Až milion digitálních dokumentů ročně zabezpečuje pro Generální ředitelství cel rodinná firma CNS ze středočeského Mělníka. Společnost, kterou vlastní Petr Samek a Luboš Hajn, pracuje pro státní úřady i velké firmy. Chrání tuzemskou automobilovou jedničku Škoda Mladá Boleslav nebo medicínské laboratoře Synlab. Prorazit se teď snaží v USA, po 25 letech zkušeností na evropském trhu.
"Pro americké firmy je spolupráce s námi investicí do něčeho nového. Místní velké společnosti jako Google nebo Microsoft srovnatelný produkt nenabízí, protože se soustřeďují zejména na zabezpečení úložiště nebo dat uvnitř firmy," popisuje Samek, v čem vidí příležitost pro úspěch svého byznysu. Na rozdíl od většiny současných bezpečnostních systémů se software CNS zaměřuje na soubory, které si mezi sebou firmy posílají. "Zaručujeme, že cesta k příjemci dat na druhém konci je bezpečná a běžným způsobem nezlomitelná," říká Samek.
Před čtyřmi lety vybudovala česká firma pobočku v Pittsburghu, do níž zatím investovala asi 20 milionů korun. Vše financuje z vlastních zdrojů. V USA dosud získala 58 zákazníků a teď slaví první větší úspěchy. Na zahájení spolupráce se dohodla s pittsburghskou bankou PNC a také s Royal Bank of Canada. Jejím cílem však je prosadit se v oblasti zdravotnictví.
"Dnes jsou naším typickým zákazníkem v USA právní kanceláře nebo daňově poradenské společnosti. V Evropě se ale nejvíc věnujeme zdravotnictví, to nás baví. Věřím, že do roku 2019 se v této oblasti prosadíme i v Americe," uvádí své vize Samek.
Aby bylo možné bezpečnostní systém v Americe prodávat, museli ho pro tamní trh upravit. Třeba právě ve zdravotnictví platí zákonná omezení. Hlavně s těmito rozdíly a marketingem radí firmě několik vysokoškoláků, které CNS v Pittsburghu zaměstnává. Vývoj produktů ale probíhá v Mělníku.
"Kmenové zaměstnance máme v Americe jen dva a několik si jich najímáme na místě. V Čechách je pracovní síla pořád levnější než v USA," říká Samek. Podle něj je nejtěžší získat důvěru zákazníků. Proto hned na začátku potřebovali partnery, kteří by pomohli s distribucí. Potýkali se ale s tím, že je firmy vnímaly jako typický start-up.
"Pořád nám předhazovali potenciální investory. Očekávali, že z Evropy přichází lidé, kteří mají myšlenku, ale chybí jim peníze. My jsme ale potřebovali klienty," vzpomíná Samek. V roce 2014 začínala CNS v Americe od nuly, loňský obrat už činil 450 tisíc dolarů (asi 9,2 milionu korun). "Daří se nám s tím, jak roste naše znalost prostředí. Ze začátku člověk kupí velké množství chyb," říká Samek. Letos počítá s černými čísly.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist