Železničáři pokračují ve stávce

[*] Jednání o ukončení stávky zatím bez konkrétních výsledků
[*] V podtextu požadavků jsou podle M. Římana mzdové nároky
PRAHA (jimi) - První den železniční stávky proběhl bez větších problémů. Vlaky byly odstaveny v železničních stanicích, o mezinárodní spoje se postaraly železniční správy sousedních států. Dopravu cestujících obstarávaly osobní automobily a autobusy, které se ve špičce nevyhnuly náporu cestujících.
Včerejší jednání o ukončení stávky mezi předsedou Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Jaromírem Duškem a ministrem dopravy Martinem Římanem skončila bezvýsledně. Odboráři trvají na svých požadavcích a nehodlají z nich slevit. Neústupné je i ministerstvo dopravy. Požadavky stávkujících a jejich cíle označil Martin Říman za protireformní a "schizofrenní". "Přestože jejich podmínky vypadají zmateně, jde o promyšlený konglomerát, který znamená zastavení veškerých změn na železnici na dobu neurčitou, konzervaci současného stavu, ať to stojí, co to stojí, protože vše zaplatí stát," řekl. Z těchto důvodů bude podle jeho slov velmi obtížné domluvit se na znění dohody, kterou by odsouhlasily obě strany a která by vedla k ukončení stávky.
Za prioritní problém označil Dušek požadavek odborů na vypracování státní koncepce železniční dopravy. Jak vyplynulo z dalších informací, odborářům postačí, když premiér vlády závazně slíbí vypracování takového dokumentu ke konkrétnímu datu.
Ministr se na jednání zavázal předložit do konce letošního května vládě koncepci železniční politiky. K další podmínce odborářů, aby bylo vedení Českých drah (ČD) zbaveno výkonných pravomocí do doby vyšetření špatného hospodaření, ministr poznamenal: "To je věc správní rady. Jedině ta může posoudit činnost vedení ČD a v případě zjištění chybného řízení ČD a nesystémových kroků vedení vyvodit i personální důsledky vůči managementu." Mezi nesystémovými kroky ČD uváděli odboráři podle něho i pokles průměrných mezd na železnici proti průměrným mzdám v ČR. "To není systémová záležitost, to jsou v podtextu velmi silné mzdové požadavky," dodal.
Pokud by se nepodařilo stávku ukončit, mohly by celkové ztráty železnice v prvních čtrnácti dnech podle ministrova hrubého odhadu činit 150 až 200 miliónů korun denně. Říman včera připustil, že by v některých úsecích mohla být i přes pokračující stávku obnovena nákladní doprava. Odboráři toto tvrzení však popřeli.
OSŽ bude stávkujícím, kteří nemají za dobu stávky nárok na platy, poskytovat jejich náhradu ze svého stávkového fondu. "Jsme ekonomicky tak silní, že žádná ekonomika nemůže vydržet stávku na dráze, která by odbory položila," řekl jeho předseda Jaromír Dušek. Podle údajů Českých drah se do stávky zapojilo pouze 38,9 procenta železničářů. OSŽ hovoří o 72 procentech zaměstnanců.
"Vláda stávkujícím železničářům nehodlá ustoupit. Takové to zkoušení vlády, jestli ona ustoupí, to ať s námi opravdu nikdo nedělá," zdůraznil včera premiér Václav Klaus. Znovu potvrdil, že se nemíní osobně angažovat při řešení stávky železničářů.