Malí i velcí kluci na srazu vyznavačů historických vlaků i vláčků

My máme parní stroj...

Za zatáčkou zahoukala nefalšovaná parní píšťala a stoletá supící, syčící a odfukující parní lokomotiva za sebou přitáhla nenapodobitelně vonící kouř, oblak páry a historické vagónky. Odvedla tak na chvíli pozornost od dalších technických hříček, které neméně půvabně syčely, kouřily, pískaly a také kroužily kolem nádražíčka u obce Střížovice na trase soukromé železniční tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice.
Pára se díky Jamesu Wattovi přičinila o velký pokrok v dějinách lidstva. Parní stroj, vynalezený roku 1769, odstartoval průmyslovou revoluci, jejímiž důsledky byl nejen pokrok techniky, ale i nebývalé (a ne vždy přímočaré) společenské změny globálního významu. Třebaže páru ve dvacátém století vytlačily spalovací motory a elektřina, zůstali na světě romantici, kteří rytmicky se pohybujícím pístům, naolejovaným táhlům a páře zůstali věrni. A nejen na kolejích.

Pára jezdí, orá, řeže kopřivy...

Sraz vyznavačů parních strojů uspořádaly Jindřichohradecké místní dráhy, a. s., spolu s cestovní kanceláří O.K. Bus Praha. Kdybych o tomto setkání nevěděl, asi by mne cestou k železniční stanici Střížovice dost vyděsil stroj, který se vynořil za zatáčkou silničky. Kouřící komín tohoto pohybovadla nějak nekorespondoval s koly na pneumatikách a naprosto neslyšným chodem. Za volantem parního vozítka (pod označením "automobil" si přece jen představujeme něco jiného, ale i tak to byl mercedes mezi dalšími přítomnými vozidly s parním pohonem) seděl Ladislav Konopáč.
Absolvent mechanizační fakulty Vysoké školy zemědělské si toto vozítko postavil v letech 1984 až 1994. Dva válce tohoto stroje s vrtáním 50 mm a zdvihem 80 mm (každý s objemem necelých 160 cm3) dávají při tlaku páry 4 atmosféry a při 500 otáčkách výkon kolem 1 kW. Vozítko dosahuje při obsazení dvěma lidmi rychlosti 12 až 13 kilometrů za hodinu. Na kilometr přitom spotřebuje kilo uhlí a tři litry vody.
Ladislav Konopáč je jedním z desítky konstruktérů a podobných parních pohybovadel u nás. Ve Střížovicích předváděl vedle svého "osobního" vozítka na pneumatikách i další stroj, který používá při orbě na svém poli. A co víc, pára mu doma pohání i další mechanismy, například řezačku na kopřivy.

...a také vozítko

Čtyřiašedesátiletý Josef Svoboda z Liberce si svá pracovní léta odsloužil na dráze a především na parních lokomotivách. Vyučil se strojním zámečníkem se specializací na opravy parních lokomotiv. Dvaadvacet let byl strojvedoucím - instruktorem na parní trakci. Parní lokomotivu naposled vedl v běžném provozu na trati roku 1980 a protože mu pára vešla do krve, rozhodl se postavit si něco, na čem by se svezl, a muselo to být pochopitelně opět poháněno parou. Vozítko, které přivezl na setkání u Střížovic, má za sebou už řadu spanilých jízd: V Lipsku a Halle například působilo jako lákadlo na mezinárodní výstavu železničních modelů, zúčastnilo se i oslav 100 let dráhy do Nučic.
Také vozítko Josefa Svobody má dva parní válce. Na 10 kilometrů potřebuje půldruhého kbelíku uhlí a 25 litrů vody. A jak dlouho trvá, než se ze snu o pohybu silou páry stane skutečnost? Josef Svoboda stavěl svůj stroj s kratšími přestávkami tři roky.

Páře věří i zubař

Nelekejte se, parní vrtačku prý zubař Petr Vidner ve své ordinaci ve Frýdlantu v Čechách opravdu nemá, i když věřím, že i takové zařízení by dokázal zkonstruovat a s pomocí přátel vyrobit. Přesvědčil mne o tom svým parním minitahačem. K jeho převozu do Střížovic mu stačil kufr jeho vlastního osobního auta. Jeho parní hříčka je totiž volnou zmenšenou napodobeninou anglického parního tahače Fowler, který tahal z vápenky u Chýnova vozy s vápnem do Tábora a zpět pak vozil uhlí.
Petr Vidner se parními mašinkami zabývá už od dětství, od svých osmi deseti let. Vymyslet a nakreslit funkční parní stroj, byť v miniaturní podobě, pro něj není žádný problém, s praktickou výrobou mu pomáhají kamarádi, kteří mají příslušné vybavení a řemeslné zkušenosti. Doma má dvě desítky podobných modelů. S tahačem, který představil u Střížovic, byl dvakrát i na mezinárodním setkání parních nadšenců "Östereichische dampfest" v Dolním Rakousku.
Že se však se svým sotva metr dlouhým "minitahačem" nesveze? Ale kdeže! Stačí malinkou lopatičkou přiložit kousíčky uhlí, roztopit kotel, počkat, až tlak páry v kotli dosáhne potřebných čtyř pěti atmosfér a pak zatáhnout za příslušné páčky - a pára už se postará. Potom už stačí připojit malý žebřiňáček, s nímž se zpravidla jezdí na trávu pro králíky, pan doktor se v něm usadí tak, aby dosáhl na malinký volant v tahači - a jede se! Spotřebu uhlí a vody měří pan doktor na hrsti a decilitry.

Zpět na koleje

"Den s párou" byl v pravidelných intervalech zpestřován příjezdem vlaku z Jindřichova Hradce, taženého parní lokomotivou U 47.001, patřící Národnímu technickému muzeu. Po letech, kdy nečinně odpočívala (a rezivěla) za muzejní budovou, ji přátelé jindřichohradeckých úzkokolejek dokázali opět zprovoznit a nyní se o ni starají tak, aby mohla během turistické sezóny tahat zvláštní historické vlaky. Není to jen tak, i lokomotiva musí procházet pravidelnými technickými prohlídkami a komisaři vůbec neberou například při kontrole kotle ohled na skoro stoleté stáří stroje...
Trať Jindřichohradeckých místních drah z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, na níž leží i zastávka Střížovice, kde proběhlo setkání parních dopravních prostředků, má zajímavou historii. I s ní se mohli všichni přítomní seznámit. Možná přitom ani netušili, že mluví přímo s ředitelem společnosti, která tratě z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a do Obrataně vlastní a provozuje. Jan Šatava se pohyboval "inkognito" mezi organizátory setkání, dolaďoval detaily programu, prohodil pár slov se strojvedoucími projíždějících vlaků, odpovídal na dotazy, týkající se jindřichohradeckých úzkokolejek. A co mne zaujalo nejvíce? Například to, že Jindřichohradecké místní dráhy potřebují na kilometr obhospodařované a provozované tratě méně než jednoho zaměstnance. Kdyby se však řídily příkladem a zvyklostmi Českých drah, musely by jich zaměstnávat desetkrát tolik!

Břetislav Koč

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist