Příklad nejmenované restaurace v centru krajského města dokazuje, že mít dobrou účetní se vyplatí. Podnik vyhořel a po požáru mu vznikla škoda přes 800 tisíc korun. Jeho účetní však škodu špatně zaúčtovala a majitel kvůli tomu přišel o náhradu škody od pojišťovny. Nakonec musel restauraci zavřít a propustit všech 15 zaměstnanců.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Fakt, že jsou účetní pro chod firmy důležití a nedostatečně kvalifikovaný účetní jim může způsobit výrazné škody, si uvědomuje devět z deseti podnikatelů a manažerů. Přitom téměř dvě třetiny majitelů a šéfů podniků vůbec netuší, jaké jsou podmínky pro výkon účetní profese. 

Data z průzkumu ve čtvrtek zveřejnil Svaz účetních a start-up wflow.com, který společnostem pomáhá s digitalizací účetnictví. Průzkum vznikal od letošního srpna do října a zapojilo se do něj 101 podnikatelů a 208 účetních.

„Není týdne, kdy bychom neobdrželi telefonát od podnikatelů, kteří se ptají, jak mohli jejich externí účetní dostat živnostenské oprávnění a proč neexistují postihy za to, že jejich firmy dovedli k vysokým pokutám od finančního úřadu nebo do poměrně dalších závažných problémů,“ říká prezidentka Svazu účetních Magdalena Králová. „Tyto stížnosti mají v posledních letech co do počtu nebo závažnosti stoupající tendenci. Za účetnictví totiž vždy kompletně zodpovídá sám podnikatel, i když jej zajišťuje odborná firma,“ dodává Králová.

Při výběru účetní přihlíží na její dokončené vzdělání nebo získané certifikáty pouze 40 procent byznysmenů. Dvě třetiny podnikatelů podle průzkumu spoléhá pouze na reference. Účetním se přitom podle aktuálně platných pravidel může stát i člověk bez maturity. Stačí, když podstoupí rekvalifikační kurz a absolvuje pětiletou praxi. Jak byla tato praxe přínosná a jaké úkoly měl během ní na starost, už ale nikdo nezkoumá. 

Podle Svazu účetních, který má asi 4500 členů, by pomohlo zpřísnění podmínek za jakých živnostenský úřad vydává živnostenské oprávnění pro vedení účetnictví. Účetní by například museli mít alespoň maturitu nebo vzdělání ekonomického či právního směru. 

Další možností je zavedení povinných certifikátů. Jejich získání už dnes svaz nabízí, podle ankety má ale certifikát pouze 11 procent účetních. „Program je dobrovolný a placený. Vzdělává nejen v účetnictví a daních, ale poskytuje i právní povědomí, IT gramotnost, statistické a manažerské vyhodnocování. Jedině tak může být účetní, tak jako ve vyspělých ekonomikách, partnerem vrcholových manažerů,“ míní Králová.

Ministerstvo financí na konci října poslalo k připomínkám nový zákon o účetnictví, návrh však s přísnějšími požadavky na účetní nepočítá.

Z dat průzkumu také vyplývá, že 55 procent firem pociťuje nedostatek účetních. Ten by alespoň částečně mohla vyřešit větší digitalizace účetnictví. „Naše firma na začátku vyrostla právě díky progresivním účetněporadenským kancelářím, které technologie zavedly z důvodu uvolnění kapacit svých odborníků, kteří se tak mohli věnovat více klientům a odbornější práci,“ tvrdí šéf technologické společnosti wflow.com Robert Soudný.