"Inovuj nebo zemři"

Tento lapidární a agresivní slogan, který - stejně jako jeho originální verze "do or die" - má svůj původ ve Spojených státech. Vyjadřuje imperativ inovačního podnikání jako zdroje technického pokroku a těsného propojení intelektuálního potenciálu s komerční sférou.

"Investovat do inovací znamená vkládat prostředky do budoucnosti. K tomu je ovšem nutné investovat předem. Zisk přijde později.", řekl.
Profesor Jaromír Ulbrecht, Čechoameričan, který vystudoval chemické inženýrství, přednášel na univerzitách v Manchesteru a na State University of New York a léta zastával funkci ředitele Technical Programs National Institute of Standards and Technology U. S. Department of Commerce. S problémy spojenými s rozvojem inovačního podnikání má nemalé zkušenosti. V současné době - už jako soukromník - pomáhá řešit tuto problematiku ve své "staré" vlasti.
"Potíže, s nimiž se rozvoj českého inovačního podnikání potýká, jsou velmi podobné těm, které prožívalo toto podnikání v Americe před deseti patnácti léty. Také zde se udělala řada chyb. Neexistovala síť podpůrných středisek. Američany nedonutíte, aby se účastnili nějakých přednášek či kursů organizovaných k danému tématu, dokud nepřijdou sami na to, že to pro ně může být užitečné. Ale i pak se budou po informacích shánět jednotlivě. Musíte proto vytvořit nějaká místa, kde se dozvědí, co potřebují. Amerika je přitom zemí malých a středních firem. Je zde takřka 4,5 miliónu firem, které zaměstnávají méně než sto lidí. Dva a půl miliónu z nich se přitom zabývá vývojem technologií. Problém byl i se systémem státních příspěvků, podpor a různých úlev. Reaganova administrativa zastávala názor, že trh si musí vyřešit všechno sám. To je ale filozofie 19. století. Malé firmy bez podpory nemají šanci. Pak zasáhl kongres a začal postupně přijímat zákony na podporu inovačního podnikání. Dnes třeba každé ministerstvo poskytuje dvě až tři procenta svého rozpočtu na výzkum pro rozvoj inovačního podnikání. Vznikla federální agentura pro malé podnikání, která dohlíží na dodržování zákonů a má dohled nad regionálními středisky. Každoročně je vypisován seznam námětů, na něž se mohou jednotlivé firmy soustředit. Inovační podnikání zkrátka získalo ve Spojených státech strategické postavení. Právem. Velké koncerny doslova krouží kolem úspěšných inovačních firem. Ale základní a nejdůležitější krok k těmto změnám spočíval v přístupu vládní politiky k inovačnímu podnikání. Ukázalo se že vláda, která inovační podnikání nepodporuje, v konečném efektu ochuzuje vlastní národ." (ram)