Pokud čtete internetovou verzi tohoto komentáře, velmi pravděpodobně k vám data, z nichž se text složí, putovala po infrastruktuře vlastněné skupinou PPF. Pustíte si televizi, kterou sleduje největší počet vašich spoluobčanů? Přispíváte k reklamním příjmům firmy patřící PPF. Chcete vidět atraktivní fotbalové utkání? Asi víte, komu patří stanice, která tato práva získala. Usednete do nového vlaku Českých drah? I ten může být z továrny vlastněné stejnou skupinou. Nakoupit můžete v univerzálním e-shopu spoluvlastněném PPF, přičemž skoro milion Čechů v takovém případě zaplatí z účtu v bance patřící… komu jinému než PPF. Skupina přitom dělá, co může, aby ovládla jinou velkou banku a svůj podíl na trhu tak skokově zvýšila.

Důvod zajímat se o to, co se provádí a plánuje v centrále zvané PPF Gate, tak Češi bezesporu mají. Investoři držící akcie firem, do nichž PPF vstoupila a většinou je plánuje plně ovládnout, jsou ještě více ve střehu. Velmi důležité jsou i zahraniční aktivity PPF. Vždyť skupina si pro svůj byznys na Východě už tradičně „nárokuje“ pomoc českých politiků, včetně hlavy státu, a také ji dostává.

Navíc jsou stále cítit dopady covidové pandemie, kterou byznys PPF pocítil tak silně, že ohlásila první celoroční ztrátu v historii. Právě vydaná výroční zpráva skupiny za rok 2020 by tak měla být mimořádně výživné čtení.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Zájemce o čísla dokument takřka o 250 stranách samozřejmě nezklame, i když přiřadit jim odpovídající význam není vždy snadné. Co se ale dozvíme o tom, kam skupina po březnové smrti Petra Kellnera míří? Tragický konec „otce zakladatele“, nezpochybnitelného šéfa a stratéga, přece rozpoutal vlnu spekulací. Jak promění český byznys? 

V úvodním textu Ladislav Bartoníček, šéf v Nizozemsku registrované mateřské firmy PPF. N.V i jeden z hrstky jejích akcionářů, zdůrazňuje, že Kellnerův „způsob myšlení a přístup k byznysu jsou hluboko v kořenech PPF. Bezprostředním cílem je „naplňovat jeho odkaz a realizovat myšlenky (…), které on bohužel nedostal možnost dotáhnout do konce“.

PPF tedy bude dál tlačit například na prodej své nízkonákladové a úzce zaměřené Air Bank tradiční bance Moneta. Akci rozjel ještě sám Kellner na konci roku 2020, částečný nezdar na valné hromadě, na níž akcionáři Monety odmítli plán zaplatit za Air Bank novými akciemi a odevzdat tak majoritu PPF, už nezažil. Předpoklad „uzavření transakce se očekává ve druhé polovině roku 2021“ nebude vůbec snadné naplnit, a můžeme ho tak považovat spíše za důsledek uzávěrky proběhlé ještě před klíčovým hlasováním. 

Hotovou věcí je naopak plán plně ovládnout operátora O2 a stáhnout tento tradiční titul burzy. Více na vodě je ale inverzní záměr nabídnout Cetin, firmu vlastnící páteř českých telekomunikací, spolu s menšími balkánskými sestřičkami těm, kdo po všech zkušenostech s PPF – pro akcionáře ne vždy příjemných – stojí o to, být s ní na jedné investiční lodi.

Kdo čekal, že své k plánům PPF řekne vdova po Kellnerovi a současně dočasná správkyně jeho pozůstalosti, bude zklamán. Renáta Kellnerová, která je od manželovy smrti i v nejužším vedení skupiny, se omezila na kraťounké sdělení, jehož jádrem jsou slova „PPF musí fungovat dál“.

Žena, jejíž majetek nemá v Česku obdoby, zůstává ještě neviditelnější než její manžel. Její fotografii v obsáhlé výroční zprávě skupiny nenajdeme, to samé platí o obdobném dokumentu rodinné nadace, nepromluvila ani ve videoprezentaci shrnující výsledky dobročinnosti. Charitě se přitom paní Kellnerová dlouhodobě věnuje. Rodinná tradice střežit si úzkostlivě soukromí tedy zjevně nekončí.

Co poněkud překvapivě skončilo, je dlouholeté představování klíčových postav skupiny. Ve výroční zprávě tak už nenajdeme vlastní charakteristiky a postřehy lidí, kteří jsou zodpovědní za nejdůležitější oblasti. Místo unikátních portrétních či archivních fotografií zabraly snímky serverů, antén, budov či monitorů, jaké lze pořídit v kdejaké firmě.

V tlustém fasciklu se vedle pár nicneříkajících řádek o Kellnerovi našlo už jen místo na suché představení zbylých dvou mužů, jimž PPF přímo vydělává. Kdo představuje „PPF 3.0“ – tento pojem je na titulní straně výroční zprávy a má být symbolikou přemýšlení skupiny i její 30leté historie –, se tak z letošního vydání výroční zprávy nedozvíme.