Po loňských sněmovních volbách se o něm mluvilo jako o kandidátovi na ministra životního prostředí. Post ale odmítl. Místo toho se chce nyní stát lídr koalice KDU-ČSL a STAN Petr Hladík primátorem Brna. Současný náměstek primátorky v rozhovoru pro HN popisuje, že červnové odmítnutí jím navrženého územního plánu byla chyba, kvůli které se odkládá stavba tisíců bytů. Zároveň vysvětluje, proč neudělal koalici s ODS a TOP 09 podle celostátního vzoru, ale s hnutím STAN, které v Praze řeší korupční kauzu.

HN: Brno se rozhodlo vyřešit energetickou krizi vlastní cestou – v červnu vedení města představilo horkovod přímo z Dukovan, jehož vznik ale potrvá zhruba deset let a bude stát desítky miliard. Nebylo by efektivnější využít třeba obnovitelné zdroje energie, které jsou levnější a rychlejší?

Jde o trochu rozdílné situace. Horkovod z Dukovan je projekt starý asi 40 let, periodicky se někdy obnoví, pak to zase usne. I kdyby se začalo příští rok stavět, nejdřív se dostaví v roku 2030. Samozřejmě obnovitelné zdroje energie jako fotovoltaika nebo tepelná čerpadla jsou mnohem rychlejší. Dobrým způsobem vytváření energie a tepla je taky spalování. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

HN: Je to dostatečná náhrada za jiné zdroje?

Množství odpadu se stále zvyšuje a už teď Sako (Spalovna a komunální odpady Brno – pozn. red.) díky spalování vytvoří ročně zhruba milion gigajoulů tepla. To tvoří asi třetinu tepla, které potřebujeme na vytápění asi sta tisíc domácností. Pokud dostavíme třetí kotel ve spalovně a přidáme i kotel na spalování štěpky, budeme schopni vytvořit asi polovinu potřeby tepla z jiného zdroje, než je plyn. A druhou polovinu má pak vykrýt horkovod. Ale je to ještě jen ve fázi memoranda a plánování, teď musíme využívat samozřejmě fotovoltaiku a tepelná čerpadla, co nejvíc to půjde. 

HN: Projekt horkovodu se tedy vytáhl znovu jen kvůli volbám, chápu to správně?

Z mého pohledu by to dávalo smysl, jen pokud by se některé městské části, ve kterých není centrální vytápění, znovu celé rozkopaly a zavedl se tam rozvod na horkou vodu. Neodmítám ten projekt jako takový, ale potřebujeme nejdříve využít jiné technologie. 

Petr Hladík (37)

Vystudovaný informatik, pracoval jako analytik a projektový manažer v Brně.

Od roku 2010 je členem KDU-ČSL, od roku 2019 je místopředsedou strany.

Poprvé se stal brněnským zastupitelem v roce 2014, v roce 2016 se v rámci koalice ANO, Žít Brno, Zelení, TOP 09 a KDU-ČSL stal i prvním náměstkem bývalého primátora Petra Vokřála (ANO).

V roce 2021 byl zvažován současnou vládní koalicí na pozici ministra životního prostředí. Odmítl to však hlavně z rodinných důvodů.

Je ženatý a má pět dětí.

HN: Jeden z klíčových programových bodů, který jste měl na starosti v současné koalici, byla příprava nového územního plánu. To vám na posledním zastupitelstvu v červnu zamítla koaliční ODS s opozičním hnutím ANO. Jak si to vysvětlujete?

Neschválení územního plánu byla chyba. Současný platný územní plán je z roku 1994, a pokud se podíváte na ostatní věci, které v roce 1994 vznikly, jako třeba Škoda Felicia, tak už to dnes rovněž není úplně moderní. Mě na tom mrzí, že veškeré připomínky začaly přicházet až poté, co návrh prošel všemi třemi koly veřejných projednání, kde do toho mohl vstupovat kdokoliv. Z tohoto pohledu mi to přijde trochu účelové. Je legitimní z pohledu opozice, že kritizuje vedení města. Trochu nepříjemné je to od našich koaličních partnerů, ale to už tak před volbami bývá.

HN: Takže odmítnutí územního plánu připisujete předvolebnímu boji? 

Jinak si to nedokážu vysvětlit. 

HN: A co argumenty, kterými strany zastřešovaly své odmítnutí? Lídr ANO René Černý říká, že hrozilo zastavění zelených vnitrobloků a přílišné zahušťování města. Primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS) zase uvádí, že by Brno přišlo o některé pozemky a že nebyla dostatečně odůvodněná změna některých pozemků ze stavebních na nestavební.

Výstavba ve vnitroblocích nehrozí, regulace je stejná jako ve starém územním plánu. Ten nový naopak přináší ještě víc zeleně do města. Využití některých ploch sice mění, ale jde o místa, která byla v roce 1994 určená jako výrobní areály a dnes jsou to brownfieldy. Jako je tomu v případě areálu Zbrojovky. Územní plán nechtěl rozšiřovat zástavbu na zelené plochy nebo na pole kolem Brna. Soustředil se na to, aby postavil dostatečně vysokou zástavbu na brownfieldech. A to je podle mě naprosto správně, protože se má stavět ve městě. A co se týče změny pozemků, na severní straně prstence kolem centra jsou pozemky ve starém územním plánu v kategorii lehká výroba. Kvůli tomu tam nemůžete povolit stavbu bytového domu ani si nahlásit trvalé bydliště.

HN: Jaký dopad má odmítnutí nového územního plánu na bydlení, jehož nedostupnost lidé řeší?

Odmítnutím územního plánu Brno muselo odložit výstavbu dvou tisíc nových bytů, které mohlo začít stavět. Dalších možná až 20 tisíc nových bytů nepůjde postavit na současných brownfieldech, rovněž kvůli neschválení územního plánu. Kromě tohoto může za nedostatek bydlení v Brně ještě nevybudovaný protipovodňový systém. Množství pozemků, na kterých by se mohlo stavět, stojí v záplavovém území a nemůžeme tam nic postavit. A třetím faktorem jsou nesmírně zdlouhavé administrativní procesy v povolování staveb.

HN: Kdo by měl v Brně stavět – developeři, nebo město?

Obě strany. Ale město nemá sílu, aby bylo hlavním stavitelem. Měli bychom se soustředit hlavně na bydlení pro lidi v nouzi – seniory, nízkopříjmové skupiny, případně startovací byty pro mladé rodiny. Pak máme ještě rozběhnutý projekt družstevních bytů, které budou sloužit hlavně pro lidi, kteří sice mají na splátky, ale v současné ekonomické situaci nemohou dosáhnout na vlastní bydlení. Další část, co může město dělat, je motivovat developery, aby dělali dostupné nájemné bydlení. To je hlavně ve formě příspěvku na související infrastrukturu, tedy školy, školky, hřiště a tak dále. 

Město má ještě kompletně ve vlastnictví dvě lokality, kde v blízké budoucnosti vyrostou dvě úplně nové čtvrti, kde budou nájemní byty pro lidi, kteří nedosáhnou na vlastní bydlení – typicky jde o policisty, hasiče či třeba zdravotní sestry. Ale jako první musíme dobudovat protipovodňovou ochranu. V současnosti finišujeme první tři kilometry a potřebujeme ještě postavit další dvě etapy, které jsou ale navázané na nový územní plán. Je to sice extrémně drahá stavba (město zaplatí cca 1,3 miliardy korun – pozn. red.), ale bez toho se nikam neposuneme. 

HN: Kolik bytů by mělo město postavit ročně? 

V posledních letech se kolaudovalo zhruba tisíc bytů ročně v Brně. Abychom drželi městský bytový fond na deseti procentech z celkového počtu bytů, které se jeví jako optimální, musíme kolaudovat alespoň sto městských bytů na 900 soukromých.

HN: Jaký druh dopravy byste jako primátor preferoval, aby Brňané nejvíce používali? 

Všechny. Pro mě je nejdůležitější, aby všechny druhy dopravy byly co nejbezpečnější, což teď nejsou. A nejvíce ohrožená je cyklo- a pěší doprava, kde se musí s bezpečností pohnout nejvíce. 

HN: Co pro bezpečnost chodců a cyklistů hodláte udělat? 

V centru města je to jednoznačně zákaz vjezdu všech aut nad 3,5 tuny. Je třeba výrazně omezit všechny povolenky na vjezd tak, aby je měli jenom lidé, kteří tam opravdu žijí. Musíme taky dbát na to, aby na chodnících nejezdila žádná elektrická zařízení jako koloběžky či třeba jednokolky. A musíme výrazně pohnout s infrastrukturou. Studie jsou hotové, akorát nestavíme. Trasy jsou vytipované, jen musíme vykoupit majetky a postavit to. 

HN: Jaké dopravní stavby se za čtyři roky v Brně postaví?

Co se týče autodopravy, budeme muset přistoupit k omezení rychlosti na 30 km/h v centru a rezidentních zónách, kromě samozřejmě páteřních tras. K tomu se otevřou obě dvě etapy velkého městského okruhu, musí se začít stavět Ostravská radiála a taky sjezd z D1 na Černovice, kvůli logistickým firmám. Realistické je dokončit projektovou dokumentaci k zavedení hlavně vlakové dopravy pod město.

HN: Co se týče vjezdu aut do centra města, tak se vaše koalice snažila o jeho omezení, ale nepodařilo se jí to. Proč?

Začalo to rezidentním parkováním z dílny ANO, které umožnilo neomezený vjezd do centra téměř komukoliv. To jsme změnili, rozdělilo se to na zóny a situace se zlepšila. Instalovaly se i kamery, které mají hlídat SPZ aut, která jezdí do centra, ale evidentně moc nefungují. Musíme ten systém vylepšit a důsledně hlídat, kdo na Masarykovu ulici jezdí. A určitě by to chtělo postavit ještě jeden parkovací dům na jižní straně centra.

HN: Aktuálně stojí plné roční jízdné na MHD 4750 korun. Plánujete ho zdražovat?

Chceme rozšířit MHD zdarma pro všechny seniory, to znamená od chvíle udělení starobního důchodu. Co se samotné ceny jízdenky týče, musíme být konkurenceschopní a nesmíme mít dražší jízdné než v Praze. Dobrým krokem byl dotační titul na zlevněné Šalinkarty pro občany Brna. Tohle musíme udržet. 

HN: Volební koalici do komunálních voleb jste v Brně složili se STAN místo celorepublikového modelu Spolu. Proč nekandidujete s ODS a TOP 09? 

Se Starosty, které máme na kandidátce, dlouhodobě spolupracujeme, máme stejný pohled na rozvoj města a jsou velmi dobře známí ve svých komunitách. Máme totožný pohled na práci politika. Diskuse jsme vedli i s ODS, ta se však rozhodla jít jen s TOP 09. 

HN: A nelitujete spojení se STAN v kontextu korupční kauzy Dozimetr? Jak se vám s nimi spolupracuje?

To je pražská záležitost. Spolupráce je normální a v Brně se nás ta kauza nijak nedotkla. 

HN: Nepřemýšlel jste po provalení kauzy, že byste se od STAN oddělili a kandidovali byste samostatně jako KDU-ČSL?

Upřímně ne. Spolupráce je postavena na tom, jak jednotliví lidé pracují ve svých městských částech, jak vystupují, co dělají a podobně. Jak říkám, kauza je pražská záležitost. 

HN: A máte nastavené nějaké protikorupční mechanismy? 

Všechny dary, které dostáváme jako strany i jako koalice, jsou na transparentním účtu. Asi nelze dát ruku do ohně za každého člověka na kandidátce. Ale můžu dát ruku do ohně za to, že v rámci naší koalice rozhodně nic takového neprobíhá. Máme také přijatý mravní kodex, který selhání jednotlivce řeší.

HN: Nemělo by to být naopak? Abyste si byli jistí, že lidé, kteří kandidují, jsou spolehliví, prověření, bez problematických kontaktů a nehrozí u nich korupční jednání?

Všichni naši kandidáti na prvních 15 místech působí v komunální politice osm až 12 let a prošli několika volbami.

HN: To i pan Hlubuček.

Neznám předchozí práci pana Hlubučka, já si ho na kandidátku nedal. Pro mě je důležité, jakým stylem ti lidé dělají politiku. Proto máme na kandidátce dlouhodobé komunální politiky.

HN: A to z vašeho pohledu stačí jako garance, že nebudou korupční kauzy? 

Pro mě třeba stačí, když musí dlouhodobě zveřejňovat své majetkové poměry. Každý si může zjistit, co vlastním nebo jaké mám příjmy. To samé platí pro všechny kolegy z první patnáctky. Nepřicházíme s někým novým, nějakou hvězdou, podnikatelem nebo člověkem ze showbyznysu. Jsou to prověření lokální kandidáti. 

HN: Jak hodnotíte současnou čtyřkoalici ODS, KDU-ČSL, Piráti a ČSSD? 

Spolupracovalo se nám dobře, každý si hájil své zájmy, ale nakonec jsme se vždy dohodli. Neschválení územního plánu byla velká chyba, to už jsem říkal.

HN: Budete chtít spolupracovat v současné koalici i po volbách?

Naprosto vylučuji spolupráci s extremisty. Logická spolupráce je po vzoru celostátní nebo krajské úrovně.

HN: A co obnovené hnutí ANO po kauze Stoka?

Je to subjekt, který se obnovil, a jelikož má velkou podporu na celostátní úrovni, je jedním z možných vítězů voleb.

HN: Spolupracovali byste tedy po volbách s ANO?

Určitě to neodmítám. Preferenci jsem ale řekl.