Tuzemské firmy Swonia a Nema chtějí příští rok uvést na český trh celodřevěné přístřešky pro auta, na které lze nasadit fotovoltaické panely a dobíjet z nich elektromobily. Takzvané carporty z přírodního materiálu budou vyrábět například pro parkoviště před obchodními řetězci, ale i pro benzinové pumpy, sídliště či rodinné domy. Konstrukce ze dřeva z českých lesů má přispívat k boji proti klimatické změně nejen ekologickou výrobou elektřiny, ale i vázáním oxidu uhličitého. Výroba dřevěných přístřešků v tuzemsku navíc nebude zatěžovat přírodu a klima tolik jako jejich obvyklá podoba z dováženého hliníku, často i přes oceán. 

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

„Využití carportů umožňuje energetické využití plochy, včetně dobíjecích stanic. Zem pod nimi se navíc v létě tak nerozpálí a přístřešky poskytují lidem a vozům komfort. Naše konstrukce bude také zachycovat vodu a využívat ji například na zalévání či jako užitkovou. A když bude materiálem dřevo, tak se přidávají i další příznivé ekologické dopady,“ uvedl Daniel Frič, člen dozorčí rady společnosti Swonia, která má zatím zkušenosti zejména s instalací fotovoltaických panelů a výrobou kovových carportů.

Na nich se už ukázal asi nejzásadnější přínos přístřešků pro auta, kterých přibývá především na západ od našich hranic, kde už je některé firmy, například britská Karasolar, ze dřeva i s fotovoltaikami dodávají. Díky nim mají firmy, organizace, ale i domácnosti možnost rozšířit výkon svých fotovoltaik. Pouze střechy domů, někdy nevhodně orientované či malé, požadované množství energie často nedodávají. „Dokončujeme nyní například větší kovovou konstrukci pro 76 vozů pro Penny market v Počátkách na Vysočině, kde chtěli právě zvednout instalovaný výkon svých fotovoltaik,“ řekl Frič.

S vyžitím carportu, střechy obchodu a bateriového úložiště je nyní prodejna podle Friče z hlediska spotřeby energie soběstačná. „Spotřebuje za rok 350 megawattů a za stejnou dobu si jich 370 až 400 vyrobí,“ vysvětluje manažer. Solární elektřinu bude využívat i čtyři až šest dobíjecích stanic pro elektromobily.

Na myšlenku zkusit vyrobit dřevěnou verzi přístřešku přivedl Swonii lesník a pracovník pražské České zemědělské univerzity Aleš Erber. Ten je propagátorem ve světě moderních celodřevěných staveb, které mají podle mnohých expertů výborné užitné vlastnosti, jsou bezpečné a přitom s nezanedbatelným ekologickým přínosem.

„Věděl jsem, co dělají, a znal jsem rodinnou firmu Nema. Propojil jsem oba podniky a naší ambicí je, aby české dřevo dobylo všechna parkovací stání v Česku a následně i v EU. Druhým cílem je snížit export surového českého dřeva či řeziva bez výrazné přidané hodnoty, v čemž je zatím Česko bohužel na prvním místě v Evropě. Naopak chceme dát dřevu tu nejvyšší přidanou hodnotu,“ říká Erber o spojenectví, které zatím vyústilo ve výrobu prototypu. Ten již stojí v Petrovicích u jihočeského Domanína.

Ve Swonii se nejdříve obávali, že dřevo výrobek prodraží. „Báli jsme se, jestli se dostaneme s cenou na přijatelnou úroveň. Nakonec je stejná jako při využití hliníku a železa, který ale navíc musíme dovážet přes půl světa. A výroba je daleko efektivnější a vůči přírodě šetrnější,“ říká Frič.

Podle výkonného ředitele a spolumajitele firmy Nema Tomáše Nemravy pochází smrkové dřevo pro přístřešky z firmě blízkých Novohradských hor. „Pořežeme ho na naší pile, usušíme, slepíme a vyrobíme z něho konstrukci. Vše na jednom místě, nic nikam nevozíme a dřevo navíc váže oxid uhličitý. Na carport pro jedno auto použijeme skoro kubík, který ho pak váže necelou tunu,“ říká šéf podniku s provozy v Jílovicích, Olešnici a čerstvě i v Nových Hradech, kde firma letos na jaře otevřela novou výrobní halu s pokročilými technologiemi. Díky nim jako první ryze český podnik dokáže vyrábět všechny díly nutné pro velké i malé stavby ze dřeva.

Na otázku, zda smrkové dřevo přežije zkoušku časem, Nemrava říká, že vydrží mnohem více než fotovoltaické panely na něm. „Carport je ošetřený a střešní konstrukce ho chrání tak, že do něj neteče a vydrží na věky,“ věří.

Dřevěné přístřešky včetně fotovoltaik chtějí firmy uvést na trh na jaře. A nabídnout jak verze pro velká parkoviště a desítky vozů, tak i varianty pro malé uživatele s jedním či dvěma stáními. „Orientační cena kompletního carportu včetně fotovoltaiky, stavebních prací a kompletní administrativy se pohybuje v rozpětí 45 až 50 tisíc korun za kilowatt,“ uvedl Frič.

Firmy ale připravují i variantu pro domácí carporty, kde se chtějí dostat s cenou pod 40 tisíc. Za přístřešek pro jeden vůz, který bude mít výkon mezi třemi a čtyřmi kilowatty, což je přibližně roční spotřeba malého panelákového bytu, by tak rodina zaplatila asi 120 až 160 tisíc korun.