Od mistrovství světa ve fotbale v Rusku se příliš nečekalo. Předchozí velká sportovní událost, zimní olympijské hry v Soči v roce 2014, byla sice nejdražší v dějinách, ale velmi ji poškodil skandál s organizovaným dopingem domácí reprezentace. Při přidělení fotbalového mistrovství Rusku a Kataru se navíc mluvilo o možné korupci. Po třech týdnech fotbalového svátku ale většina skeptiků změnila názor.

"Dobře zorganizovaný, slavnostní a přátelský šampionát ukázal otevřené a současné Rusko, nehledě na představy o nevlídné, vzdálené a poněkud zaostalé zemi, v zahraničí poměrně rozšířené. Když ponecháme stranou politiku, můžeme říct, že mistrovství silně zvýšilo ruské sebevědomí," napsal například deník Washington Post. "Poslední měsíc jsem sotva poznával Moskvu. Mistrovství mě jako čaroděj ze země Oz přeneslo z šedivého světa do země snů. Za více než dvacet let života v Moskvě jsem nezažil, aby město bylo tak uvolněné, kosmopolitní a přátelské. Rusko bylo pohostinné, což je v ostrém kontrastu s autoritativním režimem v zemi," uvedl dlouholetý moskevský dopisovatel BBC Steve Rosenberg.

Předseda organizačního výboru mistrovství Arkadij Dvorkovič v rozhovoru pro agenturu Interfax tvrdil, že nejdůležitějším výsledkem je "změna pověsti Ruska" a že to je podstatnější než procenta HDP. S tím ale celá řada Rusů nesouhlasí. Mistrovství světa podle oficiálního rozpočtu stálo 683 miliard rublů, tedy nějakých 11,7 miliardy dolarů. To by znamenalo, že rozpočet o sto milionů dolarů překonal náklady na minulé mistrovství světa ve fotbale v Brazílii v roce 2014. Jenže tam už byl konečný účet uzavřen, zatímco i sám Dvorkovič přiznává, že konečné náklady se budou počítat přinejmenším do konce roku. Ekonomický deník RBK už se dobral částky více než 14,2 miliardy dolarů.

Ruská vláda před mistrovstvím prohlašovala, že fotbalový svátek bude mít příznivý vliv na ruskou ekonomiku, byť to nebude okamžitě. Centrální banka počátkem června odhadovala, že ruský HDP se letošní rok díky šampionátu zvýší o 0,1−0,2 procenta zásluhou větších tržeb maloobchodu, dopravy, restauračních a hotelových služeb. Podle hlavního ekonoma ruské pobočky Bank of America Vladimira Osakovského měla spotřeba domácností během konání mistrovství vyrůst o pět miliard dolarů.

První čísla tyto odhady potvrzují. Celkový obrat restaurací a barů v celém Rusku vyrostl o 16 procent, tvrdí společnost Evotor, která dodává inteligentní pokladny a poskytuje restauratérům cloudové služby. Ve městech, kde se mistrovství přímo konalo, obrat vzrostl o 31 procent. Nejvíce si mnuli ruce majitelé restaurací v okolí moskevské Nikolské ulice, která se neplánovaně stala centrem setkávání ruských a zahraničních fanoušků. "Tam a v pár okolních ulicích obrat vyrostl téměř trojnásobně. Ale už o 500 metrů dále, na Arbatu, to bylo jen o dvacet procent a dále od centra se poptávka nijak nezměnila," řekla deníku Vedomosti analytička společnosti Knight Frank Viktorija Kamljuková.

42 procent

O tolik vzrostl v Rusku během mistrovství světa obrat piva.

14,2 mld. USD

Přinejmenším takové výše by měly podle ekonomického deníku RBK dosáhnout celkové náklady na šampionát.

O něco horší zprávou pro restauratéry bylo, že fanoušci se příliš nezajímali o drahé delikatesy a jejich nejčastější objednávkou bylo pivo. "Připravili jsme speciální menu s černým kaviárem, přivezli jsme víno z Francie, které se k němu hodilo. Jenže nakonec k nám chodili lidé, kteří prakticky nejedli a chtěli jen pivo. To odrazovalo některé naše stálé hosty. Nechtěli jsme je ale vyhazovat, tak jsme alespoň lahev piva zdražili na patnáct dolarů, aby se nám to vyplatilo. A fungovalo to," vysvětluje svou taktiku majitel jedné z luxusních restaurací nedaleko Kremlu Maxim Gorelov.

Společnost Evotor spočítala, že obrat piva v Rusku během mistrovství vzrostl o 42 procent. "Poptávka naprosto předčila naše očekávání. Naštěstí jsme měli dostatečné zásoby, ale místy to bylo na hraně," směje se Oreaz Durdyjev, ředitel pro korporátní otázky společnosti AB InBev Efes, která je největší ruskou pivovarskou společností. Výrazně vzrostla také poptávka po víně. "Jen během prvního poločasu zápasu Portugalsko−Španělsko se vypilo víno, které normálně vydrží měsíc," řekla deníku Vedomosti ředitelka firmy MBG Wine Irina Fomina. Naopak podle údajů sítě supermarketů X5 Retail Group o 13 procent klesly prodeje vodky.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 40 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.