Ještě letos budou mít Češi novou možnost začít podnikat jako majitelé bankovních poboček. Nejméně dvě banky, UniCredit Bank a Axa Bank, se už totiž chystají rozjet franšízovou síť, v níž by jednotliví podnikatelé pod značkou banky provozovali jejich filiálky.

V cizině jsou franšízové pobočky bank trendem posledních let. Banky se tím snaží snížit investice při vstupu na nový trh, anebo když chtějí rychle expandovat. Zatímco tradiční pobočka se bance vyplácí v průměru až za tři roky, u franšízové na sebe velkou část nákladů přejímá podnikatel, s nímž banka uzavře smlouvu.

Příprava franšízové sítě pod značkou UniCredit Bank je v pokročilém stadiu. Banka již vybírá první lidi a jedná s těmi, jimž by mohla svou značku pro tento byznys svěřit. "První pobočky budou vidět už letos, celkem jich budou desítky. Franšízový systém chceme rozvíjet nejvíc ze všech našich prodejních sítí," potvrdil HN Jaroslav Žahourek, šéf retailového bankovnictví UniCredit Bank. Čtvrtá největší tuzemská banka letos odstartovala expanzi do služeb pro drobné klienty a do čtyř let plánuje otevřít zhruba 180 nových poboček.

"Také my pracujeme na nové síti franšízových poboček. Chceme ji spustit letos nebo začátkem příštího roku," potvrdil HN i Marek Zelman, mluvčí skupiny AXA, která v Česku nedávno zahájila činnost své banky. Za jakých podmínek budou franšízu obě banky poskytovat, ani jak budou pobočky vypadat, jejich představitelé nechtějí odkrýt. "Míříme s nimi na klienty, kteří potřebují jednodušší služby," tvrdí Žahourek.

Šance pro místa bez poboček

Podle informací HN z trhu v tomto typu poboček plánuje UniCredit hlavně prodej půjček včetně hypoték. Klienti v nich budou mít také možnost vkládat a vybírat peníze z účtu. Zatím ale jen prostřednictvím multifunkčních bankomatů, které budou instalovány v každé franšízové pobočce. "První by se mohly objevit ve Valašském Meziříčí, Třeboni nebo v Krumlově. Příležitost vidíme hlavně ve městech, kde nemáme tradiční pobočku," uvedl Žahourek.

Axa Bank možnost hotovostních transakcí ve franšízových pobočkách nepřipravuje. "Budeme nabízet všechny naše produkty a dále servis pro klienty přes identifikační kartu nebo prostřednictvím čísla účtu a rodného čísla," říká Zeman.

V zahraničí fungují různé franšízové systémy. Nejčastěji podnikatel investuje do vybavení pobočky a financuje celý její provoz včetně mezd personálu. Od banky pak dostává provizi z prodeje produktů a služeb a také z klientů, které bance přivedl.

V některých zemích jako v Belgii či Polsku jsou franšízy rozšířeny a prodávají stejné služby jako tradiční pobočky. Podle odborníků je i v Česku více adeptů na franšízové pobočky. Spekulují o tom v souvislosti s novým majitelem tuzemské Banco Popolare či chystanou novou bankou skupiny PPF. Franšízové pobočky chtěla mít i mBank, ta však projekt kvůli krizi zmrazila.