Banky v Česku potřebují nutně nové zaměstnance. Nábor běží napříč bankovním trhem a prakticky ve všech regionech. U jednotlivých velkých bank jde o stovky volných pracovních míst. Hledají hlavně pracovníky do poboček, ale i specialisty IT a kandidáty na další pozice.

Největší nábor je na pozice zaměřené na obchod a kontakt s klienty. Jde o náhradu za zaměstnance, kteří odešli, a banky potřebují jejich pozice obsadit, aby mohly bez zhoršení služeb dál fungovat. Česká spořitelna uvedla, že nyní hledá zhruba 300 lidí.

"Jde ze 60 procent o místa bankovních poradců na pobočkách. Další zhruba desetina jsou IT odborníci. Zbytek jsou pozice v rámci projektového řízení, auditu nebo řízení rizik," říká Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny. O nové pracovníky banky mají nouzi nejen v Praze a v dalších velkých městech, kde je víc nabídek k práci, ale i v regionech. "Každé druhé místo, které potřebujeme obsadit, je mimo Prahu," potvrzuje Hrubý.

Kolik lidí hledají velké banky

◼ Česká spořitelna - 300 zaměstnanců
◼ ČSOB - 240 zaměstnanců
◼ Komerční banka - 200 zaměstnanců
◼ Moneta Money Bank - 150 zaměstnanců
◼ Raiffeisenbank - 140 zaměstnanců
◼ UniCredit Bank - 80 zaměstnanců
◼ Air Bank - 30 zaměstnanců
◼ Equa bank - 20 až 40 zaměstnanců
◼ Hello bank - 30 zaměstnanců
Zdroj: banky

 

41 851

lidí zaměstnávaly banky na konci března. Na konci loňského roku jich podle ČNB bylo 41 882.

Podle údajů České národní banky celkový počet pracovníků v bankovním sektoru na konci letošního 1. čtvrtletí dosáhl 41 851. V mezikvartálním srovnání jde tak o první pokles od konce roku 2016. Na portálu Jobs.cz bylo včera odpoledne 2179 volných míst bank a finančních firem.

"Pracovní pozice se uvolňují například v rámci přechodu na jiné místo v bance, odchodem do důchodu, na mateřskou dovolenou. Část zaměstnanců odchází do jiných společností a projevuje se i nedostatek kvalifikovaných lidí. Například odborníci na IT na trhu prostě chybí," uvádí Pavel Zúbek, mluvčí Komerční banky, která potřebuje doplnit zhruba 200 zaměstnanců.

Rekordně nízká nezaměstnanost tak postihuje i banky, které díky pověsti seriózních zaměstnavatelů, možnosti dalšího postupu v rámci firmy a dobrých platů v minulosti neměly velké problémy s fluktuací. Ta teď podle Odborového svazu pracovníků peněžnictví a pojišťovnictví je už na 20 procentech.

"Manažeři bank zaspali potřebné navyšování platů. Velkou roli hraje i stupňující se tlak na výkon a plnění navýšených obchodních plánů. Lidé, kteří na pobočkách pracovali patnáct dvacet let, odcházejí do státní správy nebo jinam, kde jsou vyšší platy. Nováčci přitom mnohdy končí už během prvního roku," vysvětluje František Hupka, předseda svazu. Ještě horší je to podle něho v pojišťovnách, kde mnozí pracují na IČO a nemají jistotu základního platu.

Podle údajů, které portál Platy.cz dovozuje z informací poskytovaných klientskými pracovníky bank, letošní průměrná mzda na pobočkách meziročně vzrostla o 7,5 procenta na 25 800 korun. "Srovnatelné ohodnocení je v některých obchodních řetězcích. Pracovat v bance už automaticky neznamená mít dobrý příjem," říká Michal Novák ze společnosti Profesia.cz.

Banky dlouhodobě sází i na finanční bonusy a další benefity. Bonusy na pobočkách jsou ale často problém. "Splnit rostoucí limity pro prodej služeb je i pro zkušené zaměstnance problém a pro nováčky zvlášť. Ti pak mají plat kolem 20 tisíc a ve zkušební době mnozí se zklamáním odcházejí. Banky musí hledat lidi na stejné místo i několikrát ročně," popisuje Hupka.

Stále obtížnější nábor zaměstnanců nutí banky ke změně. Například Česká spořitelna plošně zavedla minimální mzdu u juniorních zaměstnanců poboček. "Začíná na 22 tisících a během roku se zvyšuje na 26 tisíc korun," tvrdí Hrubý. Běžně banky mzdy na pobočkách nezveřejňují.

Finanční firmy přehodnocují i benefity. Kromě tradičních stravenek, příspěvku na penzijní připojištění a sick days se prodlužuje dovolená. Například Hello Bank nabízí nováčkům 28 dní dovolené a po dvou letech pak 30 dní.