Nejsou lidi. A to ani v logistice. Z tohoto pohledu se jeví základní myšlenky Průmyslu 4.0 jako skvělé východisko. Nahradíme spousty pracovníků, které stejně nemáme, roboty a softwarem s umělou inteligencí, čímž lidský prvek prakticky eliminujeme ze všech činností, jež jsou jednoduché a nahraditelné. Místo lidské kontroly nasadíme čipy, zařízení spolu budou komunikovat, sama hlásit nedostatek materiálu do výroby. Auta budou jezdit bez řidičů, robotická autíčka a drony budou samy doručovat zásilky.
Pěkné, jako fanda moderní techniky jsem nadšený. Pak se ale zamyslím, zda na obsluhu a servis všech těchto inteligentních pomocníků bude dost kvalitních a technicky vzdělaných lidí. Zatímco i sociolog nebo politolog může bez problému vykládat zásilky z kamionu, porouchaného vykládacího robota se svým vzděláním neopraví.
Obecně všichni lamentují nad nedostatkem technicky vzdělaných lidí. Koncept Průmyslu 4.0 je založený na softwaru a strojích, které někdo musí nejen vyrábět, ale hlavně udržovat v chodu. Heslem 4.0 je zvyšování kvalifikace, ale rekvalifikujeme rychle skladníka či operátora ve výrobě na servisního technika nebo politologa na softwarového inženýra?
Takže revoluce spojená s heslem Průmysl 4.0 musí začít napřed ve školách. Pokud ne, bude ve finále znamenat jen problémy − nefunkční továrny a digitalizovaná inteligentní lidská obydlí, kde bude na obrazovkách blikat "error". Továrna nic nevyrobí a člověk se nenají, protože mu porouchaná lednička sama neobjednala nové jídlo z obchodu.
Je šance na opravdu rychlé zavedení robotů a autonomních vozidel v logistice? Moji inteligentní asistenti v autě se téměř všichni odporoučí ihned, jak padne pár prvních vloček. Zasypou kameru, jež snímá vozovku, takže v chumelenici jsme opět jen já, volant a pedály. Auto ve verzi 1.0. A teď bych měl naložit dvacet tun nákladu do autonomního kamionu a nechat ho odjet? Asi radši ještě chvíli ne.
V domácnosti to také s inteligentními pomocníky nebývá jednoduché. Není snad dne, aby se na nějakém více či méně inteligentním spotřebiči neobjevila hláška volající po zásahu: "Zkontroluj čidlo, kamera nefunkční, salinátor nesolí, chlorinátor nechloruje, nízké napětí baterie…"
Technik toho už dnes má tolik, že jen týden čekání na jeho příchod je skoro luxus a ještě máte pocit, že obtěžujete. Přijede, ideálně by nic neopravoval, ale rovnou vyměnil celé zařízení za nové s konstatováním "je to spotřebka, dneska nic dlouho nevydrží". Na druhou stranu to mohu ovládat přes internet. Dokud tedy nějaký internetový hacker nezmění hesla a já nebudu marně zvenku bušit na své domovní dveře. Možné hackerské útoky a údržbu zařízení vidím jako největší výzvu 4.0.
P. S.: Tento článek byl napsán tradičně, bez použití umělé inteligence.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist