Zeď mezi USA a Mexikem není tématem pouze amerického prezidenta Donalda Trumpa, jenž by ji rád rozšířil. Ve zcela opačném duchu se o ni již řadu let zajímají dva američtí profesoři, významný urbanista Teddy Cruz a politoložka Fonna Formanová.

"Zdi a ploty traumatizují a kriminalizují imigranty na celém světě a legitimizují tu nejstrašnější verzi rasismu," prohlašuje dvojice, jež založila The Cross-Border Initiative při Kalifornské univerzitě v San Diegu. Oba dva vystoupí v Praze mezi hlavními hosty festivalu o urbanismu reSITE, jenž začíná dnes večer.

San Diego leží na jihozápadním pobřeží Spojených států, přímo na hranici s Mexikem. Má přibližně milion a půl obyvatel a spolu se zhruba stejně velkým mexickým městem Tijuana, které začíná hned za zdí, tvoří největší dvounárodnostní městskou aglomeraci na světě.

"Tento hraniční region je mikrokosmem konfliktů a deprivací, které globalizace způsobila nejchudším lidem na světě," tvrdí v korespondenčním rozhovoru Teddy Cruz a Fonna Formanová, kteří se ve své práci dobře doplňují: urbanista sleduje dopady dělicí čáry na kvalitu života tamních obyvatel, politoložka problematiku zasazuje do dalších souvislostí.

"V urbanistickém pohledu se aglomerace San Diego / Tijuana rozvíjí extrémně nesymetricky − chudá, nikým nepovolená, přehlížená zástavba se nachází jen pár minut od superbohatých čtvrtí v San Diegu," upozorňují Cruz s Formanovou.

Další disproporcí je hustota osídlení: zatímco nárůst obyvatel je v obou městech téměř shodný, San Diego zabírá šestkrát více země.

Největší bolestí nepřirozeně rozdělené aglomerace je samotný hraniční přechod, který je s počtem sto tisíc průchodů denně nejvytíženějším na světě.

reSiTE 2017

◼ Šestý ročník festivalu pro "pro architekty, urbanisty, lídry i milovníky měst" reSITE má podtitul Neviditelné město. Více než padesát odborníků se na něm bude zabývat městským organismem.

◼ Na dvoudenní konferenci ve Foru Karlín vystoupí držitelka Pritzkerovy ceny Kazuyo Sejimaová ze studia SANAA, urbanista Teddy Cruz a jeho profesní partnerka, politoložka Fonna Formanová, krajinná architektka Kathryn Gustafsonová či designérka Leni Schwendingerová.

◼ Festival dále nabízí mnoho akcí i pro neodborníky: projížďku historickou soupravou metra, prohlídku vodárny, spalovny, stoky či možnost vytvořit a také odstranit graffiti z městského mobiliáře.

◼ Festival začíná dnes a potrvá do neděle.

"Dlouhé čekání před přechodem, které se ještě prodloužilo po 11. září 2001 v důsledku zesíleného policejního dohledu, mimo jiné znamená, že zdejší lidé stráví spoustu času v nastartovaných autech. To, kromě frustrace, zhoršuje i ovzduší, jeho kvalita je na tomto místě otřesná. Obyvatelé jsou náchylnější k dýchacím nemocem," říká dvojice, která nenachází na bariéře mezi USA a Mexikem nic dobrého.

"Zdi jsou zhmotněním nedůvěry, jež je typická u mocných a bohatých zemí. Je to zjevný důkaz chybějící víry v sociální, ekonomický nebo politický způsob řešení problémů mezi lidmi. A také je to symbol pohrdání a degradace," dodává dvojice, která prý nehodlá nic přikrášlovat. "Spíš se snažíme zeď narušovat, aby zpórovatěla a nedělala už takové škody v životech lidí, kteří musí denně překračovat hranice."

Je paradoxní, že zeď, která na méně exponovaných místech přechází v plot a celkem zabírá zhruba třetinu hranice mezi oběma státy, se začala stavět v roce 1989. Tedy v době, kdy se ve střední a východní Evropě zdi vystavěné komunistickými režimy začaly bourat.

Teddy Cruz, který se narodil v Guatemale a v USA žije od osmdesátých let, založil spolu s Fonnou Formanovou v roce 2000 ateliér Estudio, který na základě výzkumu navrhuje architektonické zásahy zmírňující negativní dopady života ve stínu zdi. Spolupracuje s neziskovými organizacemi na obou stranách hranice.

"V Tijuaně právě chystáme úpravu několika veřejných prostranství a také pár přírodních intervencí do městské infrastruktury v neoficiální chudé čtvrti v těsné blízkosti zdi," říká Teddy Cruz.

Jednou z věcí běžně a legálně převážených přes hranici mezi San Diegem a Tijuanou je použitý stavební materiál, z amerického pohledu odpad, ze kterého se v mexickém městě běžně staví. I toho ve svých návrzích Estudio využívá. "V naší práci se snažíme pochopit etické, sociální, ekologické a kulturní ovlivňování, které se přelévá tam a zpátky a které žádná zeď nemůže zastavit," dodává americká dvojice, jež se svou přednáškou vystoupí v pátek v karlínském fóru.

Kromě nich na pražské konferenci vystoupí architektka Kazuyo Sejimaová, držitelka Pritzkerovy ceny, jejíž tokijské studio SANAA platí za nejvyhledávanější architekty muzeí a uměleckých galerií. Kazuyo Sejimaová byla také v roce 2010 − jako první žena − kurátorkou architektonického bienále v Benátkách. Ateliér SANAA je rovněž přizván do soutěže na renovaci Veletržního paláce v Praze.

Šestý ročník festivalu reSITE také přivítá Kathryn Gustafsonovou, krajinnou architektku působící v Londýně a Seattlu, která navrhovala například fontánu princezny Diany v Hyde Parku nebo chicagský Millennium Park.

Další ženou festivalu − zaměřeného na urbanismus a život ve městě − je Leni Schwendingerová, světová špička designu osvětlení, zakladatelka značky NightSeeing, jež má dvacetiletou zkušenost v navrhování osvětlení veřejných prostranství po celém světě. Právě její noční procházka Prahou dnes pětidenní program reSITE otevírá.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist