Ani po šesti letech neutichly spory o rekonstrukci pražského hlavního nádraží. A státu dál hrozí, že kvůli tomu, že odstoupil od smlouvy s italským investorem, bude platit stamiliony korun. Ty italská firma Grandi Stazioni požaduje doplatit za to, co do opravy nádraží investovala. Případ ve středu řešil soud, ale nakonec projednávání odročil kvůli doplnění znaleckého posudku, který nárok italské firmy vyčíslil.

Grandi Stazioni podle smlouvy uzavřené v roce 2003 s Českými drahami slíbila, že nádraží nejpozději do deseti let opraví. A za to ho dostane na 30 let do pronájmu. Jenže když ani po 13 letech nebyla oprava u konce, Správě železnic, pod kterou mezitím nádraží přešlo, došla trpělivost a na podzim 2016 Italům vypověděla smlouvu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Správa železnic italské firmě už před několika lety za zhodnocení nádraží vyplatila 566 milionů korun. To se ale italským investorům zdá málo a požadují dalších 171 milionů korun.

Před Obvodním soudem pro Prahu 1 proto ve středu vypovídal znalec, který došel k tomu, že suma 171 milionů, kterou Grandi Stazioni za zhodnocení nádraží požaduje, je oprávněná. A podle jeho přepočtu by mohla chtít ještě o 800 tisíc korun víc.

Právník Správy železnic Jiří Dukát ale znalecký posudek zpochybňoval. Podle něj italská firma do uvedené sumy započítala věci, které se zhodnocením pražského hlavního nádraží nesouvisí. Například platby za právníky nebo odstupné za zrušenou rekonstrukci nádraží v Karlových Varech. Tu Grandi Stazioni také vyhrála, ale nakonec od ní odstoupila, protože budova nádraží byla v tak havarijním stavu, že ji nešlo rekonstruovat.

„Musela to odstupné zaplatit, aby nepřišla o zakázku na pražské hlavní nádraží,“ vysvětluje právník italské firmy Daniel Weinhold, podle kterého je tak požadavek oprávněný. „Kdyby to byl takový nesmysl, neprošlo by to audity,“ poukazuje.

Soudkyně Lucie Vobrová nakonec rozhodla, že bude chtít ještě doplnit znalecký posudek. Znalec by měl důkladněji vysvětlit, proč do nákladů, které má Správa železnic italské firmě doplatit, započítal i právní a daňové služby, část movitých věcí a vyplacené odstupné v souvislosti s opravou nádraží v Karlových Varech. „Budu chtít vysvětlit, z jakých důvodů tam ty faktury byly zahrnuty,“ uvedla.

Je to přitom jen jeden z mnoha sporů obou stran. Správa železnic naopak požadovala, aby jí italská firma vrátila i již vyplacenou půlmiliardu. A to kvůli tomu, že jeden z předchozích soudů zpochybnil, že Grandi Stazioni měla podle uzavřených smluv na vyplacení investovaných peněz nárok. Městský soud v Praze ale v prosinci rozhodl, že italská firma peníze dostala oprávněně. Správa železnic oznámila, že se odvolá.

„Některá smluvní ujednání v nájemní smlouvě jsou zatím soudy vykládána nejednotným způsobem. Proto z opatrnosti vedeme i toto soudní řízení,“ řekl HN mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Grandi Stazioni zase požadovala od Správy železnic jeden a čtvrt miliardy korun jako ušlý zisk. Tolik by prý vydělala na budoucím pronájmu, kdyby jí státní firma smlouvu na rekonstrukci nevypověděla. Soudy ale tuto žalobu již pravomocně zamítly.

Správa železnic přitom v poslední době nemá u soudů štěstí. Před dvěma týdny Městský soud v Praze rozhodl, že musí zaplatit společnosti ČEZ Prodej 858 milionů korun ušlého zisku za to, že si od ní objednala elektřinu, kterou neodebrala. Pokud verdikt potvrdí odvolací soud, bude muset i s úroky zaplatit přes 1,5 miliardy.