První terénní škodovka, model Yeti, se bude od roku 2013 vyrábět i v Číně. Pro Škodu Auto je rozšíření výroby v Číně důležitým krokem - smlouvu o licenční výrobě přiletěl v pátek do Šanghaje podepsat nejvyšší šéf Škodovky Winfired Vahland.

"Předání licence na výrobu čtvrté modelové řady v závodě Shanghai Volkswagen je dalším krokem plánu na razantní zvýšení přítomnosti značky na čínském trhu," řekl HN mluvčí Škody Auto Rudolf Dreithaler, který Vahlanda doprovázel.

Škoda Yeti se vyrábí od loňského dubna a letos patří spolu s limuzínou superb mezi škodovky, jejichž prodej nejvíce roste. Podle názoru některých odborníků by se proto Škoda Auto měla snažit dostat tento úspěšný model na čínský trh dříve než za dva roky.

"Pro toto načasování má automobilka jistě své důvody. Domnívám se však, že dřívější uvedení by lépe využilo dobré výchozí pozice, kterou Škoda Auto na čínském trhu má," uvedl Jan Linhart, partner české pobočky nadnárodní společnosti KPMG.

Podle Dreithalera ale není dřívější start výroby automobilu yeti v Číně možný.

"Musíme vytvořit optimální podmínky pro přijetí vozu na trhu, yeti se musí přizpůsobit požadavkům čínských zákazníků, musíme vhodně zvolit doplňky, výbavu, ceny, připravit prodejní síť na nový model. Chceme mít úspěch, proto nemá smysl něco uspěchat," řekl HN mluvčí automobilky.

Škoda má v Asii úspěch

Čína je pro Škodovku největším trhem. Za jedenáct měsíců letošního roku tam mladoboleslavská automobilka prodala 167 tisíc vozů fabia, octavia a superb a do konce roku chce překonat hranici 180 tisíc prodaných aut. Loni za celý rok to bylo 122 tisíc aut.

Význam Číny v plánech Škodovky vzrůstá. Zatímco loni tam automobilka prodala necelou pětinu svého celosvětového odbytu, letos to bude už téměř čtvrtina. Podíl roste i přesto, že celosvětový objem prodejů se podle odhadu managementu letos zvýší na 750 tisíc z loňských 684 tisíc aut.

Podíl východních trhů - vedle Číny se škodovky vyrábějí i v Indii a v Rusku - se má podle Vahlanda ještě zvyšovat. Do pěti let by měla Škoda Auto v Rusku, Indii a především v Číně vyrábět i prodávat polovinu své produkce, což by mělo být půl milionu aut.

"Čínský trh je největší na světě, do deseti let se zdvojnásobí, ruský vzroste na trojnásobek. Indický se zvýší dvakrát a bude pátým největším na světě," zdůvodnil Vahland svou orientaci na Asii.

Levné autodíly z Číny

Winfried Vahland čínský trh dobře zná. Pět let vedl tamní aktivity koncernu Volkswagen, jehož součástí je i Škoda Auto.

"Rozhodujícím momentem bylo zvýšení tamní lokalizace autodílů z tehdejších třiceti na dnešních devadesát procent. Zaškolili jsme čínské dodavatele, z většiny jsou dnes úspěšné globální firmy," řekl Vahland s tím, že Škodovka bude zvažovat i dovoz levnějších čínských dílů pro výrobu v Evropě.

List Wall Street Journal uvedl, že do roku 2020 chce Čína vyrábět 10 procent autodílů na světě. K tomu potřebuje know how a technologie. Proto přístup na svůj trh umožňuje jen těm zahraničním automobilkám, které vytvoří joint venture s většinovým podílem čínských partnerů.

Výsledkem této politiky je mohutný rozvoj čínských automobilek. Loni uvedly na trh 221 nových modelů, letos se očekává stovka.

Čínská vláda si je vědoma, že dohánět náskok Evropy, Ameriky i Japonska ve vývoji a produkci vozů se spalovacími motory by bylo extrémně nákladné. Proto chce být podle čínského ministra průmyslu Li Yizhonga světovou jedničkou v elektromobilech.

 

Škoda a Čína

180

tisíc aut chce letos Škoda Auto vyrobit a prodat na čínském trhu. Loni v továrně VW v Šanghaji vyrobila 131 779 aut a v Číně prodala 122 556 vozů.

750

tisíc aut chce letos Škoda Auto prodat na stovce světových trhů, kde má zastoupení. Loni se na celém světě prodalo 684 tisíc nových škodovek.

13

milionů nových aut se letos prodá na čínském trhu podle odhadu firmy PricewaterhouseCoopers. Loni to bylo 11 milionů nových aut.

221

nových modelů uvedly na čínský trh automobilky v loňském roce. Letos se očekává dalších 100 nových modelů.

SUPERB - HAO RUI. Škoda Superb je třetím a zatím posledním modelem škodovky, která se v Šanghaji
vyrábí. V Číně má název Hao Rui, což v překladu znamená „překonávající představy“. FOTO: ARCHIV HN