Hledání dodavatele mýtného systému začalo v roce 2005 nadějně. Zájem projevovala zhruba desítka největších světových hráčů. Nakonec ale vše skončilo neslavně a podezření na korupci ani po letech neslábnou.

Účast v tendru si rychle rozmyslelo několik firem, některé z nich krok zdůvodňovaly neprůhledností zakázky a nejasným právním systémem. Nabídku tak podaly nakonec pouze čtyři. Třem se nepodařilo splnit formální náležitosti a v sítu tak zůstal pouze rakouský Kapsch. A ten také zvítězil.

Nikdo tehdy nedokázal odpovědět na otázku, proč nebyl tendr vyhlášen znovu, když byla nabídka Kapsche o polovinu dražší než nabídka konsorcia, za kterým stál švýcarský Ascom. Šlo o sedm miliard korun rozdílu.

Nepomohlo ani odvolání k antimonopolnímu úřadu a Evropské komisi. Tendr podle nich proběhl podle pravidel. Tehdy byl ministrem dopravy Milan Šimonovský z KDU-ČSL. V roce 2006 jej vystřídal Aleš Řebíček z ODS. Ten hlásal, že "kauzu Kapsch" vyřeší a vyjedná výhodnější smlouvu. Připravil dodatek, který měl snížit odměny Kapsche a zajistit vyšší sankce v případě neplnění podmínek. Tajných dodatků ale nakonec bylo více. Často výhodných pouze pro Kapsch.

Řebíčkova snaha vyjednat s Kapschem "lepší" podmínky tak skončila tím, že firma získala bez výběrového řízení i zakázku na vybudování dálničních informačních tabulí. Jedna přijde na 15 milionů korun, dalších 18 milionů pak její provoz. Třicet tabulí tak vyšlo na miliardu korun. Další tabule ale mají přibývat, celková hodnota zakázky je 4,2 miliardy. Podle dostupných informací platí německé ministerstvo dopravy za podobné tabule na tamních dálnicích pět až devět milionů korun. Dražší varianta je navíc napříč osmiproudou dálnicí.

Původní smlouva s Kapschem počítala se zpoplatněním silnic první třídy. Projekt se ale odložil a aby firma "nepřišla zkrátka", získala opci na mýtné systémy na všech dálnicích, které se v Česku postaví do roku 2017.

V loňském roce poslanci schválili rozšíření mýtného o vozy nad 3,5 tuny. Kapsch tak pod svá křídla získal další stovky tisíc automobilů. Parlament také potvrdil zavedení elektronických vinět, které by měly nahradit dálniční známky u osobních automobilů. I když na dodavatele vinět má teprve proběhnout tendr, Kapsch má již údajně stovky tisíc kusů na skladech a pro ministerstvo dopravy celý systém testuje.

Kapsch zatím v souvislosti s tendrem, ve kterém byli ostatní uchazeči vyřazeni a ve kterém nabídl cenu 22 miliard korun, získal zakázky za zhruba 30 miliard. A má nakročeno k tomu, aby k nim přibylo 8,5 miliardy za elektronické viněty.


Původní smlouva s Kapschem počítala se zpoplatněním silnic první třídy. Projekt se ale odložil a aby firma "nepřišla zkrátka", získala opci na mýtné systémy na všech dálnicích, které se v Česku postaví do roku 2017.



JEDINÝ
Z původní desítky zájemců o zavedení mýta v Česku zbyli jen čtyři. A jen Kapsch splnil formální podmínky.
FOTO: ČTK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist