Vývoj nových typů dopravních letadel je velmi drahá a riskantní věc. Přesvědčil se o tom kanadský koncern Bombardier. Špičkový výrobce vlaků a menších letounů chtěl proniknout do vyšší kategorie středně velkých letadel, kde dominují americký Boeing a evropský Airbus. Právě tato druhá část faktického světového duopolu leteckých výrobců teď projekt Bombardieru, který stál na vývoji přes šest miliard dolarů, převzala a bude ho dále rozvíjet.

"Bombardieru došel dech a samostatně by neměl takovou sílu na rozšíření letadla mezi aerolinky. Z hlediska Airbusu je koupě logická, protože tím eliminuje potenciální konkurenci," uvedl Petr Kováč, ředitel poradenské firmy C-Corpfin, který letecký průmysl sleduje.

Airbus převezme 50,01 procenta ve společném podniku, kde si Kanaďané nadále udrží 34 procent. Zbytek zůstane kanadské regionální vládě v Quebeku, jež spolu s Bombardierem stála na úplném začátku, na výrobě letadel tam pracuje 2200 lidí.

Airbus a Bombardier uzavřely dohodu již loni v říjnu, potřebovala ale schválení od několika regulátorů a začala platit teprve 1. července. Od této doby mohou obě firmy obchodně spolupracovat, což má svůj marketingový význam před červencovou leteckou přehlídkou v anglickém Farnborough, kde se dohadují a oznamují velké obchody.

Bombardier se snažil Airbusu většinový podíl neúspěšně prodat již v roce 2015. K dohodě došlo až minulý rok. Výrobce z Toulouse ovšem získal svůj nadpoloviční podíl za jeden dolar. Bombardier se navíc zavázal, že pokud bude potřeba, nalije do projektu do roku 2021 další stamiliony dolarů.

Jak vzniká letoun Bombardier z program CSeries, ve kterém získal většinu Airbus

Součástí dohody je to, že v quebeckém městě Mirabel zůstane dosavadní výroba i centrála podniku. Nově má vzniknout výrobní hala v americkém státě Alabama, kde svoje stroje montuje i Airbus. První letadla mají tuto továrnu opustit v roce 2020.

Do letadel od Bombardieru dodává také české Aero Vodochody, které vyrábí náběžné hrany křídel. Firma do budoucna považuje spolupráci za jeden ze svých hlavních civilních programů.

Pro udržení výroby letadel série C byla pro Bombardier klíčová vládní podpora ve výši tří miliard dolarů. Kvůli tomu konkurence firmu obviňuje z nedovolené podpory. Boeing se loni pokoušel prosadit uvalení cel na objednávku 75 letadel od aerolinek Delta Airlines, která je prvním průnikem Bombardieru na lukrativní americký trh. Brazilský, státem vlastněný výrobce Embraer zase hrozí, že Kanadu kvůli podpoře zažaluje u Světové obchodní organizace.

Společný projekt Bombardieru a kanadské vlády má počátek v roce 2008. Postupně se ale prodražoval, firmě se v prvních letech také nepodařilo získat dostatečně velký počet objednávek. Dosud Bombardier dodal 36 letadel. Nejvíce jich provozují švýcarské aerolinky Swissair ze skupiny Lufthansa a rychle rostoucí přepravce AirBaltic, který na nich v budoucnu hodlá postavit celou svoji flotilu a do roku 2025 si objednal 60 letadel.

Zájem o středně velké letouny u leteckých dopravců reálně existuje, protože mají nižší provozní náklady. Odborníci odhadují, že velikost celého trhu bude v příštích 20 letech asi šest tisíc kusů. Hlavními modely jsou zatím Airbus A319 a Boeing 737. Tím třetím vzadu byl právě Bombardier, který se teď hodlá opět více zaměřit na menší letouny do 76 míst a turbovrtulové stroje. Zde jsou jeho hlavními konkurenty evropský ATR a brazilský Embraer, o nějž má zájem Boeing. Spojení blokuje brazilská vláda, která nechce ztratit kontrolu nad vojenskou výrobou Embraeru. Boeing nabízí vyčlenění komerční výroby do společného podniku, kde by měl většinu. 

Jak vzniká letoun Bombardier z program CSeries, ve kterém získal většinu Airbus