Společnost Microsoft se snaží překonat tlak regulátorů a zachránit tak historicky největší akvizici v oblasti videoher i celého technologického sektoru – získání herního studia Activision Blizzard. Nově má Microsoftu pomoci Nintendo a Nvidie, kterým americká technologická firma nabídla exkluzivní smlouvy. Spolupráci oznámila během prezentace v Bruselu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Proti převzetí vydavatelství Activision Blizzard má námitky americká obchodní komise, Evropská komise i úřady ve Velké Británii. Hlavním odpůrcem akvizice je Sony. Regulátoři podle veřejných vyjádření věří argumentům tohoto výrobce konzolí PlayStation, že by hráči mohli přijít o přístup k populárním herním značkám, jako je Call of Duty. Microsoft na obavy Sony reaguje mimo jiné i přiznáním, jak špatně se mu daří s Xboxem proti PlayStation.

„Chcete zabránit akvizici a zabetonovat postavení Sony a jejich osmdesátiprocentní tržní podíl v evropském hospodářském prostoru, nebo chcete otevřít dveře budoucnosti s mantinely a nápravnými prostředky, které zajistí přístup k této značce dalším 150 milionům lidí?“ zeptal se  podle serveru The Verge prezident Microsoftu Brad Smith v Bruselu představitelů britského antimonopolního úřadu CMA.

V rámci tiskové konference Microsoft operoval právě s těmito čísly – s osmdesátiprocentním tržním podílem Sony v Evropě a k tomu přidal 150 milionů lidí, kteří budou moci hrát hry od Microsoftu a potenciálně Activision Blizzardu na nových platformách.

Pozice Sony v Evropě je extrémně silná. Silnější je samozřejmě v domovském Japonsku, kde Sony poráží Microsoft v prodejích poměrem 96:4. Celosvětově pak Sony patří u aktuální generace herních konzolí sedmdesátiprocentní tržní podíl a toto číslo je podle Microsoftu dlouhodobě konzistentní. Jediný vyrovnaný souboj vedly generace konzolí Xbox 360 a PlayStation 3.

Microsoft při srovnáních vynechává Nintendo, které s modelem konzole Wii pohodlně překonalo Xbox i PlayStation. A Nintendo poslední dvě generace v podstatě o zákazníky se Sony a Microsoftem nesoupeří, protože se soustředí na fenomenální úspěch své přenosné konzole Switch. Ta je na trhu už šest let, prodalo se 122 milionů zařízení a miliarda kopií her.

Číslo 122 milionů tvoří většinu ze 150 milionů hráčů, kterými se Microsoft ohání. Po předchozím oznámení totiž společnosti tento týden podepsaly závaznou smlouvu, podle níž Microsoft zajistí (v případě dokončení akvizice) po dobu deseti let dostupnost her ze série Call of Duty majitelům konzolí od Nintenda ve stejný den jako na Xboxu. Verze pro Nintendo přitom bude zahrnovat všechny funkce a obsah, který Microsoft nabídne na vlastní platformě.

Zbytek ze 150 milionů hráčů, již se díky uzavření akvizice dostanou nově k sérii Call of Duty i dalším hrám od Microsoftu, představují desítky milionů uživatelů streamovací služby Nvidia GeForce Now. Nvidia nabízí v podstatě online pronájem výkonného herního stroje, hry musí zákazníci dodat sami. To znamená, že je musí mít koupené v některém z podporovaných obchodů, jako je Steam, Gog nebo Epic Games Store či Uplay, a zároveň musí vydavatel těchto her umožnit jejich hraní přes GeForce Now.

V úterý večer oznámená smlouva mezi Microsoftem a Nvidií znamená, že v GeForce Now budou dostupné k online streamování videohry od Microsoftu vydané na platformě Windows a prodávané na Steamu či Epic Store. Nově do nabídky podporovaných obchodů přibude také Windows Store. I tato smlouva má platnost 10 let a obě firmy už začaly podle oficiálního vyjádření pracovat na integraci Windows Store do služby GeForce Now.  

Microsoft ani Nvidia zatím nezveřejnily informace o tom, zda budou prostřednictvím GeForce Now dostupné také hry v rámci předplatného Game Pass pro PC.

Smlouva s Nvidií a s ní spojená podpora Nvidie pro dokončení akvizice vydavatelství Activision Blizzard Microsoftem je z pohledu regulátorů zajímavá kvůli tomu, že jako jeden z argumentů proti jejímu povolení slouží silné postavení Microsoftu na poli herních streamovacích služeb. Znamená to totiž, že Microsoft nebude mít monopol na Call of Duty ani další hry z nabídky společnosti Activision Blizzard.

Pro Nvidii představuje rozšíření nabídky o hry Microsoftu, který vlastní více než dvacet herních studií, výrazné zvýšení atraktivity GeForce Now. I když služba podporuje několik herních obchodů a spolupracuje s vydavatelstvími EA a Ubisoft, nabídka podporovaných titulů je stále omezená. Microsoft sám o sobě přidá desítky atraktivních titulů, jako je Minecraft, Forza Horizon 5, Microsoft Flight Simulator nebo střílečky Halo Infinite a Gears 5 i chystané novinky v čele se závodní Forzou Motorsport 5 a sci-fi hrou na hrdiny Starfield.

Prezident Microsoftu Brad Smith na tiskové konferenci v Bruselu ukazoval také smlouvu, která má Sony zajistit stejnou jistotu, jakou získalo Nintendo. Uvedl také, že je připraven vzít do ruky tužku nebo použít Microsoft Word a upravit formulace, které by Sony chtělo ve smlouvě o zajištění přístupu k herní sérii Call of Duty změnit. 

O tom, zda k akvizici dojde, nebo nikoliv, rozhodne Evropská komise, která má svůj verdikt oznámit nejpozději 11. dubna. Pokud Microsoft přesvědčí Evropskou komisi, bude to mít firma snazší také v Británii i v případě chystaného soudního sporu Microsoftu s Federální obchodní komisí na domácí americké půdě.

Baví vás moderní technologie? To byste si neměli nechat ujít newsletter Týden s technologiemi, díky kterému dostanete do téměř pravidelného pátečního e-mailu to nejzajímavější dění a produktové novinky za celý týden.