Jakou cenu zaplatíte za výrobek nebo službu, když si ji můžete určit sami? Překvapivě ne tu nejnižší. Jak ukazuje studie vzniklá pod vedením ekonomky Ayelet Gneezyové z Kalifornské univerzity, hodně záleží na tom, jakou o sobě máte představu. A také o ostatních.
V rámci studie byly provedeny tři experimenty. V prvním si část lidí mohla koupit svoji fotografii na horské dráze za cenu, kterou si sami určí. Druhá skupina mohla udělat totéž, ale bylo jí řečeno, že část peněz z prodeje fotografií jde na charitu. Lidé ve druhé skupině platili v průměru pětkrát více, ale zákazníků bylo méně. Vědci to vysvětlují tím, že lidé platili vysokou cenu, aby ukázali, jak jsou štědří a soucitní. Část z nich ale nechtěla vydat hodně peněz a zároveň ani poškodit svůj sebeobraz tím, že dají málo, a tak raději nekoupili nic.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.