Restaurace hlásí i několikadenní zpoždění dodávek piva, e-shopům zase nechodí včas zboží na sklady. V Česku podle personálních agentur chybí více než deset tisíc profesionálních řidičů a začíná to pociťovat stále více lidí.

Firmy mají častěji než dřív problém najít i šoféry, kteří by usedli za volant osobních aut.

"Společně s našimi smluvními partnery jsme pro řidiče vytvořili takové finanční podmínky, díky nimž jich máme dostatek," popisuje jednu z možností řešení problému mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík. Společnost zvýšila platy, aby zvládala zavážet pivo do restaurací.

Profesionální dopravci si stěžují, že jsou v tíživé situaci, kterou jim ještě zkomplikuje nadcházející doba dovolených. "V době dovolených stačí, aby přepravní firmě několik řidičů onemocnělo, a může se rázem dostat do velkých komplikací," říká prezident sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta. Podle něj dokonce některé menší přepravní společnosti v Česku zvažují, že zcela ukončí své podnikání. "Když máte dvacet řidičů, pět si jich vezme dovolenou a šest onemocní, pak už je to pro vás opravdu těžké," vysvětluje. Tvrdí, že i pro velké dopravce je současná situace kritická. Například logistická společnost O.K. Trans Praha, jejímž je spolumajitelem, musela loni prodat zhruba padesátku kamionů, protože je neměl kdo řídit. Firma také musí odmítat nové zakázky.

10 tisíc

profesionálních řidičů chybí podle personálních agentur českým firmám.

230 tisíc

uchazečů o práci registrovaly úřady práce ke konci května.
Jedná se o vůbec nejnižší číslo od července 1997.

1,9 procenta

Nejméně nezaměstnaných hlásil v květnu Plzeňský a Pardubický kraj.

3 procenta

činila podle Úřadu práce ČR nezaměstnanost v Česku v květnu.

"Problém se následně navazuje i na další odvětví, většina firem je na dodávkách zboží nebo materiálu více či méně závislá a kvůli nedostatku řidičů musí čelit například delším dodacím lhůtám ze strany dodavatelů," říká Miroslav Beneš z odboru vnější komunikace Hospodářské komory ČR.

Na nepříznivou situaci doplácí obchody, které častěji hlásí zpoždění dodávek zboží. Výjimkou není ani největší prodejce s elektronikou v Česku Alza.cz. "Bohužel se to občas stává, zejména v hlavní sezoně," popisuje mluvčí Alza.cz Patricie Šedivá.

Podle ní společnost zvažuje využít sdílené ekonomiky a zavést "uber" na rozvoz zboží. "Pokud veze taxikář zákazníka do centra města, může poté klidně rozvézt dva až tři balíčky."

Nouzi o řidiče má i Česká pošta. Ta nejhůře shání lidi ve městech a v lokalitách, kde působí velcí zaměstnavatelé, kteří nabízejí vyšší platy než státní podnik.

"Musíme to vždy nějak vyřešit. Najímáme brigádníky, a když máme v některé lokalitě výpadek, je třeba zapojovat řidiče z jiných poboček," vysvětluje mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist