Se do první stovky značek dostala indická značka ICICI, která skončila s hodnotou 14,454 miliard dolarů na 45. místě.
V žebříčku figuruje největší čínský vyhledávač Baidu. Patří mu 75. místo
Microsoft vypadl z první trojky. Letos mu s hodnotou značky 76,344 miliard dolarů patří čtvrté místo. Přeskočil ho Apple i IBM
Vypadly z první stovky silné značky jako DHL, KFC či Ikea
Marketingoví odborníci s nadsázkou říkají, že hodnota značky se rovná ceně podniku poté, co mu shořely všechny továrny a majetek. V zahraničí však mají zavedené značky své ceny jasně vyčíslené. A nejdražší z nich - Google - má se 114 miliardami dolarů zhruba dvakrát větší hodnotu, než jaký je roční rozpočet Česka.
Podle pravidelného žebříčku společnosti Millward Brown, BrandZ Top 100, který mají HN spolu s britskými Financial Times k dispozici, se letos cena stovky nejhodnotnějších značek i navzdory finanční krizi vyšplhala na rekordní 2 biliony dolarů.
"V minulosti se mnoho firem rozhodlo reagovat na propad ekonomiky omezením svých výdajů do marketingu. Nyní se však na prahu recese zrodil nový trend a stále více firem si uvědomuje důležitost zachování svých marketingových aktivit a v mnoha případech dokonce přistoupí k navýšení rozpočtu na podporu loajality ke značce," říká Joanna Seddon ze společnosti Millward Brown Optimor.
Nejvíce jsou v současné době ceněny technologické firmy, kterých je v první desítce hned šest. Google vede žebříček už počtvrté za sebou a přestože existuje teprve dvanáct let, letos jeho hodnota opět o 14 procent narostla a nechal za sebou i "zavedené dlouholeté" giganty jako třeba Coca Cola či McDonald´s.
Za Google se pak seřadily známé značky IBM a Apple (který meziročně navýšil hodnotu značky o 32 procent). Až čtvrté místo letos patří Microsoftu.
Bramborová medaile
Pro Microsoft, jehož zakladatele Billa Gatese zařadil Forbes ve svém posledním žebříčku na druhé místo v žebříčku nejbohatších lidí planety, je to vůbec poprvé, co nepatří mezi nejsilnější trojku.
Ještě v roce 2006 totiž s hodnotou 62 miliard dolarů tento softwarový gigant žebříčku nejdražších značek suverénně vévodil a v loňském roce mu se stejnou hodnotou jako dnes (76,344 miliard dolarů) patřilo stříbro.
Zatímco technologickým značkám či zástupcům finančních institucí hodnota v loňském roce většinou rostla, jsou i oblasti, kde se loni na "brand" příliš sázet nedalo.
Krize, která citelně postihla automobilový průmysl, se projevila i v ocenění automobilových značek, jejichž hodnota v průměru klesla o patnáct procent.
Soumrak automobilů
Největší propad z deseti hodnocených značek pocítil tradiční symbol luxusu Porsche. Obrovské dluhy, které vehnaly firmu do náruče koncernu Volkswagen, se podepsaly na pádu hodnoty značky o čtyřicet procent na 12,021 miliardy dolarů. Toyotě zase příliš neprospěl fakt, že byla nucena svolat po celém světě k opravě přes osm milionů automobilů kvůli problémům s nechtěným zrychlováním. Hodnota její značky meziročně spadla o 27 procent na 21,769 miliardy dolarů.
Naopak, značka VW, jejíž nositel Volkswagen loni jako jediná evropská automobilka neskončil ve ztrátě, se může pochlubit nárůstem hodnoty - o dvacet procent na 6,994 miliardy dolarů.
Z žebříčku stovky nejcennějších značek pak někteří slovutní hráči vypadli zcela - například fastfoodový řetězec KFC, prodejce nábytku IKEA či webový portál Yahoo!, o který v loňském roce projevil zájem Microsoft.
Jedenáct odpadlíků nahradili nováčci - mezi nimi i největší čínský webový vyhledávač Baidu či značka banky ICICI - první indická značka, která se dostala mezi elitní stovku. Přestože působí převážně v Indii, má 1675 poboček a téměř pět tisíc bankomatů.
"Velkým překvapením je, že v letošním žebříčku je hned třináct značek ze zemí rychle rostoucích ekonomik," potvrzuje Luboš Rezler z českého zastoupení Millward Brown.
Mezi elitu se vrátila také jihokorejská značka Samsung. Ta se zároveň může za loňský rok pochlubit největším nárůstem - o celých osmdesát procent na 11,351 miliardy dolarů. Samsung či Starbucks (s nárůstem o sedmnáct procent) jsou podle Millward Brown jasnými důkazy toho, že silné značky mají daleko lepší schopnost se rychle vzpamatovat z útlumu.
Začal to už Murdoch
Oceňování značek není ve světě žádnou novinkou. Jako první s tím přišel už před necelým čtvrtstoletím americký mediální magnát Rupert Murdoch, který v osmdesátých letech využíval možností australských účetních předpisů a začal zahrnovat hodnotu některých značek časopisů ze svého vydavatelství do ekonomické rozvahy.
Nejdražší značkou je Google. Stojí 114,3 miliardy dolarů - čtěte ZDE
Google v Číně končí. Novým útočištěm mu bude Hongkong - čtěte ZDE
Finanční ocenění značek podle Millward Brown je výsledkem kombinací finanční hodnoty značky v kombinaci s marketingovým výzkumem jejích spotřebitelů a firemních uživatelů. Millward Brown k tomu využívá nejenom vlastní průzkumy, ale i data společností Bloomberg a Datamonitor.
V Česku však podobný žebříček zatím nikdo nevytvořil a o hodnotě značky se většinou začne mluvit až v momentě, kdy je firma či značka na prodej. "Jakékoliv odhady jsou proto ošidné, protože při určování ceny záleží i na situaci na trhu a na tom, zda existuje kupec," podotýká Míla Knepr z reklamní agentury Mark BBDO.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist