Jakou cenu zaplatíte za výrobek nebo službu, když si ji můžete určit sami? Překvapivě ne tu nejnižší. Jak ukazuje studie vzniklá pod vedením ekonomky Ayelet Gneezyové z Kalifornské univerzity, hodně záleží na tom, jakou o sobě máte představu. A také o ostatních.

V rámci studie byly provedeny tři experimenty. V prvním si část lidí mohla koupit svoji fotografii na horské dráze za cenu, kterou si sami určí. Druhá skupina mohla udělat totéž, ale bylo jí řečeno, že část peněz z prodeje fotografií jde na charitu. Lidé ve druhé skupině platili v průměru pětkrát více, ale zákazníků bylo méně. Vědci to vysvětlují tím, že lidé platili vysokou cenu, aby ukázali, jak jsou štědří a soucitní. Část z nich ale nechtěla vydat hodně peněz a zároveň ani poškodit svůj sebeobraz tím, že dají málo, a tak raději nekoupili nic.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se