Kartografové hlásí zajímavou anomálii, která se v posledních letech vytvořila v blízkosti Prahy. Kolem hlavního města vznikl prstenec, kde se koncentruje populace výrazně mladších lidí než na zbytku území. Vysvětlení je jednoduché – Praha má jedno z nejméně dostupných bydlení na světě, a tak probíhá exodus do Středočeského kraje. Vidět je to i v unikátní analýze společnosti Valuo, která spočítala, odkud je nejlepší dojíždět do metropole za prací.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Letos se na prvním místě žebříčku umístily Říčany. Z města s více než 15 tisíci obyvateli trvá cesta spěšným vlakem na pražské hlavní nádraží zhruba 20 minut. Dostat se do centra Prahy z 20 kilometrů vzdáleného města tak může být časově méně náročné než z řady míst samotné metropole. Nemluvě o tom, že bydlení v Říčanech je levnější než v hlavním městě.

V Říčanech, o nichž je v kronikách první zmínka z roku 748, vyjde byt o rozloze mezi 70 a 90 metry čtverečními na necelých osm milionů korun. V první části analýzy přitom firma Valuo zabývající se srovnáváním cen nemovitostí porovnávala Říčany s okolím konečné stanice – tedy hlavního nádraží. Zde stojí obdobný byt po rekonstrukci zhruba 14 milionů korun. Pokud se vezme v úvahu rozdíl v cenách bytů mezi Říčany a okolím pražského nádraží, pak každá hodina času dojíždění ušetří téměř 1500 korun.

Pokud tedy stojí zmíněný byt u hlavního nádraží v průměru necelých 14 milionů korun a obdobný v Říčanech osm milionů, pak je rozdíl zhruba šest milionů korun. Analýza počítá s tím, že člověk dojíždí 200 dní v roce, dvakrát denně po dobu 30 let. Dohromady najezdí 4000 hodin. Když se cenový rozdíl mezi byty vydělí počtem hodin, vyjde zmiňovaná úspora téměř 1500 korun na hodinu.

Do výpočtu nevstupují ceny jízdného. Na opačném konci žebříčku jsou Poděbrady, odkud to je ale vlakem na pražské hlavní nádraží 62 minut, tedy už o něco více než hodinu. Poslední z analyzovaných měst, která ještě hodinový limit těsně splňují, je Kutná Hora, z níž se dá dostat do centra Prahy za 58 minut. Cenový rozdíl mezi byty je sice 8,7 milionu korun, ale poměrně dlouhá doba cesty snižuje úsporu jen na 750 korun na hodinu.

Největší rozdíl v cenách je pak mezi Prahou a Kolínem, kde lze byt pořídit i dnes za 4,8 milionu korun. Ještě před čtyřmi roky ale stačilo 2,6 milionu korun. Nejvyšší růst cen bytů z analyzovaných měst zažila v daném období zmiňovaná Kutná Hora, a to o 126 procent. Pouze o polovinu pak podražily nemovitosti v Mělníku. Ceny nemovitostí jsou konečné nabídkové, které byly, pokud to bylo možné, ověřeny i s cenovými údaji v katastru nemovitostí.

„Ne všichni musí ale každý den dojíždět do centra. Někteří lidé mohou pracovat na východním okraji Prahy a jiní na západním. Zanalyzovali jsme proto i okolí vlakových a autobusových stanovišť, kam se lidé z okolních měst dostanou nejrychleji,“ říká Radek Šitera, zakladatel společnosti Valuo. Při takovémto zadání se pořadí měst v žebříčku zásadně změní. Říčany se z prvního místa ocitnou na posledním.

Do pražské části Háje se lze z Říčan dostat autobusem sice jen za 18 minut, ale tamní ceny bytů jsou ve srovnání dokonce nižší. Proto odstěhováním se do Říčan úspora nemůže vzniknout. Na první místo se ale probojují Čelákovice, kam za první republiky jezdili Pražané do říčních lázní České Grado. Z Čelákovic je to na hlavní nádraží půl hodiny. Druhé místo si pak uzmul Kolín a na třetí se dostaly Kralupy nad Vltavou.

Málokdo by se asi rozhodl k odstěhování z Prahy do blízkých měst jen na základě času dojíždění a cen nemovitostí. Nasnadě je porovnat i třeba stav životního prostředí, blízkost zdravotnického zařízení nebo škol a školek. Lepší obrázek tak umožní ještě porovnání na základě analýzy projektu Obce v datech, který hodnotí česká města podle 29 různých kategorií od počtu lékáren přes věk dožití po místní volební účast.

Z výsledků analýzy v letošním roce vyplynulo, že nejlepší obcí k žití v České republice jsou Říčany, když dosáhly na hodnotu indexu 10, což je nejvyšší možné číslo. Samotná Praha skončila na druhém místě. Velmi dobré umístění má také Brandýs nad Labem – Stará Boleslav nebo Beroun. Naopak nejhůře se umístil Mělník. Čelákovice v žebříčku chybí.

Chcete dostávat investiční texty do e-mailové schránky?

Přihlaste se pravidelnému odebírání investičního newsletteru Peníze HN, kde naleznete naše původní analýzy, tipy na dobré čtení nebo glosy analytiků.

newsletter Peníze