naopak po vypnutí funkce city působí posilovač právě jen tolik, kolik je nezbytné k ovládání vozu v běžném mimoměstském provozu.
Informace o pojištění a leasingu
Příklady leasingu
CAC Leasing (tříletý pro soukromé osoby)
Testovaný FIAT Punto HGT v ceně 469 900 Kč
měsíční splátka včetně DPH bez pojištění
Záloha 15 % = 70 485 Kč 14 749 Kč
Záloha 20 % = 93 980 Kč 13 943 Kč
Záloha 30 % = 140 970 Kč 12 329 Kč
Záloha 40 % = 187 960 Kč 10 717 Kč
Záloha 50 % = 234 950 Kč 9 104 Kč
Záloha 60 % = 281 940 Kč 7 491 Kč
Záloha 70 % = 328 930 Kč 5 878 Kč
OB Leasing (tříletý pro soukromé osoby)
Testovaný FIAT Punto HGT v ceně 469 900 Kč
Záloha10 % = 46 990 Kč * 14 009 Kč
Záloha 20 % = 93 980 Kč 12 389 Kč
Záloha 30 % = 140 970 Kč 10 770 Kč
Záloha 40 % = 187 960 Kč 7 833 Kč
Záloha 50 % = 234 950 Kč 6 527 Kč
Záloha 60 % = 281 940 Kč 5 222 Kč
* Při sjednání smlouvy s 10procentní akontací poskytuje OB Leasing zdarma
jednoroční havarijní pojistné u pojišťovny IPB
Příklady pojištění
Česká pojišťovna
Roční pojistné (havárie, odcizení, živelní událost)
Spoluúčast 5 procent 27 827 Kč
Spoluúčast 10 procent 22 245 Kč
Spoluúčast 20 procent 17 805 Kč
Pojišťovna Allianz
Roční pojistné
Spoluúčast 5 procent 23 260 Kč
Spoluúčast 10 procent 21 192 Kč
Spoluúčast 20 procent 18 091 Kč
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist