Firmy objevily atraktivní a poměrně výhodnou formu teambuildingu - své zaměstnance nechávají závodit. Účast firemních týmů na maratonu či půlmaratonu totiž za pár tisíc zajistí nejenom zdravý pohyb a zábavný program na několik měsíců, ale zároveň i firemní prezentaci.

"S myšlenkou firemních maratonů jsem přišel před třemi lety. Viděl jsem, že se lidé ve firmách nudí a mají málo pohybu. Chtěl jsem, aby byli aktivnější a zároveň dělali něco, co by je spojilo dohromady a posilovalo tým. V zahraničí byly firemní běhy populární, proto jsme s nimi začali i tady," říká spoluzakladatel společnosti Prague International Marathon, italský rodák Carlo Capalbo.

Tisíce firemních běžců

Po třech letech se na starty firemních běhů, které jsou součástí Pražského maratonu, staví zhruba tři tisíce firemních zaměstnanců. "Firmy tyto běhy určitě berou jako výhodnou formu teambuildingu. Běžci cítí, že bojují pro firmu, to je spojí a zaměstnavatele to mnoho nestojí," říká marketingový expert Eda Kauba z reklamní agentury Euro RSCG. Startovné za čtyřčlenný tým, který se na trase štafetově vystřídá, vyjde na pět a půl tisíce korun.

V jeho ceně jsou i tréninky, které jednotlivým běhům předchází, trička pro účastníky běhu a startovní čísla, na kterých mohou být loga firmy. "Na závěr je navíc naplánovaná velká galaparty, kde se běžci mohou na večírku s rautem potkat s kolegy z jiných firem," dodává Capalbo.

Zájem firem o uběhnutí celého maratonu roste - loňských 150 společností o tomto víkendu doplní třicítka nováčků. Půlmaratonu se vloni zúčastnilo 180 společností, letos už jich je 230.

Na startovní čáru Volkswagen Maraton Praha se postaví firmy jako Shell Czech Republic, Ernst & Young či Allianz. "Podniky už navíc proti sobě často staví i týmy složené z jednotlivých kanceláří či oddělení," dodává Capalbo.

To částečně potvrzují i samotní účastníci. "S kolegy jsme se zapojili do firemního půlmaratonu zhruba před dvěma měsíci. Je to zajímavá alternativa teambuildingu, má to však jednu nevýhodu. Nemohou se do toho zapojit všichni zaměstnanci," říká Ondřej Obluk ze společnosti Mather Communications.

"Běháme už třetím rokem a náš tým má přibližně dvacet lidí, hodně se to střídá. Účastníme se ale i jiných závodů - třeba IT triatlonu," říká Petr Schimm, jeden z organizátorů běžeckého týmu IT firmy Ness. Podle Schimma společnost tým dlouhodobě podporuje. "Máme vlastní dresy, kolegové nám chodí fandit a mají i speciální fandící vlajky," dodává Schimm.

Běh pro charitu

Běh láká stále více lidí a zvyšuje se i počet běžců, kteří běhají pro "dobrou věc". Běžci si vyberou organizaci, pro kterou se snaží získat co nejvíce peněz, tak se nově začínají zapojovat i firmy.

"Běh pro charitu je v zahraničí velmi populární. Prostřednictvím maratonu se vyberou neuvěřitelné sumy na dobročinnost," říká Jitka Daňková z Prague International Marathon.

Charitativní běhy jsou hlavně pod záštitou slavných osobností - na půlmaratonu například běžel David Vávra pro Klub nemocných cystickou fibrózou.


SVÁTEK BĚŽCŮ. Praha o víkendu přivítá vedle firemních běžců i maratonský výkvět z Keni či Ethiopie. V loňském roce trasa vedla i přes Karlův most (na snímku).