Majitel rozvadovského King’s Casina, jednoho z největších pokerových kasin v Evropě, vyráží do boje proti sociální síti Facebook. Leon Tsoukernik na firmu podal žalobu a požaduje zaplacení půl miliardy korun. Českého krále pokeru vytočilo, že se od března na Facebooku objevují inzeráty lákající na vklad peněz do on-line King’s Casina. „Nejlepší české casino je nyní online!“ a „Dáme 3000 CZK všem novým hráčům!“, láká placená inzerce.

„King’s Casino ale on-line není, navíc resort je teď v současnosti kvůli covidovým nařízením zavřený,“ říká pro HN Tsoukernik. „Někdo, koho nejde dohledat, a tedy nemá ani licenci na provoz, si usmyslel, že použije naše jméno, naše kasino a udělá si reklamu na Facebooku. Ve výsledku tady mocné médium pomáhá podvodníkům a bere si za to peníze. Proto žalujeme Facebook o újmu,“ vysvětluje Tsoukernik a pokračuje: „Několikrát jsme Facebook žádali, aby to stáhl. Ale takovou ignoranci z jejich strany jsem nezažil.“

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Tsoukernikovi právníci podali žalobu u plzeňského krajského soudu na začátku dubna. Na sedmi stranách žaloby, kterou mají HN k dispozici, právníci popisují přečiny, kterých se podle nich Facebook dopouští. A zároveň vysvětlují, proč žalují Facebook o náhradu škody. Podle žalob je americká společnost plně zodpovědná za šíření klamavé reklamy a má z toho finanční prospěch. „Není možné vzít cizí značku a lákat na ni z lidí peníze. Ono to poškozuje i nás, protože když jim nevrátí peníze, tak si člověk bude říkat, že jim je nevrátilo King’s Casino,“ říká Tsoukernik.

HN před týdnem požádaly Facebook o vyjádření ke kauze, po pár dnech přišla jen obecná odpověď, že bere problematiku zavádějících reklam velmi vážně a uživateli doporučuje takový příspěvek nahlásit. Otázku, proč Facebook nereagoval na výzvu King’s Casina, však tiskové oddělení Facebooku nechalo bez odpovědi.

Tsoukernik také upozorňuje, že reklama na hazardní hry je silně regulovaná. Inzerovat může jen subjekt, který má povolení na provoz od ministerstva financí. Zároveň u reklamy musí být uvedeno varování ministerstva, že účastí na hazardní hře může vzniknout závislost.

„V ostatních médiích, když chceme inzerovat, tak po nás vyžadují doložení licence, ochranných známek na logo a podobně. Dokonce před dvěma lety to po nás vyžadoval i Facebook, tak nechápu, jak mohou pustit takovou podvodnou reklamu,“ říká Tsoukernik. Podle něj jde zřejmě o takzvaný scam, tedy pro podvod, jehož cílem je vylákat peníze. Za inzercí jsou podle všeho facebookové účty, za nimiž nelze dohledat konkrétní osoby.

I proto se King’s Casino obrátilo na celní úřad, pod nějž spadá regulace reklamy na hazard. „Facebook musí jako šiřitel reklamy sdělit regulátorovi informaci, kdo je zadavatelem. V tuto chvíli celní úřad případ řeší, ale nemáme žádnou informaci, jak jsou daleko,“ říká HN advokát Tomáš Osička z kanceláře Linkers, který King’s Casino zastupuje.

Ten mimo jiné vysvětluje, proč v žalobě požaduje uhrazení újmy půl miliardy korun. Jde zjednodušeně řečeno hlavně o újmu na hodnotě značky a poškozování celosvětové pověsti. „Navíc újma má v právu několik funkcí. České soudy dlouhodobě akcentují jen jednu část, a to reparaci újmy. Vedle toho ale má mít i funkci sankce za nedovolené chování a prevence, aby odrazovala potenciální škůdce od takového chování,“ říká Osička. 

Klamavé reklamy nejsou na Facebooku nijak ojedinělé. Takové příspěvky většinou zneužívají loga známých značek či tváře veřejně známých osobností, aby z lidí vylákaly peníze za produkty či služby, které jim nikdy nedodají. V Česku se předloni na Facebooku a dalších sociálních sítích šířila třeba inzerce s údajnými citáty Petra Kellnera, který lidi lákal k investicím do bitcoinů. O rok později obdobné příspěvky zneužily smyšlené vyjádření dalšího českého miliardáře, Radovana Vítka.

Skupina PPF, jejíž majitel nedávno tragicky zahynul, tehdy podnikla právní kroky, dosud ale nedošlo k výraznějšímu posunu. Vítkova společnost CPI naopak soud předem vzdala. „Byla by to velmi komplikovaná cesta. Pokud jsme narazili na podvodný inzerát, nahlašovali jsme ho Facebooku, Googlu a dalším službám,“ uvádí mluvčí CPI Jakub Velen s tím, že podvodné inzeráty s realitním magnátem se na síti časem přestaly objevovat. 

Podle americké Federální obchodní komise (FTC) přišli Američané kvůli falešným reklamám na internetu v roce 2019 celkem o 134 milionů dolarů (2,9 miliardy korun). Jen v prvních šesti měsících loňského roku pak výše škod dosáhla v přepočtu 2,5 miliardy korun. Přes 90 procent poškozených přitom loni FTC nahlásilo, že je podvodná inzerce oslovila právě na Facebooku nebo na jeho sesterské sociální síti Instagram.

Začátkem letošního dubna se na Facebooku například objevilo několik falešných reklam vybízejících ke stažení počítačové verze sociální sítě Clubhouse. Reklama ovšem neměla s populární platformou nic společného. Aplikace byla dílem hackerů. Lidem, kteří si ji stáhli, se pak do jejich computerů instaloval ransomware – vir, který typicky zašifruje disk počítače. Útočníci pak slibují jeho odblokování po zaplacení výkupného v bitcoinech.

V jiném případě došlo v roce 2018 k poškození jména známého britského obránce práv spotřebitelů Martina Lewise. Ten na svém webu MoneySavingExpert.com vydává spotřebitelská srovnání různých služeb, aby lidé ušetřili volbou té nejvýhodnější. Toho podvodníci využili. Ve více než tisíci facebookových reklamách použili Lewisovu fotku a jeho jménem pak lákali třeba k využití „revoluční bitcoinové příležitosti“.

Brit opakovaně žádal, aby Facebook falešné reklamy stáhl nebo si před jejich publikováním alespoň ověřil jejich hodnověrnost. Když ale síť nereagovala, zažaloval ji kvůli poškození své pověsti. Nakonec ale došlo k mimosoudnímu urovnání. Firma Marka Zuckerberga se rozhodla věnovat v přepočtu 90 milionů korun britské charitě, která lidem radí, jak podvodným příspěvkům na internetu nenaletět.

Sama americká firma na svých stránkách uvádí, že všechny reklamy před zveřejněním prověřuje. Lidé mohou Facebooku rovněž hlásit reklamní příspěvky, které podle nich třeba porušují autorská práva. Podle prosincové reportáže odborného webu Buzzfeed News ale síť podvodnou inzerci tiše toleruje. Jeho novináři pod příslibem anonymity vyzpovídali několik bývalých a současných zaměstnanců Facebooku, kteří se prověřováním reklam zabývají. Firma jim podle nich zadala, aby se podezřelou reklamou zabývali jen tehdy, „pokud by z toho měly Facebooku plynout finanční ztráty“.

Podle jednoho zdroje jsou pro společnost na prvním místě příjmy z reklamy. Ta představuje 98 procent jejích veškerých tržeb, které loni dosáhly 86 miliard dolarů. Až na druhém místě je údajně bezpečnost uživatelů. „Facebook zkrátka sáhne po každém centu, který může získat. O nic dalšího se nestará,“ uvedl zmíněný zdroj.

Společnost takovou kritiku odmítá. „Špatné reklamy nás stojí peníze a vytvářejí nechtěný uživatelský zážitek. V našem finančním zájmu je zneužitím bránit, aby měli lidé na zobrazované reklamy dobrou odezvu,“ řekl BuzzFeedu mluvčí Facebooku Joe Osborne.

Připomněl, že firma v posledních měsících žalovala několik svých inzerentů za klamání a poškozování uživatelů. Loni v dubnu například rozjela soudní při s indickou firmou LeadCloak. Ta pomáhala podvodníkům, aby lidi z Facebooku přesměrovávali na podvodné stránky nabízející zbohatnutí na kryptoměnách nebo koupi přípravků na hubnutí.

Ukázka klamavé inzerce, která vadí majiteli King’s Casina Leonu Tsoukernikovi.
Ukázka klamavé inzerce, která vadí majiteli King’s Casina Leonu Tsoukernikovi.
Foto: King’s Casino