Počátky rodinného podnikání v českých zemích není jednoduché určit. Můžeme je datovat patrně do středověku, do doby podnikání šlechtických rodů. Jeho slabinou však bylo, že vydělané peníze šlechtici neinvestovali zpět, ale spíše spotřebovali, což mělo za následek krach mnoha rodin aristokratů. Dnes bychom řekli, že se nechovali jako řádní hospodáři. Nicméně u šlechtických rodů se už tradičně předával majetek a s ním spojené povinnosti z otce na nejstaršího potomka, ať už ten o toto dědictví stál, nebo ne. Podobně tomu bylo i v případě cechů, typických pro období od 13. do 17. století, kde bylo víceméně povinností synů věnovat se stejnému povolání jako otec a posléze jeho podnik převzít. Právě místo v cechu se dědilo z generace na generaci.

Hospodáři s modrou krví

Termín "rodinný podnik / rodinná firma" může vyvolat nejrůznější asociace. Představu řemeslné dílny − například Holišových, kteří od roku 1991 vyrábějí v Lubech na Chebsku hudební nástroje, stejně jako firmy Váhala z Hustopečí nad Bečvou, jež od roku 1933 podniká v řeznictví a uzenářství, ale i podniku Kamenosochařství Bohumila Pánka z Říčan, jehož historie sahá do 17. století.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 80 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.