Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je jednou z největších státních organizací v Česku. Zaměstnává více než 17 tisíc lidí a každý rok rozhoduje o investicích zhruba za 20 miliard korun. Generální ředitel Jiří Svoboda se poslední půlrok držel spíše v ústraní. Přestože v SŽDC působí dlouhá léta, do vedení se dostal teprve letos v březnu, poté co z osobních důvodů rezignoval tehdejší ředitel Pavel Surý. Cíle jeho nástupce se dají shrnout v několika bodech: SŽDC se chystá propouštět, investovat do modernizace tratí a rekonstrukce nádražních budov. SŽDC navíc převezme další majetek od Českých drah. Tentokrát půjde o velké množství pozemků.
"V současné době probíhá poměrně intenzivní jednání s Českými drahami. Pracujeme na oddělení pozemků u železnice. Cílem je jasně vydefinovat hranice toho, o co máme zájem my a o co České dráhy," popisuje Svoboda v rozhovoru pro HN.
Pozemky se nachází podél železnice na různých místech Česka. Dohromady se jedná o 44 milionů metrů čtverečních. "Občas jsou tyto pozemky předmětem sporů. Dříve jsme jich s Českými drahami měli stovky, dneska už jen desítky. Mám z toho velkou radost. Blíží se den, kdy se na všem dohodneme," dodává Svoboda.
Následovat bude ocenění parcel. Kolik za ně SŽDC Českým drahám ve výsledku zaplatí a jaké si ponechá dopravce, zatím není jisté. Podle správce železnice mají dráhy zájem především o ty parcely, na kterých je možné vybudovat parkovací místa.
Nádražní budovy čekají demolice
Co se dočtete dál
- Jaký osud čeká některé nádražní budovy v majetku SŽDC?
- Jaké správce tratí chystá investice do samotné železniční infrastruktury?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.