Největším automobilovým trhem světa se loni namísto USA stala Čína. A letos pořádně hýbe prodejními čísly také mladoboleslavské Škody Auto. Česká dcera koncernu Volkswagen na čínském trhu za leden až červen učinila doslova skok, když zvýšila prodej o více než 80 procent na 84 tisíc aut.

Čína, kde se škodovky vyrábějí v Šanghaji, se tak letos poprvé stala největším odbytištěm Škody Auto. Na jejím celkovém prodeji, jenž v prvním pololetí meziročně stoupl zhruba o sedminu na 298 tisíc aut, se podílí více než 28 procenty.

Vyplývá to z pololetní zprávy, kterou včera firma zveřejnila. Obrat podle ní meziročně stoupl o 22,3 procenta na 109,7 miliardy korun, čistý zisk dokonce o tři čtvrtiny na 4,8 miliardy korun.

"K dobrým výsledkům přispěl nejen příznivý vývoj na trzích, ale také to, že Škoda rozšířila modelovou řadu. Navíc tato značka profitovala z velice silného čínského trhu," komentuje "dosluhující" šéf firmy Reinhard Jung. Ten odchází z čela představenstva Škody Auto koncem srpna. Střídá ho Winfried Vahland, muž, jenž se zasloužil o posílení pozice Volkswagenu právě v Číně.

Obchody koncernu VW tam začal řídit v roce 2005. Podařilo se mu vybřednout ze ztrát a začít vydělávat. "Čína je pro koncernové značky Volkswagenu stále důležitější. Prodejní marže na tamním trhu se pohodlně vyjadřují dvoucifernými čísly," prohlásil německý analytik Frank Biller.

Další expanze na obzoru

Celý koncern Volkswagen, jenž je největším zahraničním výrobcem v Číně, tam během letošního ledna až června zvýšil prodej o 46 procent na 950 200 aut. Němci hodlají na největším světovém trhu s automobily v nejbližších třech až čtyřech letech investovat další 4,4 miliardy eur. Postaví dvě nové továrny, čímž jejich počet stoupne na jedenáct.

Celková výroba koncernových značek v Číně by tak měla do roku 2014 stoupnout zhruba na tři miliony ve srovnání s loňským 1,4 milionu. "V Číně nyní máme 17,9 procenta trhu a jsme schopni tento podíl před konkurenty ubránit," zdůraznil šéf VW Martin Winterkorn.

Právě zásluhou Číny a také Severní Ameriky lze očekávat, že světová výroba aut letos oproti loňskému krizovému roku stoupne zhruba o pětinu na 68,7 milionu, uvádějí experti firmy Pricewaterhouse Coopers.

Více zakázek z Boleslavi

Lepší výsledky, jichž Škoda Auto nyní zejména zásluhou Číny dosahuje, příznivě pociťují i tuzemští dodavatelé firmy. O kolik jim během prvního pololetí zesílil příliv objednávek z Mladé Boleslavi, ale nechtějí příliš hovořit. "Určitě je to lepší, než jsme čekali," sdělil HN zástupce prodejního oddělení mohelnické firmy Hella Autotechnik, jež dodává světelnou techniku.

Majitel menší pražské firmy vyrábějící autodoplňky, který si přál zůstat v anonymitě, uvedl, že mu zakázky z Boleslavi letos stouply odhadem o 10 až 15 procent v závislosti na konkrétní položce.

Jak si vede automobilka Škoda Auto

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist