Společnost Deutsche Bahn Group se zvolna zotavuje z loňské hluboké ztráty. Tíží ji však obrovské dluhy a nemá dost zdrojů na nutnou modernizaci železniční sítě a drážního zařízení. Na pomoc jí přispěchal její vlastník − spolková vláda v Berlíně.
Spolkový ministr financí Wolfgang Schäuble, proslulý "rozpočtový jestřáb", sice hlídá každé euro, ale s poskytnutím kapitálové injekce ve výši jedné miliardy eur společnosti Deutsche Bahn (DB) souhlasil. S tím, že stát může během následujících čtyř let "pustit" další 1,4 miliardy eur.
Konkurence schválenou státní pomoc kritizuje. "Chystané navýšení kapitálu nepřispěje k rozvoji železniční dopravy v Německu. Primárně slouží k nápravě chybných rozhodnutí na politické i podnikatelské úrovni," míní v listu Handelsblatt Ludolf Kerkeling, šéf sdružení NEE. Jeho členy jsou drážní společnosti, kde nemá spolkový stát žádný majetkový vliv.
Deutsche Bahn podle Kerkelinga nyní doplácí na přehnanou expanzi v zahraničí, jež nepřinesla očekávané výsledky. Společnost dlouhodobě prodělává hlavně na nákladní dopravě a valné to není ani v dálkové osobní dopravě, kde jí stále více konkurují autobusy.
Jak si vedou Deutsche Bahn
Vzhledem k nedostatku vlastních finančních zdrojů nezbývalo DB v minulosti nic jiného než si na investice půjčovat. Koncern nyní dluží skoro 20 miliard eur a tuto hranici by neměl překročit. Na tom trvá i ministr financí Schäuble.
Právě kvůli vysoké zadluženosti zhoršila agentura Standard & Poor's drahám rating úvěrové spolehlivosti z AA na AA-. Zdůvodnila to nevalnými provozními výsledky Deutsche Bahn i nejasnostmi kolem plánované částečné privatizace dceřiných firem Arriva a Schenker.
Stát poskytl společnosti finanční injekci právě proto, aby zabránil dalšímu zhoršení ratingu, které by drahám dále zvedlo úroky z úvěrů.
"Stát dal poskytnutím kapitálu najevo, že částečná privatizace dvou dceřiných firem prodejem jejich akcií na burze už není nutná," vyjádřil se pro agenturu Reuters Kirsten Lühman, dopravní expert sociálních demokratů, který sedí v dozorčí radě DB. Částečný prodej zmíněných dceřiných firem měl koncernu vynést zhruba čtyři miliardy eur.
Spolková vláda souhlasí také s tím, že Deutsche Bahn sníží dividendy, které se podniku beztak vracely ze státního rozpočtu formou investic do modernizace železniční sítě. Celková suma vyplacených dividend počínaje příštím rokem klesne na 600 milionů eur ve srovnání s dosavadními 900 miliony eur (jak stanovila předchozí dohoda).
Deutsche Bahn se loni poprvé po 12 letech ocitly ve ztrátě 1,3 miliardy eur (v přepočtu 35 miliard korun). List Handelsblatt to připisuje "krizi v nákladní dopravě", ale i dodatečným nákladům na reorganizaci koncernu zahrnujícího více než tisícovku různých dceřiných firem.
Poptávka po nákladní dopravě, kterou provozuje divize DB Cargo, loni klesla o 4,3 procenta. Koncern tak musel zrušit několik nákladových stanic, což znamenalo ztrátu čtyř tisíc pracovních míst.
Naproti tomu se letos daří zvyšovat počet cestujících v dálkové dopravě, a to bez ohledu na silnou konkurenci autobusů. Během prvního pololetí služeb DB využilo přes 2,1 miliardy cestujících, meziročně o 2,3 procenta více.
Jak si vedou Deutsche Bahn
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist