Aktuálním trendem v oblasti řízení lidí je přístup, který více akcentuje člověka a jeho potřeby osobního rozvoje, pozitivní motivace a celkové spokojenosti. Já jsem měl nedávno možnost spolupracovat se zaměstnanci jedné společnosti, která se pyšní tím, že jejich firemní kultura je k těmto metodám a postupům více než vstřícná.

Oblíbeným tématem byl v této souvislosti zejména takzvaný koučovací přístup (vycházející z principů koučování), který spočívá v tom, že manažer klade otázky a podřízený ve snaze na ně odpovědět přichází na to, jak určitý úkol nebo téma řešit.

Soudě dle vyjádření manažerů se v této firmě koučovacímu přístupu věnoval snad každý manažer. Bylo mi proto více než divné, že jejich podřízení jsou k podobným postupům spíše zdrženliví. Říkali, že tomu moc nevěří, že jim přijde úplně zbytečné něco takového zavádět.

Dali jsme se do řeči a postupně vycházelo najevo, že možná o koučovací přístup v pravém smyslu ani moc nejde. Například jeden ze zaměstnanců zmiňoval rozhovor se svým manažerem, který se pozastavil nad chybami ve vypracovaném úkolu, přičemž používal údajný koučovací přístup: "Myslíš, že ty chyby, co jsi nadělal, jsou ještě akceptovatelné? Pomohlo by ti, kdybych ti příště snížil osobní ohodnocení, abys je příště neudělal?"

Jiný dal zase příklad o tom, jak se cítil podvedený, když jeho nadřízený využil otázek, aby sebral inspiraci pro svou vlastní prezentaci strategie pro top management. Ptal se ho prý: "Co tě k tomu ještě napadá? Kdybys měl z tohoto nápadu udělat prezentaci, jak by vypadala?" a tak dále.

K tomu všemu se přidal ještě jeden kolega, který si zase stěžoval, že jeho nadřízený zneužil otázek k tomu, aby jej přinutil ke zrušení naplánované a schválené dovolené. Ptal se ho prý: "Myslíš, že ti tví kolegové odpustí, když odjedeš a necháš jim tu spoustu práce? Co bys potřeboval pro to, abys tu zůstal a pomohl nám tak, jak by se slušelo a patřilo?"

Tak se stalo, že dobře míněný záměr se u některých manažerů stal nástrojem manipulací a nátlaku, který byl přirozeně podřízeným nepříjemný. Navíc ve vztahu ke svým nadřízeným podporoval nejistotu zaměstnanců, kteří byli vedeni z hlediska formy příjemně a vstřícně, ale z hlediska obsahu nátlakově a manipulativně. Koučovací přístup se tak stal u zaměstnanců synonymem pro skrytý záměr.

A to je škoda. Samotná metoda za to zpravidla nemůže. Proto když chceme něco někomu vyčíst, tak je lepší to říct vyčítavě a ptát se jen tehdy, chceme-li se něco opravdu dozvědět. Možná potom budeme důvěryhodnější.

David Heider
psycholog assessment systems

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist