Tuny zavěšené mezi nebem a zemí
[*] Jeřáby ve znamení evropské kvality
[*] Vývoj podmiňuje odbyt
"Břemeno Bř je moc těžké Těž a my to neutáhneme Neu!" stěžuje si vztekle První žoldnéř Druhému při pokusu o útěk z vězení v Těžké Barboře Voskovce a Wericha. A právě na takováto "břemena k neutáhnutní" se soustředila firma Adamec, s. r. o. Vznikla již koncem roku 1989 a o necelé tři roky později, v roce 1992, byla ustavena jako společnost s ručením omezeným. Dnes v ní pracuje zhruba třicet zaměstnanců a roční obrat dosahuje bezmála sta miliónů korun.
Projektanti v pražské kanceláři projektují jeřáby, které se vyrábějí v nově vybudované výrobní hale v Nehvizdech u Prahy. Dělají se zde nejrůznější konstrukce mos-tových jeřábů, jeřábů poloportálových a potrálových, a to jak o nižší nosnosti do 5000 kg, tak těžké jeřáby do nosnosti 100 tun. Dále se zde vyrábějí jeřábové dráhy, podvěsné drážky a složité automatické i poloautomatické manipulační linky pro zinkovny, galvanovny a podobné provozy. Jedním z klíčových programů je výroba jeřábů do výbušných prostředí plynových kompresních stanic či lakoven.
Prestižní záležitost
Kladkostroj se řadí mezi nejstarší lidské vynálezy. Tak staré, že se i přibližné datování jeho objevu ztrácí v hlubinách času. Bezpečně se ví, že jej používali Babyloňané v osmém století př. n. l. - to dokazuje jeho zobrazení na kamenném reliéfu. S největší pravděpodobností se však používal již daleko dříve. Patří k těm nemnoha "věčným" vynálezům, jejichž princip zůstal po celá tisíciletí stejný. Kladkostrojové systémy na současných jeřábech sice vypadají poněkud jinak, kladou se na ně podstatně vyšší nároky a musejí mnohdy pracovat v nesrovnatelně obtížnějších podmínkách, než které vládly pod palčivým slunce Babylonu, ale ve své podstatě fungují úplně stejně. A elektrické lanové kladkostroje vybavené mikrozdvihem a mikropojezdem jsou jediným zahraničním výrobkem, který firma Adamec, s. r. o., na svých jeřábech používá. Dováží je od německé firmy Stahl - Künzelsau.
"Projektujeme a konstruujeme si všechny vyráběné typy jeřábů sami," řekl majitel a ředitel firmy dr. ing. Aleš Adamec. "Pro urychlení práce používáme několik typových celků a uzlů, ale i tak zůstává řada věcí, které se musí spočítat a nakreslit pro každý jeřáb zvlášť, protože zákazník musí mít k dispozici technickou dokumentaci. Volba materiálů, konkrétní konstrukční řešení, to vše se musí přizpůsobit požadavkům odběratele, podmínkám prostředí a účelu, jemuž má jeřáb sloužit. Proto také věnujeme značnou pozornost vlastnímu vývoji. Ten se nevyplácí podceňovat. Prakticky vše, od přípravy zakázky až po vlastní výrobu, se zpracovává na počítačích - a mimochodem i ty si sami stavíme a připravujeme pro ně potřebný integrovaný software.
Jako všude ve strojírenství, i v tomto oboru rozhoduje o jménu a s ním spojené pozici na trhu úroveň technického řešení, kvalita, plnění dohodnutých termínů a servis. Firma Adamec, s. r. o., není velká a vstoupila do světa podnikání teprve před několika lety. Ale hned předložila vizitku, která ji zařadila - sportovní terminologií řečeno - do "první ligy". Jako jedna z několika českých firem - k jejich spočítání stačí prsty jedné ruky - získala zakázku pro CERN, Evropskou laboratoř pro fyziku částic. Šlo o jeřáb s nosností dvou tun. Tedy o relativně malý jeřáb a dodávku, na níž těžko někdo zbohatne. Jenže ve světě se gigantománie příliš nenosí, a především byla ve hře na straně konkurence taková jména renomovaných výrobců jeřábové techniky, jako jsou Demag, Kone či Abus.
Mosty na kolejích
Mostové jeřáby se u nás dělaly především ve vihorlatské Snině a v omezeném měřítku v Královopolských strojírnách. Dnes postupně přebírá tuto produkci firma Adamec. Z hlediska pojíždění se tato zařízení dělí na dva základní typy: Prvním jsou podpěrné jeřáby, které se pohybují po horní ploše kolejnice, a podvěsné jeřáby, které jezdí po dolní pásnici dráhy. Konstrukčně se pak rozlišují jeřáby jednonosníkové, u nichž kladkostroj - zpravidla nosnosti do 12,5 tuny - pojíždí po dolní pásnici nosníku a dvounosníkové, charakteristické pohybem kočky po horní ploše dvojice kolejnic. Tyto jeřáby jsou schopné zdvihnout břemeno do váhy sta tun.
A právě pohyb po jeřábové dráze je předmětem současných vývojových trendů v tomto oboru. Stotunová zátěž, která se nepředvídaně dostane do nekontrolovaného pohybu, by dokázala způsobit hezkou paseku. Speciální konstrukce koček zajišťující pravidelné rozložení váhy na pojezdová kola, měnitelné režimy rozběhu i brzdění a plynulý přechod do maximální rychlosti pojezdu patří takříkajíc k maturitním testům firem zabývajících se produkcí jeřábů.
Největší zakázky, které zatím odešly z výrobní haly v Nehvizdech, byly určeny pro odsiřovací jednotky elektrárenských bloků v Čechách a na Slovensku. Mimochodem - stavba velkého jeřábu trvá zhruba půl roku. Ale k častým odběratelům firmy patří také tiskárny, zinkovny, strojírenské podniky a dělají se zde i speciální jeřáby pro kompresní plynové stanice. Jak poznamenal Aleš Adamec, filozofie podnikání je jednoduchá - vše se zaměřuje k získání co největšího prostoru na domácím trhu a k proniknutí na trhy mimo republiku. V tomto směru už firma ostatně úspěšně uzavřela některé kontrkaty a první jeřáby s její značkou již našly uplatnění v Německu a Rakousku. (rip)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist