Předchozí generaci Sprinteru vyráběl Mercedes společně s Volkswagenem, který na stejném technickém základu nabízel model Crafter. S další generací se však cesty obou automobilek opět rozdělily.
Crafter měl premiéru v loňském roce, Sprinter se veřejnosti představil poprvé v únoru letošního roku na statické prezentaci v Duisburgu. V dubnu již byla novinka k dispozici pro první jízdy, a tak jsme si nový Sprinter vyzkoušeli na silnicích a dálnicích mezi holandskými městy Amsterdam a Rotterdam.
Varianty karoserie: Van, Tourer a Podvozek
Motory: turbodiesel V6 (140 kW), turbodiesely R4 (84, 105, 120, 130 kW)
Převodovky: pohon předních (šestistupňová manuální, automat 9G-Tronic), nebo zadních kol (šestistupňová manuální, automat 7G-Tronic)
Kombinovaná spotřeba: 6,8–9,7 l / 100 km
Emise CO2: 178–253 g/km
Objem ložného prostoru: až 17 m³
Počet míst k sezení: 2–20
Nový Mercedes Sprinter představuje komplexní nabídku užitkového automobilu, který si zákazník může nakonfigurovat přesně podle svých potřeb. Kombinováním odlišných typů karoserií, jízdních konfigurací, designů kabiny řidiče, délek, hmotnostních variant a výšek nákladových prostorů lze vytvořit více než 1700 verzí.
V základu budoucím uživatelům nabídne Mercedes tři varianty karoserie (Van, Tourer a Podvozek), tři rozvory, ucelenou řadu čtyř- a šestiválcových naftových motorů, manuální či automatické až devítistupňové převodovky a pohon předních, zadních i všech kol.
Novinkou v nabídce jsou varianty s pohonem předních kol, které mají výhodu ve vyšší nosnosti o 50 kg a navíc disponují o 80 mm nižší nakládací hranou ložného prostoru. Právě verze s předním pohonem mohou mít buď nově šestistupňovou ručně řazenou převodovku, nebo devítistupňový automat. Ten dostal pro komfortnější ovládání dokonce pádla na volantu.
Tourer odveze až dvacet osob
Z hlediska designu není nový Sprinter žádnou revolucí, přesto jej od jeho předchůdce poznáte na první pohled díky nízkým předním světlometům a větší masce chladiče. Zbrusu nový interiér nabízí optimální ergonomii ovládání a vylepšená, anatomicky tvarovaná sedadla, lepší ventilaci a spoustu chytře vymyšlených odkládacích prostor, které řidič profesionál potřebuje. Strávili jsme za volantem nového Sprinteru několik hodin a musíme uznat, že výrazy optimální ergonomie i pohodlná sedadla jsou zcela namístě.
Více než o automobilu samotném jsme se na prezentaci dozvěděli o systému Mercedes PRO connect. Sprinter by měl být první dodávkou stuttgartské automobilky, která ztělesňuje filozofii adVANce jako komplexní řešení pro přepravu zboží a cestujících od technické způsobilosti vozidla až po nové nástroje komunikace.
Díky nejmodernějšímu způsobu připojení prostřednictvím pevně zabudované SIM karty bude nyní jednodušší kontrola vozového parku i komunikace fleetového manažera s řidičem. Pro vozové parky by to měl být zcela nový rozměr kontroly vozidel. Společně s uvedením systému PRO connect na trh bude v 19 evropských zemích představeno také osm balíčků zaměřených na práci s vozovým parkem, autem samotným, řidičem a lokačními službami. Jedná se hlavně o správu a provoz vozidla, komunikaci s vozovým parkem, správu údržby a oprav nebo digitální knihu jízd.
Tyto nové služby bude možné využívat se zcela novým multimediálním systémem MBUX, který s řidičem komunikuje prostřednictvím dotykového displeje o úhlopříčce 10,25 palce. Nechybí ani hlasové ovládání, které v případě české lokalizace musíte začít oslovením "můj Mercedesi".
Systém by měl být plně funkční od poloviny letošního roku.
Zakrytí podběhů kol a plně využitelná výška nákladového prostoru u verzí s pohonem předních kol zvyšují využitelnost ložného prostoru. Největší objem využitelného nákladového prostoru u karoserie Van je 17 m3 a maximální užitečné zatížení činí až 5,5 tuny.
Nabídka je opravdu široká: od dvoumístných variant v kabině řidiče dodávky nebo Podvozku až ke dvaceti sedadlům − pro řidiče a devatenáct pasažérů − u modelu Tourer. U Mercedesu vyvinuli nový systém ukotvení sedadel, díky kterému zvládne samotný uživatel instalovat nebo naopak odstraňovat celé řady sedadel. V nejluxusnější verzi Toureru pak cestující najdou v každé řadě sedadel třeba USB zástrčky a úložné prostory pro chytré telefony.
Také podvozek nabídne jisté "extra". Zákazník si u něj totiž může objednat buď odpružení listovými pery, která jsou v tomto případě z plastu vyztuženého skelnými vlákny, nebo vzduchové odpružení. To sice nabídne nižší nosnost, ale uživatel vozidla bude moci měnit jeho světlou výšku.
Otestovali jsme tři varianty
Pro evropský trh dostal Sprinter dva turbodiesely. Čtyřválec 2,1 litru může disponovat výkonem až 130 kW, šestiválec 3,0 litru pak nabídne 140 kW. Všechny pracují se selektivní redukcí oxidů dusíku pomocí kapaliny AdBlue, která snižuje emise. Její nádržka se oproti předchozí generaci zvětšila z osmnácti na dvaadvacet litrů.
Při testovacích jízdách jsme si vyzkoušeli celkem tři různé varianty. Nejdříve to byly dva Tourery se slabším čtyřválcem (105 kW) a nejsilnějším šestiválcem (140 kW) a na zpáteční cestu jsme si vybrali Van s předním pohonem, čtyřválcem (105 kW) a devítistupňovou automatickou převodovkou.
Ve všech třech případech musíme pochválit nízkou hladinu hluku v interiéru i solidní zátah turbodieselů. Nejvíce se nám však líbila jízda s Vanem a předním pohonem, respektive projev devítistupňové převodovky, který dokáže perfektně využít točivý moment méně výkonného čtyřválce k maximálně plynulé jízdě.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist