To jsou ceny! Tady mají grilovanou klobásu za 20 korun. Kdo by si ji nedal, v Přerově na burze ji mají za padesát. Všechno je drahý a z ciziny. Piráti sem tahají samej dovoz. Už aby to Tomio srovnal, říká postarší muž na jarmarku SPD v Olomouci. Na pódiu zatím předříkává předseda SPD Tomio Okamura program hnutí do letošních voleb a na stáncích lze koupit kilo českých brambor za 4,60, jablek za desetikorunu, kuře za 39,90 nebo vepřovou plec za 54 korun. Nedaleký supermarket sice má plec také v akci, ale s cenovkou 109 korun se ani přes šedesátikorunovou slevu nemůže té na jarmarku rovnat.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

V sobotu odpoledne v Olomouci hnutí SPD odstartovalo část volební kampaně, která vzbudila ohlas už měsíce před tím, než byla spuštěna. Volební mítinky doplněné o tržiště, v němž lze nakoupit za ceny, jaké tuzemští zákazníci léta neviděli.

„Jen jsme se domluvili s českými zemědělci a potravináři, že tady s námi budou a budou dělat reklamu českým výrobkům. Prodávají tady za ceny, za které dodávají do hypermarketů, takže by na tom měli i nějakou korunu mít, jsou to férové ceny,“ obhajuje cenotvorbu na jarmarku volební lídr hnutí v Olomouckém kraji a poslanec Radim Fiala.

„Nic nedotujeme a nic neprodáváme, vše je nabídka českých výrobců, oni si řekli, co a za kolik tady budou prodávat,“ zdůrazňuje Fiala. Nejspíš i proto, že politické strany nemohou potraviny prodávat. Sami trhovci však mimo záznam přiznávají, že s cenami šli na hranu.

„Pod náklady tu snad nic nemáme, ale je pravda, že mnoho věcí tu asi nabízíme s nulovou marží a obchodům by se to nevyplatilo. Ale zase aspoň máte příležitost nakoupit za výrobní ceny,“ říká jedna z prodejkyň. Dává tak najevo, že ceny jsou skutečně výjimečné. Byť SPD je prezentuje jako férové, a v návštěvnících mítinku mohou budit dojem, že za podobné částky by mohli nakupovat běžně.

Na tržišti zmíněná prodejkyně podle svých slov je proto, že to bylo rozhodnutí majitele firmy. S SPD nijak zvlášť nesympatizuje. „Ale zase bych neřekla, že je to tady špatná akce. Řetězce často mají marži i sto procent,“ poznamenává. Zatímco v případě mléčných výrobků a masa je dodavatel uveden, kdo poskytl zeleninu a ovoce – v případě jablek třeba za třetinu oproti nejbližšímu supermarketu – dohledatelné není.

Okamura se svými spolustraníky nicméně může být spokojen. Až na vyprodanou cibuli a chleba, který dodavatel nedovezl, je na jarmarku vše, na co lákaly předvolební letáky. Samotný šéf hnutí má dost prostoru, během tří hodin v Olomouci si střihne skoro hodinovou řeč, další hodinu se fotí s příznivci SPD.

Lidé mohou nákupy proložit podpisem některé z petic: za zachování české koruny nebo proti povinnému očkování. Slevy na místo přitáhnou i ty, kteří by jinak na politický mítink nešli. A při nákupech nejlevnějšího hovězího ve městě jim pak v uších zní kritika politické konkurence SPD.

Okamura kritizuje vládní hnutí ANO i ČSSD, ale zdaleka nejvíc prostoru věnuje opozičním Pirátům. Kromě opakovaného tvrzení, že jejich volba znamená podporu migrantů a zavedení eura, se do strany pouští třeba kvůli její shovívavosti vůči označení pohlaví.

„Teď Piráti ve sněmovně navrhli, aby se v občankách zrušilo označení pohlaví muž, nebo žena. Lidi nemají peníze a Piráti řeší tyhle neomarxistické blbosti. Představují si, že je sto, nebo kolik pohlaví. Za mě to bylo normální, pohlaví prostě byly dvě, buď jsme měli pindíka, nebo pipinku,“ říká Okamura a sklízí potlesk publika. Piráty pak představitelé SPD stihnou zmínit i ve chvílích, kdy se to nečeká. Třeba když Fiala ukazuje, že už i SPD má svou politickou přípravku – „mladé espéďáky“.

„Rozhodli jsme se, že mladé nenecháme jen Pirátům, aby hulili trávu, ale aby taky dělali něco pořádného,“ zmiňuje Fiala. „Pak o nás nemají být všude samé hoaxy (lživé zprávy),“ glosuje to mladík v triku s pirátskými lebkami.

Zatímco Piráty si Okamura podává, u politické konkurence z Trikolóry nebo Volného bloku, za nímž stojí dva odpadlíci od SPD, je opatrnější. Voliče těchto stran jen vyzývá, aby zabránili propadu „vlasteneckých sil“ a volili radši SPD, i když třeba Okamuru zrovna nemusí.

Právě konkurence je ostatně podle politologa Lubomíra Kopečka z Masarykovy univerzity v Brně jedním z důvodů, proč SPD začaly v posledních týdnech poklesat preference – z jarních až 15 procent hlasů k desíti, a podle červencového průzkumu Medianu dokonce až k sedmi.

„Hlavní problém SPD nemá ve své kampani, která je docela podařená, ostatně i ty jarmarky nejsou vůbec špatný tah, ale v jeho konkurenci, která je mnohem větší než v předchozích volbách,“ poznamenává Kopeček.

„Třeba Volný blok sice není pro SPD nebezpečí v tom smyslu, že by mu mohl sebrat velké množství hlasů. Ale to, co předvádí pan stále ještě poslanec Volný, zahlcuje mediální prostor a vytlačuje z něho Tomia Okamuru, který by jinak měl mnohem větší pozornost,“ vysvětluje politolog.

Část voličů pak hnutí SPD odebrala Přísaha Roberta Šlachty a určitou část také hnutí ANO. V tomto případě šlo podle Kopečka často o voliče, kteří ANO volili už dřív, ale se zhoršením covidové situace se obrátili proti vládě na stranu SPD. A teď se se zlepšením covidové situace k ANO zase vrátili.

Optimismus členy SPD přesto neopouští. „Budeme mít přes 15 procent a nakonec bych se nedivil, kdybychom ještě skončili před Piráty,“ věří dvojka pražské kandidátky SPD Jan Čížek.