Pokud přijde českému řidiči nebo řidičce pokuta třeba za rychlou jízdu v jiné zemi Evropské unie, většina lidí ji nezaplatí. Spoléhají na to, že pro úřady v zahraničí jsou hůř dohledatelní. A stejně jako oni se chová až 60 procent Evropanů.

Státy EU se ale nyní dohodly na nových pravidlech, která cílí právě na snazší vymáhání sankcí při přestupcích na silnicích sedmadvacítky.

Dosud existuje jen hrstka přesně vymezených dopravních přestupků, kvůli kterým je řidič popotahovaný v zahraničí – typicky jde o překročení povolené rychlosti. Na to nyní míří až 90 procent všech přeshraničních pokut v EU. Nově se tento koš více než zdvojnásobí na 12 přestupků.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Přibude nebezpečné předjíždění, ujetí od nehody, jízda v protisměru nebo také nebezpečné parkování. Tedy takové, kdy řidič či řidička svým vozem brání například ve výjezdu hasičům nebo zaujímá takovou plochu chodníku, že po něm neprojede vozíčkář. Pokud Čech či Češka „jen“ nezaplatí parkovací hodiny v Rakousku nebo Německu, pokutu po nich zpátky doma nikdo vymáhat nebude.

Díky podcastu Bruselský diktát pochopíte, že pro nás Čechy má mnohem větší význam dění v Evropě než v Praze a v Česku vůbec. Celé díly poslouchejte na

Na novinkách se v pondělí shodli ministři ze zemí EU zodpovědní za resort dopravy. Pokud novou směrnici podpoří také evropští poslanci, změny by mohly vstoupit v platnost na přelomu let 2025 a 2026. Letos na jaře je navrhla Evropská komise ve snaze zlepšit bezpečnost a zároveň snížit pocit beztrestnosti na silnicích a dálnicích v unii.

„Snahu zajistit rychlejší a lepší výměnu informací o přestupcích a také rozšíření jejich škály vítáme. Povede to k silnějšímu vymáhání práva,“ řekl k tomu novinářům český zástupce na schůzce, ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle údajů Evropské komise je teď zaplaceno jen zhruba 40 procent pokut vydaných v jednom státě EU a zaslaných do druhého. Ostatní končí v koši. Češi patří k neplatičům těchto postihů. Přesné číslo však ministr dopravy nevěděl, stejně jako to, jak jsou domácí úřady úspěšné ve vymáhání pokut po cizích řidičích.

„Tohle je odpovědností jednotlivých úřadů v obcích s rozšířenou působností. Stát nemá celkovou statistiku toho, jak se komu daří jednotlivé pokuty vymáhat,“ prohlásil Kupka.

Kromě pravidel o efektivnějším vymáhání přeshraničních pokut ministři schválili také novou podobu řidičských průkazů v zemích unie. Hlavní změnou je, že do budoucna bude stačit digitální řidičák. Ten si uživatelé stáhnou do mobilu jako důkaz o oprávnění řídit auto a nebudou u sebe muset nosit nynější plastovou kartičku.

Komise navrhla zavedení digitálního řidičáku také jako cestu k bezpečnějšímu provozu na evropských silnicích. Tvrdí, že e-řidičák bude jednodušší předložit při dopravní kontrole a případně zablokovat při spáchání závažného dopravního přestupku, za který hrozí ztráta řidičského oprávnění. To v současnosti napříč zeměmi EU nejde.

Také pro tuhle změnu Česko na pondělní schůzce ministrů dopravy zvedlo ruku. „My v tomhle jdeme dopředu,“ prohlásil Kupka.

„Od Nového roku budeme mít e-dokladovku. Plastové řidičáky budou platit dál, elektronická dokladovka ale bude stačit. Počítáme také s tím, že e-dokladovka bude kompatibilní s evropským digitálním řidičákem,“ dodal ministr dopravy.

Kdy by měly elektronické řidičáky vstoupit v platnost, zatím není přesně známo. Stejně jako novinky s vymáháním pokut, také e-řidičáky musí schválit ještě evropští poslanci a poté mají státy 18 měsíců čas na zavedení změn do svého právního řádu. Kupka odhadl, že český systém bude připravený na unijní e-řidičáky od roku 2025.

Kromě digitálního řidičáku v mobilu ministři podpořili také možnost pro mladé lidi řídit s předstihem od 17 let za přítomnosti mentora. Tím může být jakýkoliv zkušený řidič s řidičským oprávněním, který bude sedět na místě spolujezdce vedle sedmnáctiletého řidiče nebo řidičky. Typicky se za mentory považují rodiče.

Také v tomhle nepůjde pro Česko o revoluci. Kupka upozornil, že řízení v 17 letech pod dohledem mentora – pokud už dotyčný junior či juniorka absolvoval autoškolu – umožní od ledna 2024 už schválený nový český zákon.

Evropská komise navrhla řízení pod dohledem mentora, aby se zvýšila bezpečnost na silnicích, protože nejčastějšími pachateli nehod jsou mladí řidiči. Brusel zároveň reagoval na volání byznysu, který si stěžuje na nedostatek profesionálních řidičů v Evropě. Po kritice několika
států ale země ponechaly možnost řízení mladistvých pod dohledem mentora jen pro osobní, nikoliv hromadnou dopravu.

Některé státy chtěly v rámci novinek prosadit povinnost lékařského potvrzení pro řidiče nad určitý věk. Francie a další země, které mají dobrou zkušenost s takzvaným sebehodnocením, to však odmítly. Nadále tak platí národní pravidla pro to, jestli musí starší řidič nejdříve k lékaři a pak za volant, nebo zda se bez potvrzení doktorů obejde.

Zajímají vás další kvalitní články z Hospodářských novin? Výběr těch nejúspěšnějších posíláme každý všední den večer v našem newsletteru 7 v SEDM, který si můžete zdarma přihlásit.