Obecně platí, že je snadné vyvolat velká očekávání. Lidé, i když si navenek zakládají na zkušenosti a racionalitě, mají tendenci věřit, že se objeví NĚCO, co bude jiné, lepší než všechno předtím. Staví na tom kdekdo: třeba sňatkoví podvodníci, výrobci "nové a lepší" zubní pasty nebo i političtí marketéři. Všichni vědí, že když na svůj produkt nalepí nálepku "new" a opatří ho sloganem slibujícím fantastické vlastnosti či rovnou neprodlený transport konzumenta do ráje, vždy se najde hromada lidí, kteří jim na sliby skočí. Ne proto, že by ti lidé byli hloupí. Ale protože mají obecně tendenci věřit v lepší budoucnost. Zkrátka platí, že slibem nezarmoutíš. A také že slibem si leckoho koupíš.

Má to ovšem háček − nefunguje to natrvalo. Když se sliby ukážou jako liché či přestřelené, očekávání jako nenaplnitelné, nastává pád. A je tím hlubší a bolestnější, čím fantastičtější původní sliby byly. Nějakou dobu to sice trvá, lidé koneckonců přirozeně jen neradi uznávají, že se v nějakém produktu či člověku spletli nebo že se rovnou dali napálit. Pád se proto dá vcelku dobře marketingově brzdit. Ale nakonec vystřízlivění přijde. A začne účtování.

V roce 2014 slibovalo v komunálních volbách hnutí ANO na billboardech, že "to prostě zařídí". Bylo to lákavé, podmanivé, znělo to nově. Proč to nezkusit, řekli si lidé houfně. A poslali babišovce na radnice velkých měst. Po čtyřech letech tu máme výsledek: moc se toho nezařídilo, ale dost toho spadlo. Hlavně v Praze. Lávka přes Vltavu v Troji doslova, Libeňský most či výstup z metra na Budějovické málem. "Prosté zařizování" vydalo své plody a lidé nestačí zírat. Musí si připadat zhruba jako zákazník, kterému se po nové, zaručeně lepší zubní pastě nakonec zkazily zuby, či jako nebožačka, která přikývla sňatkovému podvodníkovi, a on jí nakonec vyluxoval konto.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru