Už celé desetiletí tankují Češi do aut paliva s povinně přimíchávanými "bio" příměsmi. Ta nemají u řidičů zrovna dobrou pověst, což je vidět i na tom, že řada jich je ochotná připlatit si za "prémiovou" naftu bez biosložky.
Dnes je ale drtivá většina nafty (a to už je několik let hlavní palivo i pro osobní vozy), která se na našich silnicích spálí, doplněna příměsí vyráběnou z řepkového oleje.
Řepka však už má − nebo by měla mít − spolu s dalšími biopalivy první generace náročnými na využití zemědělské půdy zenit za sebou. Omezení emisí skleníkových plynů v dopravě, k němuž se Česko zavázalo, lze efektivněji dosáhnout s novými palivy. Počítá s tím i novela zákona o ochraně ovzduší, kterou ve čtvrtek začali projednávat poslanci. Zákonodárci jsou pod časovým tlakem vyvolaným tím, že předchozí sněmovna ve své poslední sezoně se zákonem zapracovávajícím evropské regule prakticky nehnula.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.