Byla to tehdy rutinní kontrola. Úředníci Královéhradeckého kraje v březnu 2020 zjišťovali, zda autobusoví dopravci, kteří provozují dálkové linky, nevozí cestující v rámci regionu. To mají zakázáno, protože kraj na svém území objednává takové služby u vybraných firem, které dotuje. Během kontroly v autobuse firmy Daily Bus Karla Mudrocha napočítali 15 cestujících.

Na ministerstvo dopravy, které proplácí zákonné slevy jízdného – tehdy pro studenty a důchodce činila 75 procent –, ovšem dorazila úplně jiná čísla. Daily Bus na uvedené lince z Prahy na Pomezní Boudy v Krkonoších v ten den vykázal 188 cestujících. U 182 z nich pak požádal o proplacení zákonné slevy, kterou spočetl na 16 tisíc korun. Vůz měl přitom kapacitu jen pro 55 pasažérů.

Ministerstvo mělo už několik měsíců podezření, že firma počty cestujících nadhodnocuje a že uvedený případ je jen jedním z mnoha. Proplácení faktur od Mudrochovy firmy proto pozastavilo. „Na spojích bylo vydáno příliš mnoho jízdenek a cestující se do nich nemohli vejít,“ popsal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Podle výkazu jízdenkových strojků navíc desítky cestujících často nastoupily během jedné či dvou minut, což bylo nereálné. Platili totiž v hotovosti a řidiči by v tak krátkém čase nestihli vystavit jízdenku a zkontrolovat nárok na slevu.

Mudrochova firma si ale za svými nároky stála a na ministerstvo podala žalobu o proplacení neoprávněně zadržované sumy 2,5 milionu korun za jízdy na přelomu let 2019 a 2020. A v pondělí jí Obvodní soud pro Prahu 1 vyhověl. Podle něj ministerstvo nedoložilo, že byly záznamy o počtech cestujících zfalšovány a jak to mělo vypadat.

Neuznal ani argument, že vykázaní cestující se do vozů často nemohli vejít. „Z výpovědí řidičů vyplynulo, že běžně docházelo k překračování kapacity či že jezdilo velké množství skupin se slevou,“ konstatovala soudkyně Jaroslava Novotná.

Mudrocha přitom policie mezitím obvinila z podvodu. Právě kvůli uvedené cestě na Pomezní Boudy. „Předložil záznamy o jízdenkách, u kterých vědomě uvedl nepravdivé údaje o počtu přepravovaných osob,“ stojí ve sdělení obvinění z poloviny letošního července.

Policie neuznala Mudrochovo tvrzení , že musel používat posilové linky, a poukázala i na to, že data o jízdenkách šlo v systému jednoduše upravit, aniž se na to přišlo. Přílohou spisu jsou i fotografie poloprázdného autobusu, které kontroloři tehdy pořídili.

Soud měl toto obvinění k dispozici, ale podle Novotné na něj nešlo brát ohled. „Na základě presumpce neviny nelze brát, že by byly prokázány nějaké machinace. Nebylo prokázáno, že částka byla zfalšována,“ konstatovala při vyhlášení rozsudku.

„V podstatě říká, že jsme ho nechytli za ruku. Ale my nemůžeme kontrolovat každý spoj,“ říká Jemelka, podle něhož se ministerstvo s největší pravděpodobností odvolá. Sám Mudroch se k případu odmítl vyjádřit. V polovině roku 2020 jeho společnost přerušila činnost.

Ministerstvo přesto tvrdí, že současný případ je jen marginální problém a podvody ve velkém se nedějí. Velké firmy si je nemohou dovolit, protože by se to neutajilo. A pro dopravce, kteří jezdí pro kraje v rámci dotované dopravy, by to nemělo smysl. „O co víc by nárokovali od ministerstva dopravy na slevách, o to méně by pak dostali od kraje ke krytí ztráty,“ vysvětluje Jemelka.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.