Platíme za službu, kterou nedostáváme. Shrnout stížnosti Pražanů na modré zóny lze do této jedné věty. Obyvatelé hlavního města i ti, kteří zde pracují, a metropole se tudíž bez jejich služeb neobejde, se kvůli existenci modrých zón cítí jako pochodující kasičky. Praha jimi zatřese vždycky, když potřebuje peníze.

Modré zóny parkování pro rezidenty přitom pro mnoho lidí představovaly naději, že po mnoha letech skončí to každodenní nekonečné bloudění po okolních ulicích v zoufalé snaze najít nějaké volné místo v dosahu bydliště. Nic takového se ale nestalo. Parkování v Praze je naprosto stejně obtížné jako kdykoliv předtím.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Snaha vytvářet místa k parkování vedla některé městské části k „zajímavým“ architektonickým počinům, u nichž parkující řidič marně přemýšlí, zda jejich tvůrce někdy viděl průměrné auto (čímž není míněn Hummer ani Land Rover), nebo zda se inspiroval spíše rozměry indické rikši. Potíž je samozřejmě i v tom, že si jednotlivé městské části uzpůsobily parkovací pravidla podle sebe. Nepřehledný systém fialových, modrých, oranžových i černých zón dělá problémy nejen barvoslepým, ale i těm, kdo přijedou za tmy. Cena parkování za noc či za víkend se místně významně liší. Potíže s tím mají lidé, kteří v dané čtvrti skutečně bydlí, i ti, kteří chtějí „jen“ přenocovat. Bez ohledu na důvod.

Protože je Praha unikátní (třeba ve srovnání s německými městy) tím, že při vydávání parkovacích karet stále trvá na podmínce trvalého bydliště, parkuje řada Pražanů v zónách, které jsou určeny spíše k placeným krátkodobým stáním. A to jen proto, že k bytu, ve kterém má platnou nájemní smlouvu, případně je jeho vlastníkem, parkování nezíská. Přitom by zjevně nebyl až tak velký problém vystavit jednu zvýhodněnou kartu na řidiče podle skutečného bydliště namísto formálně trvalého. Už jen kvůli krátkodobým nájemním smlouvám (nové nájemní smlouvy bývají v Praze většinou na rok), které mnozí uzavírají častěji, než si mění trvalé bydliště a s ním i komplet sadu svých dokladů.

Zklamali se ti, kteří bydleli na hranici placené a neplacené parkovací zóny a od jejichž rozšíření si slibovali uvolnění parkovacích kapacit. Stejně jako ti, kteří si „užívají“ bydlení v sousedství sportovního stadionu či hudební haly, kam nárazově přijíždí a chce zaparkovat masa tisíců návštěvníků. Zavedení parkovacích zón v obou těchto případech výrazně prodražilo stání rezidentům, aniž by zlepšilo jejich komfort.

Právě neschopnost zaručit parkování v kombinaci s cenou zřejmě vedla obyvatele Prahy 4, aby v prosinci 2021 přiměli svou městskou část modré zóny nerozšiřovat. Těch, co byli proti, bylo skoro desetkrát více než těch, kdo je požadovali.

Naprostou záhadou jsou pak pravidla pokut za parkování v modré zóně. Při jejich rozšiřování se tradovalo (už nelze dohledat, zda šlo o městskou legendu typu zabijácké černé sanitky, nebo o skutečnou informaci, kterou vypustil nějaký radní), že při parkování mimo centrum v nových modrých zónách dostane řidič jakýsi „pardon“ na dobu zhruba 15–25 minut. Prostě čas mezi prvním a druhým projetím hlídacího vozu správcovské firmy Eltodo. A je dost možné, že něco takového dlouhodobě fungovalo. Pandemie a nabídka parkování na pár měsíců zdarma, případně odliv platícího obyvatelstva z různých příčin, ale donutily některé městské části sáhnout k výraznému zpřísnění. A tedy k tomu, aby svoje městské pokladny doplnily trestáním vlastních obyvatel a jejich návštěvníků. Placené parkování je v pořádku, pět set korun pokuty za deseti- či patnáctiminutové stání kvůli vyložení nákupu, případně odvozu seniora z rodiny, je ale nesmysl. Přesto se ho některé městské části dopouštějí.

Neplatí ani pravidlo jedné pokuty za jeden přestupek. Evidentně ji lze dostat i několikrát za den při stání ve stejné ulici, jak potvrzuje zkušenost. Zdá se to být právním unikátem.

Praha nyní vybrala nového hlídače parkovacích zón. Bude mimo jiné hlídat i parkování tam, kde se dosud neplatí. Takže se dá očekávat, že si na pokutách za několik minut špatného stání vynahradí chybějící poplatky z míst, kde obyvatelům došlo, že aktuální systém modrých zón není pro Pražany výhodou, nýbrž systémem trestů, který ke zlepšení kvality městského života nevede.