Benzin se loni v Americe meziročně zlevnil skoro o 30 procent. Ušetřené peníze lidé buď spoří, nebo například dávají do cestování. Tak to aspoň tvrdí v průzkumech veřejného mínění. Data však ukázala, že ušetřené peníze nejčastěji utrácejí za jídlo v restauracích. Jaká data? Od společnosti Cardlytics.
Atlantský start-up má k dispozici údaje o tom, jak nakládá s penězi 120 milionů Američanů. Či lépe řečeno "anonymních účtů", protože data neobsahují osobní údaje. S konkrétními lidmi je − pokud jde o jejich zákazníky − umí spojit až banky. Ty s daty dosud soustavně nepracovaly. Což je škoda, protože se v nich údajně ukrývají velmi cenné informace. A také možnosti, jak je využít.
Například: koupíte si oběd ve fastfoodové restauraci Burger King a druhý den dopoledne vám přijde slevový kupon do pobočky McDonald's, vzdálené pár desítek kroků od Burger Kingu. Nebo: zaplatíte kartou dovolenou u moře a dostanete nabídku na výhodný nákup v obchodě s plavkami. Nejde o to nabídnout jakoukoliv slevu, ale právě takovou, kterou koncový zákazník ocení.
Díru na trhu v tomto typu marketingu vidí právě firma Cardlytics. Nabízí věrnostní či bonusové programy se slevami od obchodníků šité na míru chování, a tudíž i zájmům a potřebám konkrétních zákazníků. A podle všeho to funguje, protože Cardlytics patří k nejrychleji rostoucím, ostře sledovaným start-upům v Americe.
Nejsme skladištěm slev
V Česku jde tímto směrem zatím jediná firma, start-up Dateio založený před dvěma a půl lety. Není kopií amerických Cardlytics, byť je přibližně stejného zaměření. "Snažíme se vybudovat platformu pro cílený marketing na základě transakčních dat," popisuje Ondřej Knot, jeden ze zakladatelů firmy. Firma Cardlytics ho inspirovala, když ještě pracoval pro předešlého zaměstnavatele. "A okamžitě mě to nadchlo. Začal jsem o tom mluvit se známými, mimo jiné s Ivanem Dovicou. Spolu jsme se pak do toho rozhodli jít."
Osmatřicetiletý Knot promýšlí spíše obchodní plány, studoval ekonomii a práva. O šest let mladší Dovica je "mozkem" samotného produktu a algoritmů, které produkty se zákazníky propojují. Vystudoval matematiku, má doktorát z Technické univerzity Berlín. "Pracoval jsem tam s nejlepšími lidmi v oboru. A dali mi hodně," říká.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.